לבירורם של החלוציות הבית"רית ושל החינוך הבית"רי

עמוד:227

לבירורם של החלוציות הבית" רית ושלהחינוך הבית"רי ההכנה הצבאית - ההכנה לשרת בגדודים העבריים שיקומו - מילאה את כל עולמם הרוחני והנפשי של חברי בית"ר מראשיתה . עם זה לא נדחה רעיון ההשתתפות האישית בביניין הארץ לאלתר . המסקנה הראשונה בבית" ר לאטביה היתה : ייסוד חווה חקלאית , שאליה פנו ממיטב החברים , וממנה עלו ראשוני עולי בית"ר לארץ ישראל . 'לאט לאט השתרש בלאטביה כעין פול חן של ההכשרה החקלאית , ושררה אתמוספירה של "חלוציות" דומה לזו שבשאר הסתדרויות הנוער הציוניות' - קובע הדו" ח של המיפקדה העליונה לכינוס דאנציג , המוסיף דברי הסבר להתפתחות שלאחר מכן : 'את הדחיפה הראשונה לביקורת מושג ה" חלוציות" הזה נתן ז'בוטינסקי בשעת ביקורו בלאטביה בשנת ... 1926 הוא הכריז על הסיסמה החלוצית של יוסף תרומפלדור , ' MAEDCHEN FUER ALLES ' ופירושה - חלוץ אסור לו להגביל פעולותיו דווקא במיקצוע זה או אחר . עליו להיות מוכן תמיד לכול הפעולות , שלהן צריכות האומה והארץ . מאז הבדילו את " הסתדרות תרומפלדור" מן "החלוץ" לא רק הציונות המדינית וה"לגיוניסם , " כי אם גם האופק הלאומי הרחב של מושג ה"חלוציות" ב"הס תדרות תרומפלדור , " לעומת האופק ה"פרודוק טיביסטי" סוציאלי הצר של מושג ה"חלוציות" ב" החלוץ" ובהסתדרויות הנוער הקרובות אליו . אולם לא רק את המושג הצר של ה '' חלוציות" שינה ז'בוטינסקי , כי אם גם למושג ה"לגיוניסם" נתן מיסגרת רחבה יותר , וחוץ מן ההכנה הצבאית גרידא , ששימושה תלוי בעתידה של המדיניות הציונית , כלל בו גם את ההכשרה ההגנתית לכול ענפיה , המיועדת להגנה עצמית , הן של הפרט והן של הקיבוץ , הן בארץ והן בגולה . בביסוס רעיוני משולש זה - הציונות המדינית , רעיון ההכשרה ההגנתית ורעיון ההשתתפות האישית של כל בית"רי בביניין הארץ - היתה "ברית תרומפלדור" הלאטבית לראש תנועת בית"ר העולמית . ' ומכאן להתפתחויות למעשה : roc גישום ממשי בא יותר רעיון ההשתתפות האישית בביניין הארץ מרעיון ההכשרה ההגנתית . סיבת הדבר היא בחוסר האמצעים לאירגון של חינוך מרוכז למדריכים לספורט המגן , שבלעדיו אין אפשרות להכשרה הגנתית שיטתית ומאוחדת בכול תפוצות הגולה . רק סניפים מיספר ( כגון ארץ ישראל , לאטביה , צרפת ועוד ) הגיעו לידי מימוש העקרון של החינוך ההגנתי rrrn-mpa מינימאלי . לעומת זאת חדר רעיון העלייה ו" ההשתתפות האישית בבינייך יותר ויותר לחוגים רחבים של בית"ר , ועד כדי כך , שמיפלגות "השמאל" החלו לראות בעליית בית"רים לארץ ישראל סכנה לעמדתן התקיפה ביישוב , ובעיקר בחלקו הפרוליטארי . באופן זה נבדלת בית"ר למעשה מכול שאר הסתדרויות הנוער יותר ברעיונותיה מאשר במעשיה . ' פרק כט חלוציות בית"רית וקיפוח חלוצי בית"ר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר