שיחה עם זאנגוויל

עמוד:116

הדוגמאות , שאליהן כיוונת , הן דוגמאות החלות על קבוצות בני אדם שרדפו אותמ במולדתם הישנה , או שרעבו שם מבחינה כלכלית . הם עצמם ביקשו להגר — ואז בא אליהם "הד 1 ד י 1 סי" ונתן להם את הדחיפה הרצויה האחרונה ; אף אתה תביא אליהם את "אנקל ג " 1 ' הקולקטיבי שלד והוא יצווה עליהם לעשות מה שבעצם מבקשים הם עצמם לעשות מכבר . מה שאין כן הערבים , שאינם רוצים בכך כלל ועיקר ו ואני בטוח כי בארץ ישראל יהודית בוודאי שלא יניחו לאיש לרדוף אותם . אולי מותר , כדבריך , למצוא צידוק לקיומו של יסוד כל שהוא של כפיה במקום בו יש , לאמיתו של דבר , לכפיה מגמה לדחוף את ההמונים לכיוון שבו מבקשים הם עצמם ללכת ; אבל לא במקרה שלנו . אך דווקא בתירוץ זה שלי מצא זאנגוויל דוגמא מובהקת לאותה סנטימנט ליות של הסבתא . אם אזכור נכונה , היה טיעונו כך : אם אמנם רצונו של העולם להיזקק בכובד ראש לתיקון דרך חלוקת האדמות בעולם , מן הצורך לבצע את המלאכה כך , שתהא באמת החלוקה "טובה יותר . " אם רוצים לתת ארץ לעם חסר מולדת , הרי מעשה איוולת הוא להניח למצב הדברים שבו תיהפך הארץ לארצם של שני עמים . דבר זה עלול להביא רק צרות אין קץ ; גם היהודים יסבלו מכך , וגם שכניהם . אחת משתיים : או שיימצא בשביל היהודים מקום אחר , או שיימצא מקום אחר בשביל שכניהם . ד עד לפני שנתיים עוד הייתי מן הסתם מונע עצמי מלצטט דברי שיחה כאלה . אפשר שהלך מחשבותיו של זאנגוויל בשאלה זו יש בו מן ההגיון , אך רחוק הוא מרחק רב מדי מתפיסת העולם שלי עצמי . דורי גדל באווירה הרוחנית של הכמיהה לחירות ברוסיה הישנה ; הרשות נתונה לכל אדם לגדפה בכל מיני מלות גידוף , ככל העולה על רוחו , לכנותה — ליבראליזם , אנארכיזמ , פאטאליזם , אך בעיני היא מוצאת חן מאוד . יכול אני לתאר לעצמי תאר היטב , שפעמים מן ההכרח להגשים את הקידמה בעזרת מבצע צבאי ; אך לא בעזרת המשטרה . ביהוד בכל הנוגע לשאלת הגירה אנושית היה דורי ( חושבני , כל הדורות ) נרתע מפני המעשה מבחינה מוסרית , אילו היתה , למשל , ההגירה לארצות הברית מתגשמת לא על דרך הנהירה החופשית , כי אם על דרך השתלה שיטתית באמצעות כפיה . את שיחתי עם זאנגוויל לא שכחתי מאז , אך חשבתי למותר לצטט ממנה ואף לדון בנושא בכללו . הרי אסור לשכוח , כי את טיעונו אפשר להחיל לא רק על שכנים , המסוגלים אי פעם בעתיד " להפריע" חלילה לנו היהודים , אלא גם על ארצות אחרות בתנאים אחרים — כאשר אנו היהודים "מפריעים" לשכנים אחרים . "אל תפתח פה לק ) טן . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר