הקדמה

עמוד:10

המשטרה , הקסרקטין . החברה האנושית היא קודם כל איגוד מרצון , ועל כן היא מבקשת לקבוע סייגים לסמכויות המימשל ! "השלטון הממלכתי חייב להיות כמעקה בחדר המדרגות — מעדה רגלו של אדם , יוכל להישען , ועל כן נחוץ המעקה בהחלט ; אך אלן צורר בקביים בשביל כל פסיעה וכל מדרגה . השוטר מועיל וטוב , כשהוא עומד על משמרתו בקרן רחוב , או כשהוא מופיע בתשובה לקריאת חרדה : בשום מקום אחר , לא לעיתים קרובות יותר ולא בצורה אחרת . האידיאל הממלכתי של המאה הי"ט ניתן להגדירו כלהלן < מדינה 'מינימאלית , ' או , אפשר , בניסוח חריף עוד יותר — אנארכיה מתונה , או על כל פנים 'א קראטיה " . ' ברור איפוא שהוא דוחה מכל וכל את תיזת היסוד של ה 1 בס , ואינו יכול לסמוך VT גם על תיאור שמתאר הוגה הדעות האנגלי הזה את האדם הקדמון ב"מצבו הטבעי . " ובביזור סמכויות השלטון יש משום ערובה לפירוק מוקדי כוח שפגיעתם רעה ואשר אחת תכליתם — לכוף על היחיד את דעת זולתו . דרכם של מוקדי כוח להגביר את עוצמתם , וסופם שהם מנביטים את ניצני המשטר הטוטאליטארי . חשש כזה מפני ריכוזיות יתר — הוא שהניע את תומאס ג'פרסון להתנגד להאדרת כוחו של המימשל הפדראלי בארצות הברית , ולהציע לחלק את המדינה ליחידות שלטון זעירות ולשיתופו של האזרח בקביעת גורלו . ז'בוטינסקי היה דמוקראט והאמין בשלטון הרוב , אך הוא דגל בדמוקראטיה דינאמית , מתגוננת . מורד היה מעצם ברייתו והכניעה היתה זרה לרוחו . משחר נעוריו לא קיבל את תורת הפשרנות לשמה , ובכל מצב התקומם נגד כל עמדה שיסודה בשוויוךנפש והיא מטפחת תוחלת נסתרת לתיקון העוול שייעשה ביום מן הימים , בחסדי שמיים . לעולם חייב היחיד לראות עצמו קאטאליזאטור המסייע בתהליך השינוי . אף הוא קיבל את הנחת היסוד של לוק וג'פרסון המכירה ב"זכות למרוד . " 7 ברוח לוחמת זו ראה אחד מסימני ההיכר של המאה ה , 19 והוא מונה כמה מנושאי דגלה : גאריבאלדי , גלאדסטון , לינקולן , מיצקביץ , ' היינה , הוגו , ליאופארדי , ניטשה , איבסן , ויטמאן , לאסאל , ז'ורס , ואפילו קארל מארכס : ... " לכולם משהו משותף , והוא הוא רוח המאה התשע עשרה . כל אלה היו מלבי אש , מסיתים , משחררים ; כולם , איש איש על פי דרכו , טרחו ועמלו למען לא ישכח גם הירוד שבירודים , כשיראה במקרה את בבואתו במראה , לעמוד דום ולקרוא בקול : כבוד ועוז לך , הוד רוממותך . " השקפת עולם זו עולה לו לז'בוטינסקי גם מן המוסר היהודי : "היהודי היה תמיד מהפכן . אלוהי ישראל אוהב מורדים . נביאי ישראל וקדושיו טוענים כנגד הקדוש '' 5 מרד הזקניפ , " כתבים , אומה וחברה , ירושלים , תש '' י , עמ' . 230 John Dewey , The Living Thoughts of Thomas Jefferson , London , 6 . 7 1946 , p . 56 ג'פרסון ראד , בזכות לו ערובה לקידמה האנושית , השתקפות נאמנה של הדמוקרטיה . כל הטוען ש"ארוךהברית קדוש מדי מכדי שאפשר לגעת בו , " שולל את הדמוקרטיה מיסודה . במרד ראה אמצעי להזזת האנושות מקפאונה , '' שסתום בטח ן" כנגד דיכוי : "איזו מדינה יכולה לשמור על חרויותיה אם אין מזהירים מפעם לפעם את שליטיה שבני עמם משמרים בלבם את רוח ההתנגדות ... ? מן ההכרח לרענן מפעם לפעם את עץ החירות בדם פאטריוטים ועריצים . זהו הדומן הטבעי שלו . » שם , עמ' . 66 , 20 8 'מרד הזקנים , '' עמ' . 227

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר