(ד) ויכוח מרכזי במרכזו של הוויכוח -בגין - ז'בוטינסקי

עמוד:864

באותו הוויכוח מטעמים ברורים לא נכנס כלל ראש בית"ר לענייני ההגנה והאצ"ל , ואף לא דיבר על קשרי אצ"ל- ( 1870 בתגובתו המיידית והישירה ביקש ראש בית '' ר לפרק את המתח הקרוב להתפוצצות . על צד האלות היה הוויכוח בתחום הסיגנון וההסברה , יותר משהיה בתחום ההלכה או המעשה . אף בגין בטיעונו 'הצבאי' לא שלל את הפעולה המדינית כגורם במילחמת העם . דברי ראש בית"ר השפיעו השפעה יתירה על הצירים , וריסנו את התלהבותם של הקי ציוניים ו'האצ"לייס' שבהם . הסבר סיפרותי נאה לרקע הוויכוח מסר ד"ר ישראל שייב / אלדד / ' ) מעשר ראשון ' , כא—כב , ( שלא פיקפק בפרימאט העקרוני של בית"ר ולא נמנע מלהכיר בהפרת המישמעת הבית"רית מצדם של ראשי התאים הא צ"לייס , ועם זאת בא לכלל הערכה של 'ניצחון הדלת החורקת' : ץלמוחרת ניצחנו אנחנו המצוקים , אותו , אח האראל / ר"ל דבוטינסקי . / אנחנו , אשר נעורינו לא זרמו בקצב פושקין ולרמונטוב , לבנו לא זב דם כאשר זב דם לבו למעשי האכזריות של המהפיכה הרוסית . אנחנו , אשר לא היתה לנו שהות בין מילחחת עולם ראשונה לשנייה ליהנות מהמילודיות של איטאליה ושמיה , לא היה איכפת לנו , אם נאה הוא המישטר הפאשיסטי או לא , ולא הבינונו בניתוחנו הפוליטי היבש , למה מסרב הוא בכול זאת להיפגש עם מוסוליני ; אנחנו , שלא היינו בני דור לוחם לחופש האזרח , לליבי ראליסם ולדימוקראטיה פארלאמנטארית , לא תפסנו את סוד אהדתו למישטר הפארלאמנטארי הבריטי ולחופש הפרט וה כבוד לפרט שבבריטאניה עצמה . זה היה הרקע הפסיכולוגי לוויכוח ולמאבק שהתחולל בכינוס למוחרת אותה התעלות מן האבל . מנחם בגין עולה לנאום . "אנפאנט טיריבל '' של בית"ר פולין ... נעשה לדבר האופוזיציה בבית"ר . אס הוא לא יוציא את בית"ר מהקיפאון , — — — אין כל ספק שהאירגון הצבאי הלאומי יאכל אותה במהירות רבה , בין אס יהיה הסכם בין שני הגופים , ביז אם לא יהיה . נמאס לו לנוער לשבת בקננים , לכתוב פטיציות , ולצעוק בוז על דרכי הסוכנות היהודית . בן יוסף היה הביטוי הראשון לחת מרדות בארץ ישראל , הוא לא קיבל פקודה , לא מבית"ר ולא מאצ"ל . בפולין , מרכז הכוח הבית"רי , גדלים בני יוסף רבים . ראש בית"ר עשה ג'יסטה נפלאה בנאום האבל . הוא אמר 1 "אני נותן לך , בן יוסף , עכשיו את הפקודה לעשות את מה שעשית . '' הדברים נבלעו בגלי שירת הקסמים , ולא הוברר , אס זו גם התחייבות פוליטית להבא , או אין זה מוכיח כלום , ואין זה אומר , שמעתה ייתן ראש בית"ר את הפקודה להפסיק את ההבלגה . קנני בית"ר נמצאים במשבר חמור . פשוט "מצפצפים" על מפקדי הקננים . מישנזעת כפולה . השיעמום דוחק מהקן . החשאיות , הקורסים וראשית הפעולות בארץ מושכים לתאים , שהאירגון הצבאי הלאומי מקים אותם בכול מקום . הברירה היא או התפוררותה של בית"ר , בייחוד זו של שיכבת המתבגרים , או העברתה לקו אקטיביסט 1 . מנחם בנין הוא דובר האופוזיציה האקטיביסטית . ' — כמרחק השמיים והארץ כן המרחק בין ארץ ישראל לבין המדינות של גלות היהודים . כשהערבים זקוקים לעזרה , פשוט עוברים הם את הירדן או את גדר התייל של טיגארט / מיבצר המישטרות בארץ . / זהו דבר קל יותר מלעשות מעשה ריפל / להוליך יהודים ברגל מפולין לארץ ישראל עי' להלן . / שום אסטראטג בעולם לא יגיד , שבמצב כזה אנו יכולים לעשות מעשה גאריבאלדי ודי ואלירה . זהו פיטפוט . רחוק הוא מצבנו ממצב האיטאלקים והאירלאנדים , ואם אתם חושבים שאין דרך אחרת מלבד זו שהציע האדון בגין , ויש לכם נשק — אבדו את עצמכם לדעת . אם אץ מצפון יותר בעולם — יש נהר ויסלה וקומוניסט ... מד . שדובר על הפליט היהודי , שאף מדינות חופשיות אינן קולטות אותו , הרי דווקא על זה שסוגרים את הדלתות בפני הפליט היהודי בנינו מימי הרצל את תקוותנו על המצפון . למצפון יש גבולות . אב ! מבקשים ממני שאאסוף כספים למען בית יתומים — אעשה זאת . אבל אט ירצו שכול ימי חיי אחזיק בביתי יתומים , לא אעשה זאת . מה מכריח אותי לבנות בית יתומים , אם לא המצפון י השאלה היא : כלום יש בעולם נטייה להתאסף ולדון על ביניין בית יתומים , או לא י — לי נדמה שיש , שלמה נתנה אנגליה את הצהרת באלפור ? אם טועה אנוכי , אני מציע לכם לפזר את בית"ר , ואם איני טועה — קבלו באופן אכזרי את המסקנות : לנו נחוץ זה שיעזור לנו להחזיק את דלתות ארץ ישראל פתוחות עד שייכנס מספר אריתמיטי מספיק של אנשים וכלים . כשיהיה רוב יהודי , נודה לשומר , ובעצמנו נעשה את השאר . אולי הזר של עכשיו אינו מתאים , אולי יש צורך לחפש זר אחר ... ? רוזבלט רצה לקרוא לוועידה בין לאומית לפיתרון שאלת הפליטים . הניסיון הראשון [ ועידת איוויאן , יולי [ 1938 לא הצליח . יש לדרוש ניסיון שני . התפרצות של גבורה עברית בארץ ישראל עוזרת בהרבה . אלא למה זה עוזר — - . ' זה עוזר לעורר את הגורם המכריע , את המצפון . חלוקת הארץ נקברה על ידי פיל בעצמו . כמובן , שכדי לחנך ולהוכיח , חשובה היא הגבורה . מטרתה היא — לחנך את הגויים , חינוך מבוסס על התקווה , או האשליה , שיש מצפון . להגיד שאין מצפון עוד — זהו ייאוש . במטאטא נטאטא דעה זו . מותר , כמובן , לכול אחד מאתנו להביע דעות , אולם יש גבול . המושל בעולם זהו המצפון . אני מכבדו . לעשותו ללעג ולקלס — אסור . אני מבין יפה את ה : אב , אבל לבוא משום כך לידי ייאוש — סכנה היא . חריקת הדלת היא שאין בה תועלת ואין צורך . ' בתגובתו הספונטאנית לא בא ראש בית"ר להציע ניתוח מלא במעמד היהודים בעולם , אלא רק לחזור ולרמוז על מובנה של המציאות , שעדיין אינה מניחה מקום להכרעה המדינית הגדולה . הוא ביקש להיות מחנך ולהסביר , שהפילוסופיה של המילחמה , ללא חשבון התנאים וללא חשבון התוצאות , היא פילוסופיה של ייאוש ופסולה . מעשי גבורה - אדרבה ואדרבה , יש בהם שכר של חינוך והשפעה . מעשה ייאוש - בשום פנים לא . אומץ לב גדול נדרש לומר את הדברים הגלויים והחריפים האלה על מיפתנה של התהום שנפתחה לפני עם ישראל , ואין תימה שדבקה בהם חריפות שמתוך כאב ורוגזה . 137 °

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר