'ניצחונו של בן־יוסף'

עמוד:764

' ניצחונ ו של בן יוסף' ד"ר י"ה ייבין הוא שניסח בפרוזה נלהבת את שירת הגבורה והתפארת של שלמה בן יוסף . בחוברת ' ) קובץ מסות ( ' 'על ניצחונו של שלמה בן יוסף' 1817 הביא חמישה מאמרים ( כולם שלו , כפי שראוי להניח ) לתיאור אישיותו של יחיד , צעיר , אנונים , שקידש וטיהר את העם , ושם כתר גבורה על ראשו המושפל : ' מחייל אלמוני , מאנונים הפך למצביא , למצביא הנוער וההמונים , שרוחו ה ב ל ת י נ ר א י ת מרחפת ות ( 1616 מנאומו בווארשה , 1938 . 7 . 12 ( כרך נאומים , —1927 . ( 324—323 , 1940 ( 1617 החוברת היא כחב אשמה חריף נגד מ 9 איי , שדינה להתמוטט בעקבות מי 9 על הגבורה של בן יוסף , ומכאן עצ בנותה . בהתגלותו של בן יוסף ראה ' ) ר . זטמי ( ' מטין התגלות של ז'אן ד'ארק או וילהלם טל , שבה גלום דינאמיט להתפוצ צות . עם העלייה לגרדום כאילו ניתק השרר שחיבר את הצ '' ח ' הילד' אל ההסתדרות הציונית הישנה 'האם : ' 'מעתה הפכה התנועה הלאומית לתנועת שיחדור לאומית 'כמו אצל כל הגויים' בדרך לשיחרורם . ' 'את הדף הראשון באיפופיאה זו של תנועת השיחרור הישראלית רשם שלמה בן יוסף . ' ממנו מתחיל 'ספר מילחמות ה ' , ספר מילחמות השיחרור של עם ה — . " בן יוסף , שלא כדויד הראובני , ולא כגיבורי 'נילי / ' בא וניצח מייד . ' באותה שעה שהוצא להורג 'נולד בךיוסף מחדש ; נולדו אלפי בן יוסף . ' וזו ההערכה ( במאמר האחרון , ? ' מ . קנאי ( ' 'בן יוסף שכול חייו היה חייל ביתירי נאמן , המציית לפקודות מפי מפקדיו — הפך בעצמו , אחרי מותו , למצביא , המצווה על המוני הנוער את ההליכה באש למען עמם וארצם .., השתקן הזה שחותם הדממה הענוותנית היה טבוע על כל הופעתו ההירואית — משמיע את דברו , דבר נגיד ומצווה , במותו דווקא , ' ... לצאת החוצה וערבים טיילו בגאווה ברחובות היהודים , ועל היהודים הודבק התו : 'דמכם מותר . חייכם הפקר . ' הלקח הראשון שלימד בן יוסף , ועל כך קרא לו ראעו בית " ר 'מורי , ' הוא דבר הטיעון שאין להעניש 'חפים מפשע' — 'פיטפוט שיטחי וצבוע : ' 'במילחמה , בכול מילחמה ומילחמה , הלא כל צד וצד הוא חף מפשע . מה פשע נגדי החייל ה"אוייב" היוצא כנגדי - אביון כמוני , עיוור כמוני , עבד כמוני , שגייסוהו באונס ו אם תפרוץ מילחמה , פה אחד נדרוש כולנו הסגר ים והסגר יבשה על אדמת השונא , להרעיב את תושביה עם נשים וטף החפים מפשע ; ואחרי התקפת המ טוסים הראשונה על לונדון ופאריס נצפה לתגובת אווירונים על שטוטגארט ומילאנו שגם בהן רבו הנ שים והטף . אין מילחמה אלא בחפים מפשע , כמו שאין מילחמה אלא מילחמת אחים באחים : לכן ארורה היא כל מילחמה בכול צורותיה , תגר ומגן גם יחד . ואם אינך רוצה לנגוע בחף מפשע — גווע . ואם אינך רוצה לגווע - ירה ואל תפטפט . ' והלקח השני ביחס לאנגלים , שממשלתם המיתה את בן יוסף 'אך ורק לשם מטרה אחת : בכדי להפחיד את הנוער העברי ... למען יירא ולא יעיז . ' הללו טעו : ' למעשה הסירו את קסם הפחד מעל המושג המפחיד ביותר — מעל הגרדום . ' והלקח השלישי — ההדר הבית"רי . עכשיו למד מבן יוסף מחבר השיר 'מגוב ריקבון ועפר' את מהות תוכנו : 'היו שעות שהתביישתי בשיר זה , כהתבייש אדם על מליצה מופרזת , שנפלטה מפיו בין כוס לכוס ; ובשנות ההבלגה , כמה פעמים התכוונתי לאסור את ההימנון ממלל הגבהות לשווא ולחינם , בפרט את ביתו האחרון : "תגר על כל מעצור . " מה שכתבתי בעיפרון ובדיו , בן-יוסף פירשו בדמו . הבול ביאר וגילה ... "גאון ונדיב ואכזר ... " 'יבן מלך ... " "באור ובסתר זכור את הכתר . '" בן יוסף נפל עליו הגורל לעמוד למיבחן , 'ואולי בקרוב יום הבחינה לכולכם , לכולנו , יגיע . ' את ה'הדר' בבן יוסף שקיים את נדרו הסביר ראש בית"ר לקהל שומעים נלהב בווארשה באב תרצ"ח : ' והנוער שלנו ? נוער זה מאמין , הוא לוחם , הוא הקריב קורבנות . מהי פלוגת הכותל ? וראש פינה של בן יוסף מהי ל בנים עניים הם לעם ישראל והאידיאל שלהם לשרת את עמם ואת מולדתם . חיים הם וסובלים בתנאיהם הקשים - זוהי אשמתכם . אבל הם ? - הם מקיימים את נדריהם . הבטחנו לכם לחנך דור של "הדר . " כבר אמרתי פעמינו הרבה מה פירושו של '' הדר . " רבים מביניכם — שערכם הלבין לעיני . לא אחזור על הדברים באריכות . כל המושגים של אצילות הנפש , של אבירות , של יופי נשגב - כלולים במלה זו . יראו נא את התוצאה ; היה בלוצק "יהודון" פולאני - והוא נהפך לסמל , שכול העולם מוקסם מזוהרו . ואין לומר שהיה נבחר . אדרבא . הוא היה בית"רי פשוט , שאלוקים הוציאו מן השורה בעיניים עצומות . אין אני ראוי לדבר על אודותיו . ורק זאת אומר לכם , שהעולם הבריטי כולו נזדעזע והחל להבין מהו תוכנו של המושג - "הדר . " בן יוסף קיים את נדת . בתא-המוות שלו כתב על הכותל : "למות או לכבוש את ההר" ... ' י . * משאו הגדול של ראש בית"ר על בן יוסף היה נאומו שנאם בכינוס העולמי השלישי של בית"ר . משא זה מובא בנספח ב' בסוף הכרך . הימנון ביתיר מתוך השירון של שלמה בן יוסף ( בכתב ידו )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר