|
עמוד:424
השאלה , שעמדה לפני הצה"ר או לפני ז'בוטינסקי , אלא השאלה : מהי הצה"ר — ? מיפלגה מדינית עולמית , או אוואנגארד מהפכני 7 העובדה , שראשי בית"ר לא גילו נכונות להתפשר עם המאכסימאליסם לפי נוסחו הארץ ישראלי על חשבונם של הצה"ר וז'בוטינסקי , העלתה טיעון ( א . ציר — קרוב לוודאי : אחימאיר ) על 'חוסר המעוף וההתאבנות של ה"שילטון / " ואפילו גרוע מזה : 'הנערים מהשילטון ... ההולך בעיניים עצומות אחר ז'בוטינסקי' ' ) חזית העם , ( 1932 . 9 . 20 ' , ולעניין זה היה דיסנצ'יק ה'חשוב' שבנערים . ההשקפה המאכסימאליסטית היתה לא רק תיאוריה לגבי הצה"ר , אלא אף נקיטת עמדה בשאלה , שהיתה כבר אקטואלית , בשאלת ה'פי טיציה ' , שז'בוטינסקי ואחרים עמו ראו בה דרך לעורר את העם למחשבה מדינית , ואת מדינאי העולם - לדיון בשאלת עתידה של הציונות . בנושא ה'פיטיציה' כתב ( שם , 5 ו 932 . 7 . ו ) אבא סיקרא / אחימאיר / בלשון מוחלטת : 'בעצם יסוד הפיטיציה מונח רעיון כוזב ' , שהרי 'מעשה אחד של בחור אמיץ לב ... היה מעורר התעניינות בשאלת ארץ ישראל הרבה יותר . ניפוץ שימשייה / זגוגית של חלון / אפילו בצירות ידועה בווארשה , נאמר , יש לו ערך בנידון זה הרבה יותר מפיטיצ יות ' . באותו מאמר הוצהר , שהצה"ר המאכסי מאליסטי יתנגד לפיטיציה , שהיא בגדר פעולה מזיקה מאוד . « ז'בוטינסקי ראה את הצה"ר כאימפריה גדולה , שיש בה מקום לבעלי דעות ומעשים שונים , אלא שיש סייגים . לד"ר ייבין כתב ( 1932 . 8 . 9 ) ז'בו טינסקי : 'קשה למצוא בשורות הציונות כולה אנשים שאכבד ואעריץ אותם , כמו שהנני מכבד ומעריץ את אדוני ואת א . א . / אב" א אחימאיר , / גם בעבור נדיבות הקורבן שבכם וגם בעבור כיש חנכם . אני רואה בכם , וגם במיטב חבריכם הסובלים סבל על קדושת לבם , את מוריי ורבותיי בנוגע למצוות הקורבן העצמי . אבל קדושתכם היא טעות בעיניי , היא מהרסת דברים שהם יקרים בעיניי , היא מחריבה את הביניין שכה עמלתי להקימו ויוצרת במקומו היכל שאינני רוצה בו . לא אלך עמכם . וגם אתם אין לכם הרשות המוסרית ללכת אתי ולהיחשב לחברי המיפלגה שאני משתתף בה , מהרגע שבאתם לידי האמונה , כי כל יסודותיה "הלכו לעולמם ... " ניסיונותיכם להעמיד את השקפתכם בהצה '' ר ובבית"ר במקום ההשקפה הקודמת אינם אלא ניסיונות לגרשני . לו ניצחו ההשקפות האלה , הייתי עוזב את המיפלגה . הצה"ר היא תנועה המיוסדת על דימוק ראטיה מימי המאה י"ט , על ביניין הארץ , על כיבוש עמדות , על חינוך ממלכתי ופאטריציאני . גם אופייה המהפכני , הלגיוני והמצדיק את ה '' ק ראמולה" / ה'מרי' - ברוסית / בשעת הצורך והכושר , הריהו חדור באידיאולוגיה הזאת , וכזה יישאר . ולא - אז אני לא אשאר ' . וליתר בירור נקט ז'בוטינסקי עמדה לעניין ה'פעולות' 1 'אין דברי אלה מכוונים כלפי פעולות אילו שהן : אף אם לא תמיד אסכים לאופן הפעולה או לבחירת הרגע לפעולה , יש הרשות , לפי דעתי , לחבר התנועה , שיעשה על דעת עצמו מעשים , אשר היא , התנועה בתור שכזו , איננה רוצה או איננה יכולה לעשות , בתנאי שלא יעשה אותם תחת דגל התנועה , ובתנאי שלא יתנגדו לחוק המוסרי . זוהי דעתי הפרטית ... והגן אגין על השקפתי זו גם באורגאני השילטון של תנועתנו . לא אגיד , ולא אסכים שאחרים יגידו , כי אין מקום בשורותינו לחברינו העושים יותר מהשיעור הרשמי מחוצה לגדר המחנה הרשמי — כל זמן שעושים בשם אותה השקפה . ואולם לא אזוז אף כמלוא ( 235 רעיון הפיטיציה היה רעיון רב ותק בדעתו של ז'בו טינסקי . כבר בפברואר 1924 כתב לדיר פאול דיאמאנט בווינה על תוכנית העבודה לגוף האקטיביסט החדש , ולשנת 1925 קבע את נזיפעל הפיטיציה . לרעיון זה שב , כשכתב ( 1929 . 9 . 17 ) על דבר הפיטיציה — שתעורר תנועת עם נזמושכת וגדולה . הסוכנות היהודית החליטה להתנגד לפיטיציה , וזאת משום נושאי היוזמה . התנגדות זו הביעה כבר בדצמבר 1932 ( ועי' א '' צ , . s 25 / 2088 שס הערת ח . א . / ארלוזורוב 1 / 'הציונים לא ישתתפו בזה ' 'דרושה פעולה תכופה ותקיפה' נגד פעולת הצהיר . ( riTmn עיתונאי של ד"ר יהושע ייבין . העיתון י 'חזית העם'
|
|