למען בלעדיותה של בית"ר במחנה הצה"ר

עמוד:234

למען בלעדיותה של בית"ר במחנה הצה"ר הוויכוח שהיה לבית"ר לא היה עם 'מסדה ' , אלא עם הצה"ר בפולין , ובו בזמן עם ההנהלה העולמית של הצה"ר . הוויכוח היה ממושך , ואפילו שכך במשך שנים אחדות עדיין היה מתפרץ משום התעוררות ספוראדית במקומות חדשים . על הרוב לא חברים חדשים באו לתנועה הז'בו טינסקאית , אלא חברים בית"רים וצה '' רים החליפו על דעת עצמם מרצון - או שראו את עצמם אנוסים לכך , משום הפסקת חביתת וגירוש - את הסתדרותם , שפעלו בקרבה , בייחוד בית" ה בהסתדרות שהיתה חדשה במקום , כגון ' מסדה ' , שאף נתנה להם הזדמנות להתבלטות אישית ולהתייצבות במעמד של 'מנהיגים ' . מתזכיר , ששלח על דעת עצמו בקייץ 1930 חבר מן הוותיקים בפולין , אל ראש בית '' ר , ושנשתמר בטיוטתו , למדים אנו על עיקרי נימוקיו של מי שהיה סבור שאין מקום לשתי הסתדרויות מקבילות ומתנגשות זו בזו כבית" ר ו'מסדה' בתחום הפעולה בנוער העברי : ( א ) לא במובן האידיאי : לא ייתכן מתן הכרה להתבדלות בין נוער לומד לנוער עובד ; לא ייתכן פטור של חלק מן הנוער מחובת העלייה לארץ ומן ההכשרה לעלייה ; לא ייתכן לעשות חלק מן הנוער - ובוודאי לא הנוער האינטלקטואלי — מסתפק בתוכנית מינימום ביחס ללימודי עברית , הכשרה רוחנית בכלל , ושאר ההכשרות ; הכנת ' מאסף' בשביל שורות האקדימאים היא מלכתחילה דחיית הכשרתם ועלייתם של בני נוער משכיל , מצד אחד , ומצד שני , אף בבית" ר לא מן הנמנע שילכו חברים ללמוד בבתי"ס עליונים בארצותיהם או בארצות אחרות . ( ב ) ולא מבחינה אירגונית r כבר החלו להתפתח קנני בית"ר בווארשה ובשאר הערים , שבהן היתה מחלוקת , ( ואילמלא 'מסדה' אפשר שהיו מקדימים להבריא ולהתפתח ;( גדולה סכנת הדימורא ליסאציה של חילופי הסתדרות בהסתדרות מטע מים שאינם אלא קאפריסיים , ובייחוד מטעמים של הפרת מישמעת על כל הכרוך בה ; בית"ר לא תוותר בשום פנים על זכותה לטפל בנוער הלומד , וממילא יש חשש של אנטאגוניסם של התחרות ; אין לקבל תורה של מתן מיקלט לנוער , שאינו מוכן להיכנס לבית"ר ; הליכה להסתדרות של תל מידים תכביד עוד יותר על בית"ר למצוא לה את במישור המיפלגתי , ואולי אף יותר - במישור תנועת הנוער . לא נכתוב כאן תולדותיה של 'מסדה ' , אבל חייבים אנו לעמוד על דרכה של הסתדרות זו , שהחלה לפעול פעולתה האירגונית בחודש מארס שנת 1928 ( ולפי מקור המבקש להקדים : נובמבר ( 1927 בווארשה הבירה , בתוככי מצב ממושך של מאבקים בקן 'ברית תרומפלדור ( השחר ' . ( יושב ראש הוועד המרכזי של 'מסדה' הסביר את RAISON D ' ETRE שלה : פטור מתילבושת , פטור מעבודה גופנית ומתרגילי צבא , פטור ממישמעת מכבידה . כל ה'פטור'ים הללו לא היו מחוייבי המציאות לגבי רובם ככולם של חברי 'מסדה ' , שהיו תלמידים של בתי ספר פולאניים בבעלויות של יהודים , שאפילו היתה מרובה בהם הנטייה לפולוניסאציה , היה בכוח התלמידים להתגבר על התנגדות חיצונית של הנהלות בתי הספר לפעולתם בהסתדרות נוער ציוני כבית"ר , כשם שהבטיחו לעצמם - בגלוי או בסתר — את זכו תם לחבירות ב'מסדה ' . שאלה קשה היתה עומדת רק בפני תלמידים של בתי ספר תיכוניים ממשלתיים , שהללו נתונים היו להוראות חמורות , ואף לפעול ב'מסדה' לא הורשו . בדרך הטבע ידעה בית"ר גופה להניח לכאלה , בסניפים שבהם היו חברים , בענייני חובותיהם ולהקל עליהם מבחינה חיצונית את אפשרותם לקיים הבירות זו . " * ( 121 לפי עדותו של פרופס , שנמסרה כהערכה ריטרוספק טיבית של עבודתה של 'מסדה' ( עדותו לבךארי , מס' , ( 140 היתה 'מסדה' בבחינת מועדון יותר משחיתה תנועת נוער . ראשיה טענו , שנוער מבתים מתבוללים למחצה אינו יכול לבוא לבית'ר . חברי 'מסדה' היתה להם הכרה פוליטית חדה יותר , והכינה אותם לתנועה הפוליטית דווקא .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר