משבר הפרוליטאריון [ב]

עמוד:48

מדכאים מעמדות אחרים — ובשני המקרים מדובר במיליונים אנשים חיים . יש אנשים ששיטה כזאת מוצאת חן בעיניהם ; על אלה אין מה לדבר . ואולם החברה בכללותה מן הדין שתבין בבירור שבזמננו אסור לחזור על הטעות הנאיבית מן הזמנים הטובים בעבר ולשדל את עצמנו , שהתנועה ה"פר 1 ליטארית" היא תנועה "פרוגרסיבית . " ככל שהיא באמת "פרוליטא רית , " כן מוכרחה היא להיות ריאקציונית . אין משמע הדבר , שה"סוציאליזם" הוא שאיפה ריאקצי 1 נית , או כי כל תנועה "סוציאליסטית" היא ריאקצי 1 נית . ואולם לזה ולזו אין כל שייכות אורגאנית ל"מלחמת המעמדות . " האידיאל הסוציאליסטי היה קיים לפני שקשר אותו מארכס עם רעיון המעמד ; והיום מצויים גם הרבה חסידים נלהבים של השיטה הסוציאליסטית השונאים את מלחמת המעמדות ורואים אותה כמות שהיא — "מאה שחורה . " הם מאמינים כי לברוא סדר סוציאליסטי אפשר רק באמצעות הסכם בין אנשים ממעמדות שונים , כשם שבוצעו , לאחר המלחמה , רפורמות אגרארי 1 ת חשובות בארצות רבות . זה דבר אחר , יכול אדם לדגול בסוציאליזם או להיות נגדו , אבל לא יתכן לכנותו "שחור . " אידיאל או תנועה נעשים באורח בלתי נמנע ל"שחורים" רק באותו רגע , שזה או fr משתלבים עם רעיון המעמד . הסוציאליזם כיום איננו כלל ועיקר תנועה "פרוליטארית" ; יש לו חסידים בכל המעמדות ויש לו מתנגדים בקרב אנשי הפר 1 ליטארי 1 ן ; ואפילו מבחינה סובייקטיבית צרופה , כפי שראינו , רחוק הוא מרחק רב מן ההתלהבות האמיתית למלחמת המעמדות והוא תומך במדינה הקיימת — אף על פי שסוציאליסטים רבים מפגינים שנאה כאשר מגלים את הסוד הוה מן החדר . משבר הפרוליטאריוין בתור גורם ייצור ומשבר רעיון המעמד בתור אידיאולוגיה פרוגרסיבית , כביכול , עדיין אינם בגדר משבר הסוציאליזם . השאיפה למשק סוציאליסטי גוברת והולכת ואפשר שעוד תוסיף ותגבר לאורך ימים , ואולי , להיפר , עד מהרה תתחיל לשקוע — כל זה אינו נוגע ולא כלום למספר הפועלים בעולם ולתפקיד שהם ממלאים או אינם ממלאים בייצור . ואולם ה"פרוליטאריון" בתור שכזה עומד בבירור על סף משבר גדול . חשיבות התפקיד הכלכלי של פועל השרירים הולד ופוחת ; מספר פועלי השרירים , הדרושים בפועל למאכסימום הייצור , יש לו נטיה חזקה להצטמצם , ולעצור את הירידה אפשר רק באמצעים מלאכותיים — על ידי עצירת ההתקדמות של האמצאות הטכניות , כלומר , על ידי תקנות ריאקציץניות ממש . מצד אחר נעלם מרעיון המעמד הפרוליטארי הברק המוסרי והסנטי מנטאלי שהיה לו קודם לכן . מה נשאר ? דבר של מה בכך : האנושות . [ 1932 ]

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר