'ברית הביריונים' ובית''ר בארץ־ישראל

עמוד:380

' ברית הביריוניט' ובית '' רבארץ ישראל אף בהמשך הזמן , משגברה עוד יותר המתיחות בציבוריות היהודית בקשר לדרך האקטיבית , דרך ההפגנות והתגובות , ומשהשפיעה מתיחות זו לרעת עבודתה החינוכית והאירגונית הפנימית של בית" ר , כשהפעילים משכו לפעילות שמחוץ למיסגרת בית" ר , אף אז לא שינה ראש בית" ר מעמדתו החיובית לתגובות אישיות של התנגדות לפעולות , שיש לראותן בלתי ליגאליות , ולעידוד לפעולות ליגאליות , המתפרשות כבלתי ליגאליות , כגון אירגונה של העלייה הבלתי ליגאלית לארץ . בקייץ 1932 עמדה בית"ר בארץ ישראל כאילו נטולת הוד של גבורה . מעשי הגבורה יצאו מבית מדרשו של אחימאיר והגיעו אל הפומבי באמצעותם של חבריו ותלמידיו . הללו החלו מתכנים ' ברית הביריונים ' , אף על פי שלא היתה מיסגר תה של אותה ברית קבועה , והחכירות בה ניידת וחופשית , וכולה - ובייחוד משום נטייתו האישית של אחימאיר - אינה בגדר אירגון , אלא בגדר קשרי-התייחסות חיובית וחופשית אל הפעולה האקטיביסטית , מסביב לשני גרעינים של חברים מעטים , האחד בירושלים , והשני בתל אביב . דומה הדבר , שלא יצלח ניסיון להרכיב את רשימתם של ' אבאנטוריסם - ' יש ויש במאמרו 'על אבאנטוריסם' ( נדפס ב'היינט ' , וארשה , ( 1932 . 2 . 26 עמד ז'בוטינסקי על האבאנ טורה האישית החיובית , ה'אבאנטוריסם הטוב ' , כגון העלייה לארץ ישראל , ללא שימת לב לתחיקה הבריטית נגד היהודים . בו במאמר דן ז'בוטינסקי בהתנגדות לבנטביץ ' , 'מחשובי האנשים בממשלה בכול שנות המדיניות האנטיציונית וה אנטישמית ' , שהשתתף 'באופן אישי' בכול התחיקה המגמתית , ושאל : 'אילו היית צעיר בארץ ישראל וסטודנט באותה אוניברסיטה — מה היית עושה ? כלום היית בשקט משקיף ומאזין , כש הופכים מוסד יהודי לקן נחשים בשביל סנבלטים , למרכז ההרס של התנועה הלאומית וסוכנות לעוזריו של פאספילד ' . ? ... ובו במאמר הדגש , שאם הממשלה מבקשת להקים 'פארלאמנט ' , הרי 'מעצמה מתבקשת האבאנטורה ' . בסיפוק קרא על עמידתם הגאה של האסירים נגד המיפ קד , וציין את גבורתן של שושנה שמעונוביץ ושל רעיה ברמן , ששולחו לבית הסוהר בבית לחם . כיוון שלא תהא אפשרות לציונות להסכים לפ עולתם של הזרים , הרי אין להניח שהיישוב יקבל בדומייה את הגזירות . ואפילו מעטים המוכנים כיום ל'אבאנטורות ' , אין ספק שמיספרם יגדל וילך . 'אנשי היישוב , - זה אחר זה תיגררו אחרי אותה מסילה חדשה . על בשרכם תטעמו את טעמם של בתי הסוהר בעכו ובמוסקוביה = / במיגרש הרוסים בירושלים / בגלל אי תשלום מסים , או אי סבלנות כלפי מישטרה לא-יהודית בתל אביב , ואולי אף בגלל כך שתצפצפו על אורח פוגרומיסט הבא אליכם לביקור ידידותי ובכיסו כבר ספר לבך / רמז לשילס . / במאמר זה , שקראנו בו ביטויים , כגון 'סנבלטים ' , ' צפצפו ' , הזכיר ז'בוטינסקי , ש'מאסר אינו טרא גדיה בשביל אלה הנמצאים בבית הסוהר , וש בהודו בושה היא היום בשביל פאטריוט הגון להישאר בביית ' . וסיים : 'וזה יהיה גם המצב בארץ ישראל - אם אומנם נכון הוא , כי אומת רזיה הננו עדיין . זו היתה הערכתו של ז'בוטינסקי , וממנה לא זז . ( 212 בנטביץ' גילה כל ימי פעילותו בארץ אהבה לערבים . בכרוז נגדו תואר י 'ידיד רוצחי חברון . ' ד'ר י '' ל מאגנס הקאנצלר ה'ברית שלומי' של האוניברסיטה העברית ניהל את מדיניותה ברוח השקפותיו מתוך קנאות . על פעילותו הפוליטית האקטיבית — כאילו היה איש מחתרת 'ברית שלומית' חשאית — נתגלה ממאמריו של בךגודיון על הניסיונות של משא ומתן עם ערבים , ומעדותו של הפרופיסור ע '' א סימון , שנשלח טל ידי מאגנס לגרמאניה , מלאחר עליית היטלר , לעשות שם נגד ' הציונות הלאומנית . ' ביתיר היתה רגישה מאוד בעניין החפת חותה ודרכה של האוניברסיטה , ועיתוני ביתיר היו מגיבים בנושא זה תכופות . בסקצית האקאדימאיס הצה רים היה רוב לחברי ביתיר , מהם מן הפעילים בגולה . ' זקף שלה , שניהלה פעולת הסבר גדולה נגד ה'ברית שלומיות' באוניברסיטה . " בעמוד ממול ו ז'בוטינסקי מגדיר את מעמדה של ביתיר בתורת הסתדרות ליגאלית

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר