תל - חי

עמוד:45

תל - חי לתואנה , ששדדה בית"ר את שמו של תרומפלדור , היתה כביכול עוד הוכחה נכבדה אחת : ז'בוטינסקי היה נגד ההגנה על תל חי . משנקבעה הברכה הבית"רית 'תל חי - תל חי' ( בפגישת וארשה , יאנואר ( 1929 חזקה עוד יותר מקודם הנזיפה שנוזפת בית '' ר , שכאילו בדרך התכסיס אימצה לעצמה שם וברכה , שאינה ראויה להם . בית" ר , הרגישה בענייני מוסר , נימוס וטעם טוב , לא פיקפקה כלל ודחתה - אף יותר מז'בוטינסקי - בבוז מלא טיעון שנראה לה נלוז . בית '' ר מסוגלת היתה לעמוד דום ולברך 'תל חי , ' אפילו טעה בזמנו ז'בוטינסקי , שהרי אף לו ניתנה הזכות האנושית לטעות , וכבודו במקומו עומד משיודע להודות על טעותו . אלא שז'בוטינסקי לא היה חשוד כלל כבעל טעות בעניין הגנת תל חי , והערצתו שהעריץ את תרומפלדור לא זועזעה אף לרגע אחד , ולא היתה זקוקה לחיזוק כולשהו או לצידוק כולשהו מכוח עמדתו המיוחדת בשאלת ההגנה על המקום . ז'בוטינסקי היה המספיד הגדול של תרומפלדור במאמר , בנאום ובשיר — על דעת כלל היישוב והעם , וזכותו וזכות תלמידיו להעריץ את תרומפלדור לא נפגמה משום השקפה בענייני בעד ארצנו , ובתרפ"ט - דברי תרומפלדור על החלוץ . בלאטביה למדו את חוברתו של בלצר קובסקי על תרומפלדור ( בלשון הרוסית . ( לימים פורסמה חוברת של פרופס על תרומפלדור בלשון אידיש . פרופס היה ממבצרי פולחן תרומפלדור . חוברתו יצאה בשתי מהדורות , ( 1930 , 1928 ) ובראשה הקדמה - מאמרו של ז'בוטינסקי . בפולין ובעוד ארצות ביקר בשנים אלו אברהם ליובס , מאנשי הגדוד , שהוציא שתי חוברות על יוסף תרומפלדור ( באידיש , ( ואף . אלו זכו למהלכים בקנני בית"ר . אף עיתוני הצה"ר , ובכללם עיתונים יומיים כגון 'דואר היום , ' ובראשם ה'ראזסבייט , ' נהגו לתת מדורות שלמים על תרומפלדור ליום י"א באדר בכול שנה . 9 פעולה רוחנית ותרבותית בהיקף כזה ובעומק כזה ודאי לא נעשתה מצרכים תכסיסיים או תעמולתיים . 10 ( 9 עי' מאמרו של ז'בוטינסקי 'יום הזיכרון לתרומפלדור' = 1928 ) 'במקום קדיש , ( ' זיכרונות בן דורי עמ' . 101 ועי' מאמריו של אחימאיר לימי י '' א באדר . אחימאיר ' ) דואר היוס , ( 1930 . 3 . 11 ' , שציפה לעליית 'בחרות לאומית' ( כנגד 'הסוציא ליסטית ( ' הדגיש , שתרומפלדור היה חלוץ המדיניות היהודית . ועי' לוינברג , 'מה היה לנו יוסף תרומפלדור , בית"ר — תרפיד—תרציד , חן , ימה היה ומה לא היה ' , משמר הירדן , אדר ב' תרציה ; ויינשטיין , 'לבני יוסף ' , חומש בית'ר 2 . 1 . 3 ) ג ;( 19 פוגרבינסקי . 'טס נזי הצדק / תל חי בית '' ר , אדר ב' תרצ '' ב , ושם מאמרו של ז'בוטינסקי 'במקום קדיש' = ) 'יום הזיכרון לתרומפלדור ' , בכרך זיכרונות בן דורי , ( ועוד מאמרים של אריה ארזי , א . ל . אין ספק שבנושא זה נכתבו בעיתונות בית"ר טשרות הרבה של מאמרים , ומהם רבים חשובים . ( 10 בית"ר קבטה לה לחוק עריכת מיסדרים בי"א באדר , וערבי אזכרה פומביים באולמות ציבוריים ואזכרות בבתי הכנסת . מהחוברות הראשונות שהוציאה התנועה היתה חוברתו של פרופס על תרומפלדור . ז'בוטינסקי , מעריצו של תרומפל דור , ששר את 'מני דן ועד באר שבע ' , שר את 'שיר תל חי' — הימנון לבית"ר בארץ ישראל , ונהג להעלות את דמות אישיותו בהרצאותיו לפני הנוער . אף הצהיר עשתה לה למינהג לכבד את זיכרו של תרומפלדור ביום השנה , ב'ראזסבייט' — למשל ב — 1930 . 3 . 9 מאמרים של שכטמאן , מאירוביץ , הרנרוט , ובעיתוני מיפלגה אחרים , כגון 'דואר היום' ועוד . הצהיר אף השתתפה באזכרות שערכה ביתיר לתרומפלדור , כגון האזכרה בפאריס , שבה הירצו דיר טיומקין , ברכין , אקצין , שכטמאן , נוסף על מירקין וגוריביץ / טי' 'ראזסבייט . 1930 . 3 . 16 ' , טל היחס לתרומפלדור אפשר ללמוד מעדותו של ישטיהו מחנאי בעניין 'י '' א באדר' ראשון בקן שלו , קן וארקוביץ , מחוז דובנא בפלך ווהלין . כשהגיע היייא באדרי הראשון בקן , בשנת תרפ"ח , ביקשו להביט את יחסס לתרומפלדור בדרך של ציון מיוחד . העיירה כולה היתה שייכת לשני בתים חסידיים , ומהם באו הבית '' ריס . ואף טל פי שהללו — כדברי העדות — ידעו כבר את פרץ סמולנסקין ואת ליליינבלום , עדיין היו הולכים לזכות במצווה של איסוף נרות בחנויות המכולת ליום השנה של רביים מהשושלת החסידית . את הנרות הללו היו מדליקים בבית המדרש בין מינחה למעריב — טל אדני החלונות וטל הבמה — ומרכיבים על ידם את שם הנפטר . כך החליטו לנהוג אף לגבי יום השנה של תרומפלדור , ולקיים את האזכרה בקן רק לאחר ההדלקה בבית המדרש . המתפללים קיבלו את הדבר ברוח טובה , ובעיירה דובר הרבה בנושא של תל חי , חלוציות ועלייה . כשה'כהן' הגיע לבית המדרש ולא ידע מה ' יום השנה' אותו יום , ונתכוון לכבות את הנרות , נפתח ויכוח בינו לבין ההורים . למוחרת באו כשלושים בית '' רים , ועדיין לא היתה להם תילבושת אחידה , לתפילה במניין ו'גייסו' אף משקה לשתייה לעילוי נשמה . אנשי השמאל , שביקשו להכשיל את ביתיר , לא הלשה דעתם ולא פיקפקו אף לפגוע באזכרות הפומביות שערכה בית"ר בימי י '' א באדר . בביאליסטוק באק דמיה פומבית ביום י '' א באדר 1930 ניסו כוחם בהתקפה אלימה ביותר , ואף עשו שימוש קר בנשק חס .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר