חג בר־מצווה לבית"ר

עמוד:578

חג בר מצווה לבית"ר תוכניות גדולות היו לגבי חגיגות הבר מצווה של בית"ר , שנועדו להתקיים בסוף יאנואר ובתחילת פברואר . 1937 כץ , המזכיר הכללי , הביע את מהותו של החג : " 'תנועתנו תמיד חסרה את הרגש של סיפוק ושביעת רצון בהישגיה . אנו חסרים אותו גם עכשיו , ואולי אין להצטער על כך , כי "הליקוי" הזה הוא הכוח הדוחף העיקרי להתקדמות ... עם כל זה — אנו רשאים להביט בגאון על הדרך שעברנו עד הנה . הרכוש האידיאי והמוסרי אשר העלינו מתוך 13 השנים הללו - שנים של מדון ומילחמה שאין דוגמתן בתולדותיה של אף אחת מהסתדרויות הנוער הציוניות האחרות - הרכוש הזה העשיר ויוסיף להע שיר את אוצר המחשבה הלאומית הכללית בערכים חדשים בל יימחו . ' עם כל החסרון באמצעים נדרשה בית"ר להביא את דבר החג אל הציבוריות הרחבה , אל ההורים , אל הצה"ר והצ"ח ואל החברה היהודית בכללה . והתוכניות נתקיימו למעשה במידה מרובה ברובם ככולם של סניפי בית"ר : מיסדרים חגיגיים , אקאדמ יוית פומביות , מסיבות להורים , מסיבות לנוער המת למד , פירסומים בעיתונות , לבישת התילבושת הרשמית במשך עשרה ימים . אמונה , חרדה וציפייה גדולה מצאו את ביטויין העז בדברי הברכה של ראש בית"ר ( 1937 . 1 . 19 ) לכבוד הבר מצווה של בית"ר : ' בית"רים ! שאו ברכתי ליובל בר מצווה זה . בשלוש עשרה שנים עלה בידיכם למזוג אל תוך הדם הרוחני של הנוער מתכת חדשה' חזקה ואצילה גם יחד . על הדור הזה אפשר להישען ביום קורבן ומשבר — הימים המרים , אשר על ספם , כנראה , עומדים עתה כולנו , גם האומה וגם הציונות הדוממת . במעמקי הנשמה הלאומית , תחת הקיפאון החיצוני , הולך ומצטבר הזעם . עוד תראינה עינינו בבוא יום המרד המכריע , וביום ההוא אתכם ימנה הלאום להיות מורה דרכו . עד אז — יגון תשבעו כעד עתה . 1147 ואני מאמין בכם ומתייצב דום לכבוד בית"ר בבת עיני' . במסיבה הגדולה שנערכה לכבוד בית"ר בת השלוש עשרה בלונדון , במעמד כמאה אורחים רשמיים , בית"רים וציונים ותיקים , נאמו כץ , אקצין וז'בוטינסקי . למראה העלייה ההיטלרית בעולם קרא ז'בוטינסקי , שאינו רוצה עוד להשתמש במושג 'גזע , ' מושג מכוער ומרופש . מושג זה היה חביב עליו , שכן דיבר בו במובן המוסרי , וראה בו ניגוד ליהדות הגיטו . בסיום ברכתו ( 1145 'המזינה / , 1936 . 5 . 19 זעוד . ( 1146 פקודה , 83 מיום . 1937 . 1 , 8 מליאת שילטון בית " ר אישרה עריכת החגיגות באנזת מידה רחבה , וביקשה לראות בהן 'נקודת מוצא לפעולה ממשית ולמילחמה נוקבת נגד סכנת ההתבוללות האדומה' ' ) המדינה . ( 1936 . 12 . 8 ' , לכבוד היובל הוכרזה חנינה בבית"ר ( חתר , 85 מיום . ( 1937 . 1 . 22 ( 1147 בתשובה לברכתו של פרופס עם הבר נזצווה של בית"ר , כתב — 1937 . 1 . 5 ) בטעות צוין ( 1936 לו ראש בית"ר : ' גם אני מברך אותו מעומק לבי 5 בית"ר היא קודם כל מעשה ידיו של אדוני . אני מאחל לשנינו שעוד נזכה לראות את הפלא שחלמנו ' . פוסק זה , הנקרא זאב ז'בוטינסקי , אותו העוז , אותה האמונה ואותם רשפי אש הקודש שמבלעדיהם איאפשר להילחם מילחמה גדולה עד הסוף והניצחון . לא ההערצה העיוורת , לא הפולחן האישי , שהם יסודות נפסדים ולא שלנו , ושראש בית"ר עצמו תמיד הזהירנו מפניהם , אלא הכרת הערכים שבאישיותו הגדולה של ראש בית"ר כשלעצמם , ספיגת תורתו ותכונותיו המוסריות הנעלות לתוכנו בתור אנשים חופשיים - זה מה שצריך להיות תוכן יחסינו לראש בית"ר . ' בית"ר , כדרכה , חלקה כבוד לאישי העם , ואף לאישים דגולים בעמים . בייחוד נהגה לכבד בעיתונות סופרי ישראל ליובלותיהם . עם פטירתו של נחום סוקולוב 7 ) ו 936 . 5 . ו , ( מאישי ההנהלה הציונית שהביאו את הצהרת באלפור , מי ששימש במשך ארבע שנים נשיא ההסתדרות הציונית ( עם דחיית נשיאותו של וייצמאן , מכוח התנגדות ז'בוטינסקי , ( השתתפה בית"ר באבל המחנה הציוני . ז'בוטינסקי השתתף בלוויית בלונדון . עיתוני בית"ר כתבו לזכרו של אחד מאבות הצהרת באלפור . " « וכך עם פטירתו של מאיר דיזנגוף , ראש העיר תל אביב — בית"ר לא שכחה את זכויותיו כאבי תל אביב , ולא שכחה את עצמאותו ואת עוצמתו בהתנגדות לניסיונות ההשתלטות של השמאל תוך כדי דחיית מחנה ז'בוטינסקי אל מחוץ לתחום . עיתוני בית"ר כתבו לכבודו של בונה העיר בארץ ישראל . בגאליציה , ובפולין בכלל , כיבדה בית"ר את ד"ר יהושע טהון , מנהיג ציוני גאליציה המערבית , בפטירתו , וזכרה לו זכויותיו . עם יציאתו לאור של ספרו של אורי צבי גרינברג ' ספר הקיטרוג והאמונה' יצאו גיליונות מיוחדים לכבודו - 'הירדן' ( 1937 . 2 . 5 ) ו'המדינה' . ( 1937 . 2 . 22 )

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר