פרק ז הגיטו הפולני

עמוד:61

הייתי מלך , באיזו מדה הייתי יכול להיטיב את גורל היהודים בארץ ברוכה זו . הדבר בעיקרו אינו תלוי בפקודות שיתן השליט , או במספר החוליגאנים שישים במאסר . למה הדבר דומה ? לירידת הגשם והשלג מן השמים . " יחס סלחני זה למשטר ממשלתי , שהיהדות הפולנית סבלה ממנו נוראות , אוםיני הוא מאד . המחבר מוכרח להודות , שהטיפול בנושא זה גורם לו קורת רוח , כי זוהי הוכחה להגינותם ולנדיבות לבם של אחיו היהודים ; קורת רוח כפולה ומכופלת , מכיון שבזמן האחרון השתרשה בחלק מעתונות המערב אופנה מיוחדת : לזלזל בבעלי הברית מאתמול לאחר תבוסתם — באסכולה של המדינאים מיסודו של פילסודסקי , ואף בפילסודםקי עצמו . ביחוד נוהגים לתאר את הקולונל בק , מיניסטר החוץ הפולני לשעבר , כריאקציונר ופרו נאצי תלמידו ' של המן הרשע . כתיבה מסוג זה לא זו בלבד שמעידה על טעם רע מאד : היא גם עדות לזכרון לקוי . ואע"פ שאין בכוונתו של המחבר ללמד עליהם סניגוריה , הרי הוא מרשה לעצמו' ללא שמץ של יהירות , להגיד משהו על אותה הקבוצה הקטנה ובישת המזל , אשר גורלה נחרץ עוד מזמן , של התלמידים , שפילסודסקי מילא את ידיהם להנהיג את פולין שלו . " פולין שלו . * המחבר לא ראה ולא שמע את פילםודסקי מימיו , אבל מאמין הוא , כי הרושם שקבל על טיב הפילוסופיה הפאטריוטית של פילסודסקי — נכון הוא ביסודו . בשביל פילםודסקי היתה הפאטריוטיות בבחינת דת קפדנית , חמורה ואסקטית , הבזה לכל דבר שברגשנות . היתה קיימת אגדה שעשתה לה כנפים בכל העולם , כי פילסודסקי ,, שנא את הרוסים שנאה עזה כע 1 ז אהבתו לפולנים . " יש לשער , שאלה הם דברי חבאי , כי האיש הזה היה בלתי מסוגל באופן אורגאני לסנטימנטליות של עלמות צעירות , כגון אהבת פלוני ושנאה לפלמוני . יש לשער , מה היה עונה הוא , אילו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר