מיכתב מסעיר מאת קולוניל וג'בוד

עמוד:743

מיכתב מסעיר מאת קולוניל וג'בוד עדיין לא נסתיים מישפטו של שלמה בן יוסף , וקולוניל וג'בוד מלונדון שיגר ( 1938 . 5 . 30 ) מיכתב מיוחד במינו אל נשיא 'אגודת הקצינים היהודים המשוחררים' בתל אביב — בתשובה למיכתב ברכה שקיבל ממנו . 'אגודת הקצינים היהודים המשוחררים' היתה גוף ציבורי קרוב להצ"ח ולאצ"ל . הייחוד במיכתב היה שכול-כולו כתב קיטרוג על הנוער העברי בציון ומאניפסט אידיאולוגי - קריאה למרד במימשל הבריטי . במיכתב זה לא נגע כלל בשאלת בן יוסף העומד למישפטו , ברם הביע בו שלילה מסויימת לגבי 'פעולות תגמול בדרך של רצח ערבים חפים מפשע . ' בו היתווה תוכנית מעשית למרד : כיבוש אדמות , הפסקת תשלום מסים , אי הכרה בשיפוט , עריכת הפגנות בלתי-חוקיות , הפצת סיפרות בלתי ליגאלית , עלייה בלתי ליגאלית , חרם ( 1565 'ידיעות המיפקדה הארצית / מס' ;( 1938 . 5 . 28 ) 103 ניב , אצ"ל , ב , . 71 עמדת אצ"ל לאצ"ל לא היה חלק בתוכנית השלושה , בתכונתם ובכישלונם . הנשק שהוצא ממחסן אצ"ל בראש פינה שלא ברשות ניטל , ואצ"ל שלא ידע על הפעולה לא היה מוכן לעת צרה במיקרה של הסתבכות בפרטי ביצועה . ודאי לא הכין לא מיקלט ל'מצליחים' ולא דרך נסיגה ל'נכשלים . ' עם 'כישלונה' של הפעולה יראה אצ"ל חייב לגלות את האמת , שלא היה אחראי לפעולה , ולא עוד , אף לפסול אותה כהפרת מישמעת חמורה ולגנות את עושיה . עמדת האצ"ל הובאה לידיעת החברים : 'האירגון גאה בזה , שבעוד מיספר ההתקפות שערך עולה לעשרות , לא נגמרה אף אחת מהן באפס תוצאות כזה ובכישלון חמור כזה . ואת הלקח הראוי מן המיקרה ילמד כל מי שצריך ללמוד , כי לא דבר ריק הוא , ולא רשות היחיד , ולא מעשה שעשועים' . 1565 בשורות אצ"ל , ובייחוד בלבות הבית"רים , היתה המבוכה רבה משום הצער שנכרך בפעולה , שלא ניתנה להתפרש כמעשה מחתרתי צבאי ראוי , שעלולה היתה לגרום סיכונים לחברים אחרים , ובה כשלעצמה היה משום סכנה יתירה לחיי צעירים מצויינים . מיפקדת אצ"ל ודאי היתה חלוקה בדעתה , כשביקשה להעמיד את האמת הצבאית והמישמעתית על חומרתה , וכש מצד אחר , השתדלה להימנע מפגיעה בחברי בית"ר הרגישים בכאבם . מיסדרי אצ"ל שנקראו אחר עלייתו של בן יוסף לגרדום היו מיפקדים של ציפייה ומתח רב לחברים , משנתעכבו המיסדרים שעות אחדות בהעדר פקודת אצ"ל לקוראה לפני החברים . עם עלייתו לגרדום נסלח לבן יוסף אף במיפקדת אצ"ל , כדברי המפקד מולדאבסקי בהספדו על הקבר . אחר ארבעים יום , דובר על בן יוסף במיסדרי אזכרה שערך אצ"ל לחלליו : בן יוסף ויעקב רז ( עי' עמ' . ( 768 מאן לכבוד בן יוסף , וכן את מאמרו החם של ד"ר עזריאל קרליבר , ( 1938 . 7 . 8 ) לצד מאמריהם של ד"ר מ . קליינבויס / סנה / בשבח ההבלגה , ושל גרינבוים נגד הפיכת קבר בן יוסף לאתר קדושה . כמתוך עמדת הגנה של מעשיות ( ולא של מוסר ) חזר ( 1938 . 7 . 17 ) גרינבוים להסביר , בקשר להבלגה , שאין מתקיפים , משום חוסר ערובות להצלחת ההתקפה . בעיתון 'ראדיו' נכתב על בן יוסף כעל 'סמל הדור העברי הצעיר . ' העיתון היהודי בפולאנית 'נאש פשגלונד' הביא מדברי בן יוםף במיכתבו לאמו — מלים פשוטות , מצודדות לב וחדורות אידיאליסט טהור ביותר — 'כאילו ביצע אקט חגיגי של הקרבת חייו הצעירים למען העם היהודי הנרדף והנלחם לעתיד יותר טוב . עלם מיסכן ! לא תשמע עוד את בכי אמך ולא את קול אומתו , המכריזה אליך חיום מפי כל בניה ? "לא , חייך לא היו מחוסרי ערך , כפי שחשבת מתוך ענוונותך ללא גבול ; חייך היו יפים , נאצלים , חיי אידיאליסט , חלוץ ולוחם ; את החיים האלה עיטר השגב של מות גבורה ... בשביל היהדות לא הלכת לאיבוד ... תחיה לעד בזיכרונו של העם .., יום יבוא ועם ישראל ישים את עצמותיך בפאנתיאון של הגיבורים , על יד עצמותיו של הקאפיטאן יוסף תרומפלדור . ' ... מ . דאנצים כתב ב'טאג' הניו יורקי : 'שמו של בן יוסף הוא פיצוי וכפרה על החטאים שאנו חוטאים לעצמנו , על ירידתנו הלאומית , על נכונותנו להסתלק מירושתנו הלאומית הגדולה , על הבגידה הלאומית הנעשית בארץ ישראל , על שאנו מכבים בעצם ידינו את התקווה לעתידנו . דמו השפוך של בן יוסף רוחץ מעלינו את החטא הכבד הזה ... הוא הצליף בפני התליינים את המלים : "תחי מלכות ישראל משני עברי הירדן . " הד ציל צולן של מלים אלו יבקע ממיזרח וממערב , מצפון ומדרום , בכול מקום אשר יהודים זרועים ופזורים שם . ' וא"ב גולדברג ? כתב שם 'מותו אינו טראגדיה , הוא סמל הגבורה היש ראלית ... מות המפרה את החיים , זהו זרע שממנו ינבטו מעשי גבורה חדשים . ' בעיתון הרוסי הפאריסי 'פוםלדניה נובוםטי' כתב המשורר דויד קנוט : 'אם החלוצים הארץ ישראליים הם בוני ארץ ישראל בגבורה , מפרי הארץ הנשמה , הרי בני בית"ר יוצרים בגבורה את המסורת האבירית היש ראלית ... בן יוסף נרצח על ידי האדמיניסטראציה הארץ ישראלית בשם "הפינקסנות המדינית " המהוללת . ' עי' 'ספר שלמה בן יוסף . 102—98 , ' עם כל הצרה שנפלה על ראש יהודי גרמאניה עדיין כמנותקים היו מלב האומה . ה'יידישה רונדשאו' הברליני לא היסס לכתוב ( 1938 . 7 . 1 ) נגד בן יוסף בלשון חריפה . ועי ' תגובת 'אונזער וועלט . 1938 . 7 . 29 ' , עיתון ' אגודת ישראל' בווארשה , 'ראם יודישע טאגבלאט ' , פירסם מאמרים אחדים של כאב גדול , עם שבנושא ההבלגה mar עמדתו 'סוכנותית' ביותר . לורד יאשיה וגיבור

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר