|
עמוד:123
רמתה המוסירית . לפרק חומות גיטו ישנות , כדי להקים חדשות , עם אותם הסיכויים המשמחים — הרי יש בנך גם משוט תוסר הגיון , וגט משוט קטנית . כל אותו הטוב re w שיאנו מדברים עליז כיום , קשור ברעיון הממלכתיות היהודית : רק בתנאי — & 1 זהו מפעל הומאניטארי גדול , רק > mr — r פתרון השאלה , רק אז — זוהי הבראת העולם , ואולם אך ורק אז , /; er כאדם מעשי , צריך אני להגיד ביושר לבב : עד כמד , שהזכרה זו של "טירי'טוריות אחרות" היא חלק של השיטז ; הםוק ראיטית , הרי זה יפה מאד , ואולט למעשה אין דבר כזה בעולם כלל . כדי להתחיל מהדש בבנינו של הבית הלאומי היהודי , שהוא , מגוון להתפרקות רצינית של הגולה , כלומד , להכנסת מיליונים של עולים , צריך למצוא ארץ מתאמת , לקבל את הסכמתה של ממשלתה , לרסן את התנגדותם של הילידים היושבים בה או של האירופיים — ואחד כך , בעיקר , לגייים למטרה זו אית התלהבותם של החלוצים היהודיים ובאיזה אופן שהוא למשוך לשט את ההון היהודי , הפרטי וזה של הקר נות 1 וכל יזה בלא הקסם של ההיסטוריה ויהתנ"ך ? בלא אותו הגורם הפםי כילוגי הענקי , שמיתיגלה ביראת הכבוד הטבועה מלידה במאה דורות יהודיים ו » ,, רייט" בפני הרעיון של שיבת הגולים לציון ? מ < חשבה נועזת ! מעין תכנית להפוך את העולם — בלא הנקודה של אדכימדס . מכל האוטופיות — האוטופיה הבלתי ריאלית ביותר . על כל פניט , על פי השיטה הסוקראטית דוקה , צריך בעת ובעונה אחת להציג א . ת השאלה גם באופן כזה : עד שיתברר , אם יש בעולם טריטוריה מתאמת יותר מארץ ישראל , הבה נגצל ארץ ישראל זו — משני עברי הירדן — עד הגבול האחרון באמת של קליטתה הגמישה ; ושם נראה — אפשר תספיק ? תספיק .
|
|