|
עמוד:55
יש בתנ"ד תשוקה לתיקון חברתי , מחאה נגד החברה בדבריהם של משה רבנו , עמוס , ישעיהו ; בכל מקום בתנ"ד הננו מרגישים את דופק המחאה החברתית , את הפאת 1 ס הסוציאלי . זה ישנו , אך לא סוציאליזם . יש ההיפר מזה , ההיפר מסוציאליזם : רעיון ה י 1 ב ל . התרופה המוצעת בכתבי הקודש לתיקון החברה היא נאיבית , מסורבלת . אר לא מעניינים הפרטים אלא הרעיון . לפניר עומד החושב העברי המחפש במשר דורות , בז 1 הארץ הקטנה דווקא , את תיקון החברה , המבוססת על צער ורעב של רבים והתעשרות של יחידים . קודם הוא מוצא את רעיון השבת , הגרעין שממנו נובעים כל החוקים המגבילים את תנאי ההעבדה ( העסקת עובדים , ( הפרץ הראשון בחומת העמל ויגיע הכפיים . אר זה לא די . הרי [ להם ] לאלה שלא הצליחו — פאה ומע ^ ר , רעיונות שמהם נבעו אהר כר כל שירותי הצרכים הסוציאליים , פנסיה לזקנים , ביטוח הפועל . כל היקף חוקי הגנת העובד שבחוקה הבורגנית נובעים מהנסיעות שלנו לתת תיקונים יום יומיים . ואם בכל אלה לא די , בא הגאון ונותן פתרון שעזותו גובלת עם שגעון ממש י 1 בל . אינני רוצה להשקיט את הים האנושי — יהיו גלים , תהיה יוזמה , מלחמה . ייווצר מצב של אי צדק , אד פעם ב 50 שנה אבוא בחרבי ; תהיה מהפכה לסירוגין . אחלק את הרכוש מחדש . שוב , כל עני — אולי יהיה לעשיר , וכל עשיר — אולי יהיה לעני . לכאורה , הרי זה בלתי מעשי , כמעט אבסורד . הרעיון כמוהו ככוכב רחוק , שאולי אליו נשאפה . על פי הרמז שלו נמצא את הפתרון . אין זה סוציאליזם . [ ברוכה היוזמה ] ו יטפס כל אדם על העמוד , גם אם prrr > ויהדוף את זולתו , כי מי יודע , מה ימצא שם על ראש העמוד לטובתו , ואולי לטובת כל האנושות . רק אחרי זה , מזמן לזמן , תבוא המהפכה הליגאלית . היובל הוא רעיון הליגאליזאציה של המהפכה החברתית . אינני בעל מקצוע לפרש את הרמז הנשגב אשר ברעיון היובל [ ולתרגמו ] לתכנית מעשית . אולי יבוא הזמן והחברה הבורגנית תמצא את פתרון הפרובלימה החברתית בשטח זה , של אפשרות השגת היתרון , חופש האבנטורה היוזמת ויוצרת , עם קוךקטיב [ תיקון ] מזמן לזמן , ואולי גם משנה לשנה . שלטון הציבור יבוא ובחרבו הגדולה , במספריים הגדולים , יגזור , יקצץ , ישווה ויתקן . יש לה לבורגנות חלומה היא על התיקון . ואולי הבורגנות העברית היא היא אותו החלק של האנושות שיציע את התיקון האמיתי למחלות הציבוריות של העולם כולו , אלא שזה יהיה בעתיד . והיום לפנינו תעודה אחרת והיא ציונות 1 יצירת המדינה העברית בארץ הזאת על ידי התיישבות יהודים באותם דרכים ואמצעים היכולים לאפשר התיישבות יהודים עד כדי רוב עברי בארץ . תעודה אחרת איננה .
|
|