בוועידה העולמית השלישית של ברית הצה"ר

עמוד:169

בוועידההו למית השלישית שלב רית הצה"ר אווירה מרוממת של תקוות גדולות בתחום התעמולה והאירגון באה אל התנועה כולה . סני פיס גדולים הוקמו לברית הצה"ר . נצטרפו אישים נכבדים , ועמם מראשי הסטודנטים היהודיים . החלה פעולה ניכרת לפיתות עיתונות צה"רית . כיבוש גדול לתנועה היה עם רכישתו של 'דואר היום' הירושלמי . ביום הראשון 928 . 12 . 2 ) ו ) לעיתון היוצא מטעם המערכת החדשה פירסם ז'בוטינסקי את ה'אני מאמין' שלו : ' אני מאמין , בכול מה שהאמנתם בימי ילדותה של הציונות , ורק לאחר מכן , בשנות הבינה המ בוגרת ביטלתם במעשייה של חדר התינוקות ; בכול מה שרעם באוויר והמה בלבבות , לפני ל" א שנה , באותו אולם של באזיליאה , כאשר נתגלה על דורנו , דור המרד בתחילתו ודור המידבר באחריתו , הטיטאן שאת שמו היום תעריצו ואת תורתו שכחתם ; בכול מה שהתפרץ מתוך הנפש המעונה של המוני עמנו הנשחטים כצאן ברוסיה וגאליציה , כאשר הגיעה לאוזנם בשורת השני בנובמבר , אותו הנדר האנגלי שעתה נהפך שמו בפינו לסמל עורמה ומירמה מדינית ; בכול החלומות , בכול התקוות , הנבואות , ההבטחות , כשוטה לא למד ספר , כפתי לא ידע חיים , אני מאמין . ארץ ישראל תהיה מדינתנו , מדינה עברית , מדינה ככול המדינות שלכול גוי וגוי . ' אל הוועידה העולמית השלישית של ברית הצה"ר , שנתקיימה בווינה 2 . 30-26 ) ן 928 . ו ) הגיעו רובם של 'האקטיבה' בתנועה . הוועידה הקדישה כרגיל זמן לענייני הנוער , ובת הירצה ישעיהו קלינוב 85 על תנועת הנוער וב ( 85 טי' הרצאתו ב'ראזסבייט' . 1929 . 1 . 27 — מרכז 'תרבות' בליטא ) בענייני הפגישה העולמית הראשונה . ניתן לשער , שהיה קצר רוח ולא הס תפק בקצב פעולתה של ההנהגה העולמית הזמ נית בריגה , שללא ספק לא היה מעוניין כלל להתערב בפעולתה ולפגוע ביוקרתה . בתחילה תוכנן לערוך את הפגישה העולמית הראשונה בגאליציה , שהיא יותר קרובה לארצות המרכז והדרום באירופה . יואלסון כתב ( 1928 . 12 . 4 ) לז'בוטינסקי , שקשה לעורכה בלבוב . ואולי באה בחשבון סטרי ( גאליציה , ( שהיא מיבצר לריביזיוניסם , אבל לא נראה הדבר לערוך אותה בעיר קטנה , אלא בווארשה הבירה , 'למרות שה אתמוספירה בפולין הקונגריסאית אינה משובחת ' . הקן של סטרי שיגר אזעקה לז'בוטינסקי בירושלים : 'אנו הקן הכי חזק ' , ואף הביא המלצות של קננים אחרים לקיים שם את הפגישה . ז'בוטינסקי התכונן לפגישה , שלקראתה המציא לו יואלסון מריגה דו '' ח מפורט על המצב בתנועה . ( 1928 . 12 . 4 ) בפתיחת הדו"ח הזכיר יואלסון את דבר מאמרו של דיליון ב'איגרת' מס' , 8 שבו הביע חשש , שהריביזיוניסם ייהפך למיפלגה צרה , ועורר בו את השאלה , כלום לא יותר נכון שלא להיספח אל הצה"ר 'ולהכריז על עצמנו כעל הנוער הדורש את המדינה , המתכונן רק לה ' . הפגישה העולמית היתה ציפייתה של כל התנועה ' . * הימים ימי חולשה בציונות העולמית , ימי התפרקות מרעיון המדינה , וימי עזיבה של נוער מצויץ ההולך לרעות בשדות זרים . לא רק הקומו ניסם עשה שמות בקרב הנוער היהודי . אפילו ההתבוללות בעמים החדשים ובתרבותם גדלה והולכת - ניסיון מחודש להזדהות ועד כדי טמיעה . הסתדרויות הנוער נחלשו , ה'בלוי וייס' התפרקה למעשה , 'החלוץ' נצטמצמה לממדים קטנים , ו'השומר הצעיר' נתרחקה יותר ויותר מן המקור הציוני . בית" ר נתקבלה באיבה גדולה , בייחוד בתוך המחנה הציוני פנימה . הנוער בבית"ר ציפה להיות שותף מלא בפעולה גדולה למען ארץ ישראל , והאמין בחידושם של הגדודים . בינתיים - נזקק הנוער לתוכנית עבודה של יום יום . ( 84 עי' למשל , מאמר הברכה של דויד מלמד , 'דואר היום ' . . 1929 . 1 . 1

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר