|
עמוד:443
ובכול זאת יש לנו כבר אידיאולוגיה , ששכינתה מרחפת עלינו . חיזיון זה מוכיח , כי האידיאולוגיה אינה נובעת מתוך מוח אחד , אלא מהכרתנו ההמונית ' . בקיצור רב סקר ראש בית"ר את הברור , הקבוע והמוסכם באידיאולוגיה , את העיקר של ' מדינה עברית משני עברי הירדן ' , של העברית , של ה'חד נס : ' 'העיקר הוא ביניין המדינה וכול שאר הדברים נבראו רק בקשר עם זה , ואם נמצא איזה יסוד שאינו נובע משורש זה , נוותר עליו בשם אותו המוניסם' — 'ההבדל היסודי בין תנועתנו לבין תנועות הנוער האחרות ' . אף עיקר הלגיון נתפשט ( עם שמחייב תיקונים בהגשמתו למעשה , ( ואף עקרון העלייה והגיוס לשנתיים יתפתח כראוי . ראש בית"ר ראה לנכון לעמוד עוד ועוד על עקרון 'ההדר הבית"רי' - 'מושג עמוק מאוד' - 'אם לא תעמיד אותו בית"ר בראש כל האידיאולוגיה לא תצליח , שכן בית"ר ומושג הדר חד הוא ' . ראש בית"ר הביע , שחש עצמו נפגע מן השמועות , שלאחרונה באו אל בית"ר אנשים ללא קשר פנימי , אלא מתוך רדיפה אחר 'סרטי פיקאטים ' . ראש בית"ר הזהיר : 'דעו , שאם יבוא רגע , ולשם עקרונות ההדר תיאלץ תנועתנו לוותר על סרטיפיקאטים , תוותר : כי בית"ר אינה נמ כרת . למדו זאת את הקננים , למדו היטב , ואת האנשים שיחשבו אחרת תשלחו מעל פניכם ' . ראש בית"ר העיר בעניין החיקוי שמחקה בית"ר את שאר הסתדרויות הנוער והוא עניין ה'הכש רה ' , שעדיין לא נתגבשה תוכנית של הכשרה אופיינית לבית" ר . לא בבת-אחת תתגבש השיטה הבית"רית על ה'הכשרה ' . ולעניין פלוגות העבודה המתפתחות מאליהן אמר : 'בכינוס דאנציג דובר בפעם הראשונה על פלוגות העבודה , אבל שם היה לנגד עינינו רעיון אחר , והפלוגות נעשו עתה ל" פלוגות" ממשיות - לקיבוצים שיש להם צורות חיים מיוחדות וצרכים מיוחדים . יש להן כבר מסורת משלהן , נטיות , פאטריוטיסם , הנהלה , והן מתפתחות באופן שלא פיללנו קודם . התפתחות זו היא בריאה , ואני מאמין בעתידך . ודאי גרמה העובדה , שהנהלת הפלוגות ראתה הכרח לעצמה לבסס מחנות קבועים לפלוגות , ואף להקים על ידם משקי עזר קטנים , שראש בית"ר יכול להקביל את הפלוגות אל הקיבוצים . ואגב בא לציין על השם של 'אירגון עובדי הצה"ר ובית '' ר / שיש בו משום קבלת פראסיולוגיה זרה : 'הלא הסכמנו , עוד מראשית היווסדה של תנועתנו , כי התואר " עובד" איננו מונופולין של הפועל לבדו , כי כל אדם העושה את תפקידו בזיעת אפיו או במאמצי מוחו הריהו "עובד . '" בהזדמנות של דיון זה יצא ראש בית"ר לברך 'את אחינו הנלחמים בארץ , כי רוחם באמת היא רוח בית"ר . כמה סובלים האנשים שם , והרי ברובם המכריע לא הלכו לדפוק על דלתות ה"הסתדרות , " אשר שם מקבלים כל "נברח" בסבר פנים יפות ' . וללא פגיעה כלל ב'חד נס' חזר ראש בית"ר והזכיר את 'תיקונו של עולם / שלקראתו ייעשו הניס יונות הסוציאליים שלנו ב'מעבדה' הלאומית שלנו - במדינה , מלאחר הקמתה , ולא בתקופת ביניינה . 'פעמים רבות משתוקקת נפש הצעיר למ צוא את הפיתרון גם לשאלות הללו , ואולי יבוא בקרוב הזמן , שניגש לניסוח "תורת המשק והחב רה" לפי השקפת בית"ר . השילטון החליט להציע בקרוב תיסות שונות לעיבוד השאלות הללו . בערים שונות ניצור סימינאריונים , ובהם נכניס את הכוחות המשכילים ... אני מקווה , כי במשך שנה ולכול המאוחר שנתיים נראה כבר את ההתחלה לסוציולוגיה הבית"רית ... הבנויה על יסודות עבריים ' . והיה זה סיכומו של ראש בית"ר להתפתחות האי דיאולוגית בבית"ר : 'לא לכול סעיפי האידיאולוגיה הבית"רית מצאנו את הנוסחה המתאימה , אבל השיטה הולכת ונבנית . פה בווארשה היתה לי כבר פעם אחת הזדמנות להרצות לפני בי ת"רים שבאו מכול המדינה , ואז אמרתי להם , שאת אופייה ומהותה של בית"ר לא נוכל עדיין לקבוע . זהו צמח המתפתח מאליו במרוצת החיים ; רק דעה אחת הבעתי , כי תפקידה של בי
|
|