אב"א אחימאיר - 'רבי'

עמוד:257

להתגשמותו באירגון הצבאי הלאומי . תלמידיו בבית הספר למדריכים , מהם הגיעו לדרגה עילאית של התמסרות שלימה לענייני הכלל . אם למדו את ההלכה , הרעיון והשאיפה , מפיו של ז'בוטינסקי , את המעשה - החלו ללמוד מפיו של אחימאיר , המשפיע עליהם במישרין בכנותו ובצניעותו . האות הראשון ניתן - ודווקא לא מכוחו של אחימאיר , אלא מכוח כוחו - בהפגנה הגדולה בתישעה באב תרפ"ט . המערכה הראשונה , על תגובותיה בתוך הנוער , בתוך המחנה הציוני , בתוך היישוב , בתוך המדיניות הבריטית , הוכיחה , שב דרך המרדנות הפעילה והמתמדת תהא אפשרות לגבש את הרצון הלאומי של היישוב ולהמריץ בו דם של עם מדיני המבקש עצמאות ושילטון בארצו . שתי היה אחימאיר במחיצתם של חולמים אמי צים כאורי צבי גרינברג , המשורר הבוער באש ציון , וכד"ר יהושע ייבין , הפובליציסטן חם הלב ואיש האמונה השלימה . עליהם השפיע ומהם ספג . אורי צבי בא באב אלול תרפ"ט לשיר את שיר 'אזור מגן ולנאום את 'נאום בן הדם' על סיקריקין ועל תפילה ברובה , ועל צבא בר גיורא בלי בר גיורא , ועל דרכו שבחר בו 'באכזב אהבה למולדת : להיות כסנה הבוער בעירת הגוף בדמו , עד אשר יבוא המכבה . ' בפאתוס ברוחם של הנביאים התמרד אורי צבי על ש'נמ שלנו לכבשים / וקרא את קריאתו שלא נשמעה כמותה אף לא בשירי הזעם של ביאליק ואף לא בשירי הנקמה של טשרנירזובסקי : שהרי המוטו לשירתו בימי דמים הוא מילחמה עם האלוהים נגד השטן / ותגובותיו העיתונאיות בכלל , היו מלאים מישפטים חריפים , ( וכך היה מקובל בכלל בעיתונות בארץ ישראל . ( אחימאיר שולל המארכסיםם , ולימים בעל המדור 'אנטימא' ( אנטי מארכסיסם , ( שתתקשט כ'פאשיסטך התקשט בנוצות לא שלו , ורק מליץ היה , ממש כמו שהעז לומר עליו ז'בוטינסקי . עם זאת ראוי להעיר , ובייחוד לבני דור חדש , שדחליל הפאשיסס לא נראה בימים ההם כ'שד נורא כל כך . ' מוסוליני , שנתן עבודה לכול העם , שקבע סדר ומישמעת בחיי המדינה , שפיאר את עברו של העם וקרא אותו למאמץ כללי למען העתיד , היה מקובל מאוד על רבי המדינות , ומהם אף סוציאליסטים . רבים השכימו לפתחו , ובכללם אף גאנדי , ובכללם — יהודים ומנהיגים ציו ניים . דווקא ז'בוטינסקי נמנע מלקבל את ההצעות לבקר אצל מוסוליני . ביישוב נמצאו רבים , שראו בפאשיסם כוח עולה , שיש לנו מה ללמוד ממנו ( איתמר בן אב , " י משה כרמון , ואחרים . ( היהודים באיטאליה שבעו נחת וכבוד בשילטונו של מוסוליני , עד שאימץ במירוץ התמורות הבינלאומיות את תורת הגזע . מאות סטודנטים יהודיים מכול העולם , ובכללם רבים מאוד מארץ ישראל , ובכללם רבים מאוד אף סוציאליס טיס , מצאו באיטאליה את ה'אלמה מאטר' שלהם . ברצון נתקבלו שליחי איטאליה להורות איטאלקית בארץ ישראל . ממשלת איטאליה לא התנכרה למטרות הציונות . הפאשיסם לא חייב את אחימאיה או את מישהו במחנה הציוני , להתרפס , לקבל מרות , לשחף פעולה , לשבת באינטדנאציונאל כולשהו , או בוועידות , כדי להחליט בענייני עולם לפי עקרונות פאשיסטיים דוגמא טיינז , או כיו '' ב . הפאשיסם היה כולו גידול איטאלקי , מהפיכה שכמעט לא עלתה בדם , ושעם כל החומרה שבה נתנה חופש גדול פי כמה וכמה מהחופש שבעולם הקומוניסטי , שממנו למד מוסוליני את דרכיו ואת אמצעיו . הפאשיסם לא חייב את המחנה הציוני למתן תרומות , לא דרש מישלוח בריגאדות , ואילו אף הדיקטאטור הקומוניסטי לא פיקפק מלשלוח למוסר ליני נפט בימי מילחמת חבש . ועי' לעיל הערה . 72 לא נתכוונו הדברים לשמש הערכה לפאשיסם או הצדקה לו , אלא הסבר בלבד להשתקפות המציאות הפוליטית באיטאליה בעיניהם של רבים למדי , שלא נשתעבדו לשיגרה הסוציאליסטית והם דווקא אישים מחוגים שונים , מהם ליביראלים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר