|
עמוד:43
לבניין בתים ! הביקוש ללבנים אילו עלה גם גצפון , בחיפה הרחוקה rt W sow 3 ) ברכבת /( אבל מחירי ההגבלה ברכבת «« גבוהים כל כד — שלמרות מחירי ההובלה היקרים מדי גם בימ , מחמת חיסר הנמלים , עלתה ההובלה בים יבמחיר יותר זול מאשר ביבשה . כשנודע להנהלת הרכבות , -שבעלי בית החרושת מתכוננים להוביל את התוצרת בים , הציעה להם הנחה \ הם והסכימו להצעה זו , לכך נמשך המצב עד הסתיו . אבל כשהתחילו םערות הסתיו הראשונות , שאינן מאפשרות את הטענת הסחורה בסירות , ביטלה הנהלת מסלות הברזל את ההנחה תכף ומיד . גם המדיניות של משרדי ההובלה היתה עד הזמן האחרון בבחינת אנקדוטה . תל אביב גדלה סבר מזמן על יפו שכנתה , ובת"א מרוכזת כמעט כל התעשיה הארצישראלית — אבל כל המוסדות הממשלתיים העיקרייט > נשארו ביפו . יתל אביב השתדלה מזמן לקבל רשיון לבנין נמל משלה , אבל גם השתדלות זו נדחתה , עד שבאה השביתה של הסבלים והספנים הערביים ושיתקה את נמל יפו . תחנת הצומת של מםלות הברזל לקהיר , לירושלים ולחיפה אינה נמצאת בתל אביב , אלא געיירה הקטנה לוד . בעמק יזרעאל , באחד המרכזים העיקריים של החקלאות העברית , לא . הרשו במשך זמן רב לסלול כביש בין הישובים המרובים ומלאי המרץ הנמצאים שם , ,, שמא יתחרה הכביש במסלית הברזל . " מאותה הסבה הממלכתית הנשגבה עיכבו את סלילת הכביש בין שני מרכזי המםחר הראשיים בארץ — בין תל אביב ( עם יפו ) ובין חיפה . לציונים ישנן עוד קובלנות אחרות על המשטר הארצישראלי — הרבה יותר טרגיות , הספוגות מרירות יסוריים , השפלות ואפילו דם . אני פוסח עליהן כאן בכוונה . כאן אנו מדברים על השפעת המשטר על הצלחתה הכלכלית של ההתישבות . אף עד אהד ישר לבב לא
|
|