דבר השילטון - רבבת צעירים חדשים בתילבושת בית"ר

עמוד:762

דבר השילטון - רבבת צעירים חדשים בתילבושת בית"ר בדומה להתחשלותה של בית"ר באש המתח הציבורי שנתלווה לפרשת סטאבסקי , אף עכשיו הת חשלה בית"ר באש קורבנו של בן יוסף , בלא שיועילו למתנגדיה מאמצי הטישטוש שלהם 6 " י . פקודה איר גונית שיגר שילטון בית"ר אל כל נציבי בית"ר , בה הסביר את המאורע ההיסטורי , ובה ביקש לפתוח במיפעל של גיוס חברים חדשים לבית"ר . 1612 ולהסבר המאורע : 'כוונת מעשה השלושה מראש פינה וטעם מות הגבורה העילאית של שלמה בן יוסף היו — להורות לקח לעם העברי ולנוער הישראלי ביישוב ובגולה . "על ידי מותי אני רוצה לזעזע את המצפון הקפוא של העם ולעורר את הנוער העברי השקוע בתרדמה לתגובה ולמילחמה" - אלה היו דבריו של שלמה בן יוסף שחור עליהם מדי פעם בפעם משך ימיו האחרונים . זו היתה צוואתו . מות הגיבור מראש פינה היה נהפך לאפיזודה טראגית וחסרת טעם אלמלא למד הנוער את הלקח הנ"ל . כיצד ילמד את הלקח ואיזו הדרך אשר יבור לו כדי שיוכל לממש את צוואתו של הגיבור הנפלא מראש פינה - ? הדרך הנאמנה והאחת היא - דרכה של ברית תרומפלדור . באווירה שלה ובמחיצתה גדל שלמה בן יוסף עד שעלה למרום - תם בני אלמוות ; בתוכה ובצלה יעלו ויבואו יורשיו וההולכים בדרכיו . ' ובעניין הגיוס ' ) ההרכשה ( ' של החברים החדשים — ' רבבת צעירים עברים חדשים באותה התילבושת אשר בה עלה הגיבור הלאומי שלמה בן יוסף לגר דום : ' ברבבה זו ראה השילטון מטרה אפשרית , לא מוגזמת , שהרי אין מדובר בתעמולה , אלא בסיסמה מציאותית . השילטון פירסם כרוז אל הנוער העברי , וקרא להפצתו , ולפירסום כרוזים מיוחדים והוספות מיוחדות לעיתוני הצ"ח , לפירסום סיסמאות קצרות שונות , ברוח 'צעיר עברי , הצטרף למחנה שאליו השתייך שלמה בן יוסף , ' וכן לעריכת אסיפות נוער פומביות , וכיו '' ב . בית"ר פולין ראתה בבן יוסף את בנה , בן טיפוחה , והביאה את צוואתו לידיעת המונים גדולים בכרזות , בעיתונות , באסיפות אבל גדולות באולמות ובבתי כנסת 3 י . 16 ( 1610 נדבה , 'הלורד יאשיה וג'בוד . 138 ' , עי' לעיל , עמ' . 74 & -743 ( 1611 עי' חיברק דבוטינסקי להשכל , . 1958 . 7 . 6 ( 1612 פקודה 29 מיום . 1938 . 7 . 12 ( 1615 בפולין עלו הצעות שונות להנצחה ו לקבוע על סמל המנורה של בית"ר את המיספר — 3118 נזיספר האסיר בן יונזף ; לקרוא את בית"ר הצעירה על שמו , להקים מושבת וכן בית ספר מרכזי למדריכים בראש פינה על שחו , וכן גדוד מיוחד על שמו . ועוד הצעות : לארגן אמירת קדיש , להקים קרן מיוחדת , להבטיח גיוולת לאנזו של בן יוסף . כות ימים לאשליה על השותפות' עם בריטאניה . בנאומו בעצרת אמר : 'תלייני בן יוסף סבורים , שרפש הוא הנוער היהודי ... אני אומר לאנגלים : היזהרו ! היהודים מתחילים לשאול עצמם אם אין דרכו של בן יוסף הדרך . דברי ימינו מלמדים אותנו , שמקדשי שם נהיים לנביאים וקברים — להיכלים . ' וג'בוד אמר באסיפה בלונדון : 'מאורעות דמים כי יקרו בארץ ישראל , היהודי הוא הסובל , ואותו מובילים לגרדום ! בריטאניה מלגלגת על היהודי שאינו מגיב . ואם הוא מגיב מובילים אותו לתלייה . אכן , במובן וה שונה בריטאניה מצרפת . ' בהמשך דבריו העיר וג'בוד , שראוי לפתוח בהתנגדות פאסיבית בנוסח פעולותיו של גאנדי , אלא שלשם כך יש צורך באחדות בקרב העם היהודי , ואולי תסייע העלייה לגרדום להקים אחדות זו , ואף פירט דרכי ההתנגדות הפאסיבית , שעליהן כבר עמד במיכתבו לאגודת ה קצינים . ביחס לערבים אמר , שהגיעו אל מה שהגיעו מכיוון שאינם מסתפקים רק בפטיציות . וג'בוד הודה : ' אנגלי במקומו של בן יוסף היה עושה ממש אותו הדבר' . 1810 וכץ שדיבר בשם בית"ר ציין , שהסבל היהודי הקשה שבדורנו הוא לא הרעב , ולא הרצח , אלא ההשפלה , זו ההשפלה שחש בה בן יוסף למראה התקפות הערבים , כשליהודים לא הותרה ההגנה על חייהם . קורבנו של בן יוסף הוא מרצון חופשי , מהכרעתו ומהכרתו . הוא לא קיבל פקודות . הוא בא לעורר את הנוער היהודי למלא את חובותיו ולעקור חרפת השפלה איומה מקרב העם . כץ קרא אל ז'בוטינסקי בשם שישה ריבוא בית"רים ובשם מאות אלפי יהודים : ' זה קולם הקורא אליך היום : אנו יודעים שלאומה היהודית מנהיגים רבים , מהם ראויים , מהם פחות ראויים , — אבל קיים לה רק מנהיג אחד שבשמו על שפתיו ראה לעצמו בן גדול בישראל זכות למות . ' דבריו של כץ עוררו תשואות בקהל , וז'בוטינסקי היה נרגש מאוד .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר