פרק י הפילוסופיה של שיווי־זכויות

עמוד:89

פרק י הפילוסופיה של שיווי זכויות אסור לנו לשכוח גם את רומניה 1 , 000 , 000 ) יהודים ) ואת הונגריה . ( 550 , 000 ) בשעה שנכתבים הדברים האלה , הרי אף אחת מן הארצות האלה אינה משתתפת במלחמה , ומשום כד אין כל אפשרות למעשה להטיל על בנות הברית את האחריות לכל מה שעלול להתרחש ליהודים בבקעת הדאנובה . בספר הזה , הדן בעיקר במטרות המלחמה של בנות הברית , לא יהא כל ערך לדבר , אם נבוא לערוך חקירה מדוקדקת של המצב באזור הזה של הגולה . אבל שום אדם אינו יכול להכחיש , ושום אדם אינו צריך לשכוח , שגם רומניה וגם הונגאריה שייכות לאותו האזור , בו הגיעה הבעיה היהודית עוד לפני זמן רב לשלב של ניגוד חריף ומכאיב בין עיקרון "שיווי הזכויות" להלכה לבין המצב לאמתו . בשתי הארצות , שהיהודים מהוים בהן כ 6 % של כלל האוכלוסים' דומה המצב במדת מה למצב הענינים בפולין ן אבל הוא דומה רק "במדת מהי / כי שתי הארצות הן עשירות לאין ערוך מפולין מבחינת אפשרויותיהן החקלאיות , וממילא גם הלהיטות אחר הפרנסות העירוניות אינה חריפה בהן כל עיקר . אכן , ברומניה , nsrainn 7 \ rm total שאנו קוראים לה "האנטישמיות של בני האדם' ' למחלה אנדמית בולטת , לכל הפחות — החל מאמצע המאה שעברה . בהונגאריה פשתה בצורה חריפה רק בעת האחרונה , אבל עכשו היא עזה ונמרצת מאד . דומה , שתפקידן של הממשלות בשתי הארצות בטיפוח המגמה האנטי יהודית בחיים הכלכליים אין לו אלא ערך ממדרגה שניה : הכח הדוחף העיקרי בתהליך הזה , המכוון לנישולו של היהודי מכל העמדות שעודנו מחזיק בהן , הוא — הלחץ המאוחד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר