הכנת תוכנית הלימודים

עמוד:581

לסוף 1936 שוב עלו תוכניות לחלוקת הגילאים בבית"ר : בית"ר הצעירה לגילאי 16-10 ( שועלים , 12-10 - חשמונאים , 14-12 - קנאים ;( 16-14 - לגיון לגילאי . 23—16 הקשישים מ 23 יימנו עם הלגיון . חלוקה זו נראתה סבירה למדי , ולפיה עובדה הצעת תוכנית הלימודים , ששיגר רמבה לסניפים . סעיפיה של התוכנית דנו בנושאים : היסטוריה , לשון , סיפרות , ציונות , גיאוגראפיה , אזרחות , התנועה , בית"ר , אישים , ההווה היהודי , אזרח ומדינה , צופיות , תנועות שיחרור , סיפרות ציונית , מיקרא , מיבטא עברי , מאורעות הווה , המדינה שבה חיים הבית"רים . רמבה הציע את דעתו בעניין המטרות והשיטות של התוכנית , ושיגרה לרבים לחוות דעת . הוא ראה 'מינימום אפשרי' בעבודת שלוש שעות בשבוע , ואילו ' תפסת מרובה — לא תפסת . ' בתוכנית הלימודים ראה מעין בית ספר בית"רי כללי , ובשביל המנהלים ראה לכונן סימינאריון risen ו השנה הארבע עשרה לבית"ר ראה רמבה להמריץ את עיבודה של תוכנית הלימודים ואת השלמתה ככול המוקדם . רמבה פנה אל אנשי החינוך וההוראה בבית"ר , וכן אל חברים שעניינם רב להם בחינוך ובהשכלה , ובכללם כמה וכמה חברות . רובם של המוענים היו מאנשי פולין , אחדים - מרומניה , ומארץ ישראל ואחדים יושבים בעיר לונדון - מושב שילטון בית"ר . בקבוצה הראשונה של המוענים שלו ראה בבחינת 'מעבדים' של התוכנית , ובקבוצה שנייה - גדולה יותר — ראה בבחינת 'מסייעים' לעיבוד . דומה , שרובם ככולם של המוענים נענו לפנייתו . 1157 רמבה הגיש תקציר של הצעה : גילאי 14-10 יקבלו רק 20 ו שעות לימוד בשנה . הללו יבלו רוב זמנם במעשה ולא בהלכה : במישחקים , בזימרה , בהפלגות , בצופיות . גילאי 17—15 יקבלו 150 שעות לימוד בשנה . גילאי ' ) 23-18 שיכבת המגן , ( ' שעליהם כבר מוטלות דאגות פרנסה ילמדו רק בסימינאריונים מיוחדים שייקבעו לפי האפשרויות ולפי הצרכים , ולא לפי תוכנית קבועה מראש . חובת הלימוד חלה בבית"ר בכול ארצות תבל , ולכן לא יהא בה לימוד אוניברסאלי ( טבע , היסטוריה כללית וגיאוגראפיה כללית . ( התוכנית תעסוק בעיקר בכמה מיקצועות : מיקרא , סיפרות עברית , ציונות , שיחדור עמים , אזרחות , דימוגראפיה , תורת המדינה . ייספחו עליה ביבליוגראפיה מפורטת , וכן פרקי מיתודיקה מפורטת . מתחילה ניתן היה להניח , שלא תהא אפשרות לתאם בין אנשים שונים ורחוקים זה מזה לגבי עיבודה של תוכנית אחידה שתהא מקובלת ורצויה לדעת הכלל . ברם אין ספק , שחלק ניכר מן המעבדים והמסייעים הגישו שירותיהם במסירות ועמלו לתרום תרומתם כיאות לנושא החשוב שבו נתבקשו לטפל . ציון דרגת החשיבות שבסעיפים , ושיגרה לווינה לחוות דעת לד '' ר ב , לובוצקי , חבר המיפקדה העליונה . על הצורך בתוכנית עבודה חינוכית מעובדת לפרטיה לכול שנות החינוך הבית"רי דיבר בלשון משכנעת מנחם לווין , 'המדינה / . 1936 . 5 . 19 ( 1156 מיכתבים חוזרים , . 1936 . 12 . 30 ; , 12 . 15 ( 1157 בקבוצה הראשונה : ד"ר ישראל שייב , פרופ ' שמעון גוטספלד , שלמה ורד / ש . אוזשך , שלמה סקולסקי , חיים שלום הלוי , מיכאל איש שלום , נוח בן טובים , ד"ר הלנה ליברטאל , י . גרונימוב ( טאלין , ( זאב בורשטיין . בקבוצה השנייה ו יוסף כרוסט , ישראל אפשטיין , ד"ר הנזלברג , מ . אבן ספיר , י"ש פקר , ד"ר י . ליידרמאן , אל . ברונשטיין , אגר ' א . בארםקי , המורות ו טובח קפלן , לאה איזביצקי , דינה זולוטולוב . ועוד נוספו : משה יואלסון , ח . מרחביה , א . גילברג / בן אוני / ( חוזר 2 מיום , 1937 . 1 . 21 חוזר 11 מיום . ( 1937 . 3 . 25 מרחביה הציע לפרסם תוכנית גמישה ( מינימאלית , נורמאלית , מאכ סימאלית , ( בשים לב לשוני הרב של המודרכים והמדריכים בבית"ר על סניפיה ועל קנניה , אלא שרמבה התנגד לתוכנית כזו על פי הניסיון , ש'תוכנית מחייבת "שחור על גבי לבן" לכול פרטיה ודיקדוקיה / אלא שהציע 'מוסף של תוכנית' לסניפי ארץ ישראל , ליטא ונפות הספר של פולין ( מיכתבו , . ( 1937 . 4 , 22 עי' להלן , פרק צ .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר