|
עמוד:34
על כן מותר עתה גם להדיוט שלא להתבייש ולהביע דעה : על כל פנים לשאול שאלות . הנה אחת מן השאלות : מה שעובר עתה על העולם , שמא אין זה סתם " משבר המשק העולמי" או "משבר הקפיטאליזם , " אלא דבר מה צר יותר י משבר הפרוליטאריון י לנסח רעיון זה אפשר כך ו מזמן המהפכה הצרפתית בקירוב התפתח המשק העולמי , בעיקרו של דבר , בעקבות הלחץ — תחילה לחץ עקיף , סטיכי , ואחר , בנוסף על כך , גם ישיר , מודע , מאורגן — מצד אותו גורם הייצור שקרוי " עבודה . " אותנו לימדו : שלושה הם גורמי הייצור היסודיים — הטבע , ההון , העבודה ; והעיקרי בהם — השלישי . אותנו לימדו : ערכו של מוצר נמדד בראש וראשונה בכמותה של עבודת האדם שהושקעה בייצורו ; הרווח של ההון נובע מאותו המקור — מעודף מסויים של עבודה , שתמורתו לא שילם החרושתן לפועל , אלא נטל עודף זה לעצמו . זאת לימדונו לא רק פרופיסורים מארכסיסטים , אלא , בעצם , גם שוללי המארכסיזם ; אני , למשל , שמעתי בשחרותי הרצאות של מ . פאנטליאוני , אשר האמין אמונה שלמה בתורה אחרת — תורת התועלת הגבולית ; אבל הוא האריד כל כן בוויכוח עם מארכס , עד שבזכרונם של הסטודנטים נקלט בעיקר מארכס , ולא נם באוורק . כל זה נבע מן האווירה של הימים ההם ; לא האווירה הפסיכולוגית , לא האופנה לסוציאליזם , אלא אווירת המשק למעשה . עיקר הנקודה בה היתה באמת ה"עבודה , " כלומר הפרוליטאריון — משך יום העבודה שלו , רמת שכר העבודה שלו , שביתותיו , ארגונו ; ובייחוד — ריבוי מספרו , שגדל מדי יום ביומו . לא רק הפרופיסורים והספרים , אלא החיים עצמם לימדונו , שבעיית המשק העולמי היא בעיקרה בעיית הפרוליטאריון , ושכל ה"שאלות" הכרוכות בה הן בדבר הפרוליטאריון : איך להקל את חייו ואת עבודתו , איך לחלק את ההכנסה בינו ובין בעל ההון , ושמא צו התבונה הוא להכיר ב"עם כולו" ( את המושג הזה היינו מזהים אז בתמימות , בלי שום יסוד סטאטיסטי , סתם מתוד השתתפות בצער , עם המושג של "פרוליטאריון — , ( " להכיר ב"עם כולו" כבעליהם האחד והיחיד של כל אמצעי הייצור וכלי הייצור . ודאי , ידענו שגם טכניקה קיימת בעולם ; אולם מורינו דיברו אלינו עליה כלאחר יד , כעל אחד הפרטים של המושג הכללי '' הון ; " וגם אם התעכבו על מלתא זוטרתא זו , הרי שוב היה זה בקשר עם האינטרס של הפרוליטאריון - הטכניקה , דעו לכם , מקילה את עבודתו . משום מה שוכחים היו לגמרי את
|
|