|
עמוד:216
להלכה והגשימו אותו למעשה בגרמניה לבדה — לא נשקפה שוט סכנה ממשית לשכנותיה . אלה המ דברי הבאי . שטח עניניח "הפנימיים * של כל אומה ואומה , שאינו פוגע משום בחינה באומות אחרות , הוא מצומצם מאד מאד , ומצטמצם והולך מיום ליום . שום אדם לא ירצה להגיד , שאפשר להסיק מדברינו אלה את המסקנה המופשטת וההגיונית עד הסוף , שכל דבר ודבר שנעשה או שנגרם ליוון מוכרח לנגוע בכל אדם ואדם בפורטוגאל , וכן להפך . אבל חלוקת הענינים מבחינת הבטחון ההדדי לעניני חוץ ולעניני פנים היא תפיסה , ההולמת תינוקות של בית רבן . אם הביוב אצל שכנך הוא גרוע' הרי הדבר נוגע לך , ויש צורך לתת לך את הזכות לפנות למשטרה . כיצד יפתור העולם את הבעיה "העדינה '' הזאת ן שאלה זו אינה נוגעת לעצם הנושא של ספרנו ! אבל מפיון שכולנו נהיה נתונים לדאגה עיקרית אחת : כיצד למנוע מלחמה חדשה — הרי מדת ההגיון מחייבת להניח , כי תימצא עצה ותחבולה מתאמת , בכדי להעמיד תחת פיקוח משותף של השכנים את הענינים "הפנימיים" של המדינות , הנוגעים באופן פחות או יותר ישר וממשי לסכנת המלחמה . כמו כן יש יסוד לשער , שהעולם לא ישכח , כי פיקוח ללא איום בפעולת כפיה אינו עשוי להשפיע . הדרכים לפיקוח תימצאנה ! וכן תימצאנה גמ דרכים לפעולת כפיח מידית , מהירה וגם מכאיבח מאד ( כפי שיש לשער , ( אם אחת המדינות תיכשל בדבר עבירה . כף , למשל . אם ייקגעו אזורים מפורזים , ואם הארץ שהאזורים שייכים לה תנסה לחמש אותם על דעת עצמה , הרי יש לשער , שיתיחסו אל פעולתה כאל belli casus ( גורם , המצדיק הכרזת מלחמה ) ויגיבו עליה בכיבוש צבאי מאיזה סוג שהוא , או בעונש חמור עוד יותר . אין בדברים האלה משום נסיון לנחש את תוכן סעיפי םפר הברית החדש : מטרתם — רק להבליט את רגש הבטחון , כי כשוך הסערה הנוכחית לא יימנעו מלהקים מנגנון מעשי בהחלט , בר כושר פעולה ואבטומאטי , לשפ
|
|