פרק י הפילוסופיה של שיווי־זכויות

עמוד:91

הרעיון הראשון הוא גמיש' וחסידיו נתנו לו , כידוע , פירושים שונים . יש מהם שדוגלים בהתבוללות בשפה ובמנהגים' אבל בלי המרת הדת ובלי נישואי תערוכתו פירושה של דרך זו' לאמתו של דבר , על אף כל המליצות האומרות את ההפך , הוא — המשכת קיומה של עדה גזעית נבדלת מסוג מיוחד' המלוכדת בכה האידיאולוגיה המשותפת לאורך ימים . אחרים' הקיצוניים שבהם' מביאים בחשבון' או אפילו שואפים לנישואי תערובת' בכדי שגם הגזע וגם הדת ייעלמו בהדרגה ; הצד "המעודד" באמונה זו הוא — ההבטחה "הגאה * שגם ' הגזע וגם הדת ישמשו זבל מצויין' שיפרה את הקרקע הגשמי והרוחני של האנושיות . " לאומיות המיעוט" מבוססת על ההשערה' שאת מהותה של הלאומיות יש למצוא בשפה' בספרות' במוסיקה' בפילוסופיה , בדת וכוי ושאת כל הנכסים האלה אפשר לשמור ולטפח גם בלי כל בידול טריטוריאלי . "הלאומים / ' לפי תורה זו' משולים הם לכנסיות ; והרי נאמני הכנסיות השונות יכולים באופן מצוין לעבוד את בוראם בצורות שונות' אע"פ שהם מתגוררים לעתים קרובות לא רק ברובע אחד , אלא גם ברחוב אחד . בכדי להציל את הלאומים מנגע הטמיעה ההדדית' אין צורך במולדות נפרדות' אלא בחוק המכונה "אבטונומיה לאומית פרסונלית . " כל היהודים שירצו בכך ושיירשמו בגולה כחברי העדה הלאומית שלהם , יוכלו להחזיק בתי ספר משלהם' ישתמשו בשפתם בחיים הצבוריים וירגישו את עצמם שווים לכל אזרה אחר . לא כאן המקום להתוכח על ערכו המעשי של הפתרון האחד או השני ! ליתר פשטות נניח כי שניהם מצויינים . אנו נרחיק לכת עוד יותר ונסכים למפרע , שאם ימציאו מחר פתרון שלישי או רביעי לבעיה היהודית , מבלי להזקק ליציאת המונים' הרי גם פתרונים אלה יהיו מצויינים . אבל ערכם למעשה יהיה תלוי תמיד בתנאי אחד : שויון זכויות האזרח של הפרט מוכרח להיות ממשי ולהתמיד בממשותו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר