השאלה הסוציאלית

עמוד:410

קפותיו האישיות של המחבר . ' עם זאת צריך הדבר לאומרו , שככול שהיה מחנה הנוער הלאומי בלתי סוציאליסטי , וביקש להתגדר במוניסם ' ) חד נס , ( ' לא היתה השאלה הסוציאלית רחוקה מדעתו ומהכרתו . מז'בוטינסקי למד את הפסול והחמור שב'שעטנז , ' וממנו אף למד לעיין ואף לדון בבעיות שמעבר ל'חדנס' הקאטיגורי . ראש בית"ר , שהעלה את ה'חדנס ' למרום ההש קפה הבית"רית , לא נתכוון כלל לצמצם את עולם מחשבתו של הבית"רי , ולעוקרו ממציאות המקום והזמן . בקובנה , ליטא , הירצה 2 ) ו . וו . ( 1930 באוזני הגוער הרצאה שלימה בשאלה הסוציאלית , ומתוכנה הובא לידיעת החברים בחוזר 'דידאקטי . ' בהרצאתו קבע ראש בית"ר , ש'יש באגף השמאלי חומר אנושי נפלא ומצויין , אבל מנהיגיו התעוהו והשחיתו את המידות במחנה . אני בטוח : יבוא יום וינערו מעליהם את הנהגתם המתעה ויספקו חומר / אנושי / בשביל הגדוד העברי החדש . הם יבואו אלינו ונכרות ברית שלום . לא היום , ולא מחר , אבל זה יהיה . חברי , אמת הדבר שהמישטר החברתי הקיים אינו צודק ואינו ישר . יש בעולם עניים ומדוכאים , ויש עשירים ומנצלים . המישטר החברתי טעון תיקון , אבל אין מי שיתקנו . לא יתקנוהו הקומוניסטים ברוסיה , לא יתקנוהו הסוציאליסטים במערב-אירופה . לא , לא , לא 1 הם לא יתקנוהו . מדוע ז מדוע אין מורה סוציאלי לעולם ז - משום שהעם היחיד בתבל המוכשר להוליד את המורה הזה והמסוגל להמציא את התרופה הסוציאלית לעולם - העם העברי - משולל תנאי עבודה ותנאי יצירה נורמאליים . לא מיקרה הוא , שקארל מארכס , לאסאל וטרוצקי יהודים . רק עם ישראל , שהוליד נביאים כישעיהו וכעמוס , יכול לתת מורה סוציאלי לעמים . ' ברוח זו אף כתב ראש בית"ר את מאמריו בנושא זה , אלא שלא ראה די בכך . במשך שנים ביקש להקים מעין ועדת מחקר בבית"ר , ובנושא זה כתב לכמה מאישי בית"ר , ובייחוד לד"ר אריה קפל . במיכתב שכתב ( כפי הנראה במיפנה ו 93 ו 932 / ו , וכפי הנראה ללובוצקי ) לווינה סקר ז'בוטינסקי את דרך הפעולה הכללית בתנועה , ואת דרך ההתקדמות הרוחנית בה : 'נבליט במעשה / את / שני היסודות , שאדוני מדבר עליהם : התקפה מדינית להצה"ר , לגיוניות לבית" ר ... אבל אני מרגיש , שגם הקהל העברי בגולה יכול להשתתף ב"התקפה . " ואולם - באיזו צורה ז המיטינגים / אסיפות העם / הרגילים - נדמה לי , שקצה בהם נפש ההמון . מה דעתו ' ? איך , למשל , משער אדוני לעצמו השתתפותו הוא ( הוא בתור פרט הגר הרתק מלונדון ומארץ ישראל ) במיפעל האופנסיבה ו . ' כאן נמצא לנו הרקע לרעיון המאבק ההמוני באמצעות ה'פיטיציה . ' ובהמשך : 'בנוגע ללגיוניות - אין אני תאה לעת עתה אלא דרך זו : להבליט יותר ויותר את האופי הצבאי של בית"ר . האמצעים : א . קורסים כאלה שהיו בלאטביה ; ב . בי '' ס מרכזי למדריכים , שבאמת יסודר תיכף ומייד אחרי שובו של ירמיהו הלפרן מהקורסים שהיו בווארשה ; ג . סיפרות , כרוזים , וכוי ... ובסוף : 'מצדו האידיאולוגי של העניין - גם פה הנני מרגיש , כי היינו צריכים לחזק את עמדתנו התיאורטית במיקצוע החברתי . אולי חוצפה היא מצדי להאמין , שיש ביכולתנו לקבוע תוכנית חברתית , המוכשרת להתחרות בקסם של התורה המארכסית , ואפילו הקומוניסטית . ובכול זאת אני מאמין בזה . ופה יש לי הצעה דווקא לחברינו הווינאים , אשר גם אודותיה חשבתי מכבר . הנה הצעה ? התוכלו לארגן ועדה - נקרא לה , לעת עתה , , ALES " " COMISSION D ' ETUDES socr שאוכל להציע לפניה תוכנית של "מאני פסט בית"רי" או "צה"רי" ז התוכנית מוכנה אצלי בכתב , כשנתיים או יותר ; חלמתי להתמסר בעצמי לעיבודה המדעי , אבל הנני רואה שלא אמצא פנאי לכך מעבר מזה לבית הקברות . ' ... באותה ועדה ביקש לשתף את קפל ואת וולף . אף בעניין זה ניבא לו לבו נבואת אמת .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר