|
עמוד:402
ופירסם לאחר מכן בחוברת מיוחדת 'ציונות בפולניה , " ' הם דבריו של אורח , שראה ראייה חדה את המציאות הציונית , ושידע לתארה ללא כחל ושרק . לפי מיספרי הקרן הקיימת עמדו בראש הנוער הציוני שתי הסתדרויות , 'השומר הצעיר' שמנתה 22 אלף חברים , ובית"ר שמנתה 3 — ו אלף . מידת דיוקם של המיספרים שנמסרו לו אינה חשובה לנו כל כך , ברם התיאור שתיאר את המחנות ראוי שייזכר : 'הציונות יש לה בפולאניה מחנה גדול של נוער מאורגן , בערך שישים אלף איש . חוששני , שלא דייקתי בלשוני כהלכה . לפי האמת , לא מחנה אחד הוא נוער זה , אלא לפחות שני מחנות . את המחנה האחד ראינו : קצתו כורך ציונות וסוציאליות יחד , וקצתו תולה ציונות בסוציאליות . ולעומתו - מחנה שני , כולו ריאקציה כנגדו . ריאקציה זו היא אחד מעיקרי יסודותיו של בית"ר , שכבר נעשה כוח חשוב וביצר לו מקום בשורת ההסתדרויות של הנוער הציוני בפולאניה . רבים צריו , אבל ציבור של עשרה-אחד עשר אלף איש ( מפני הנימוקים המפורשים בפתח דברי אני מפחית שניים שלו שה אלפים איש מן המיספר האמור שם , ( המקבל עליו מרות ונשמע למדריכיו ומנהיגיו — ציבור כזה יכול להילחם , ומן הדין הוא שיהא גם רשאי לקוות לניצחונות . ' על המצב שבין ההסתדרויות השתיים אמר דרויאנוב בגילוי : ' אלמלי יכלו ההסתדרויות השמאליות לאכול את בית"ר , היו עורכות לשם זה סעודה של מיצ ווה , ואלמלי יכול הוא לבער אותן מן העולם , היה רוקד ריקוד של שימחה , ' ומספר מעשה שהיה : 'באחת מערי ליטא הפולאנית סודרה השנה , בתחילת מאי , ( 1932 ) תהלוכה גדולה ויפה לכבוד שני יובלותינו - חמישים שנות חיבת ציון ושלושים שנות קרן קיימת ... — אבל לא השתתפו בה לא "החלוץ" השמאלי ולא " פועלי ציון , " ולא משום שמצאו נימה שלא כרוחם בגוף מיפעל היובל , אלא - משום שלא יכלו להיות בתהלוכה אחת עם בית"ר 1 "גנאי הוא לנו" - טענו עסקניהם - "להיראות בחוץ יחד עם בית" ר , שזה עתה הקדיח תבשילו ברבים : לא השתתף בדימונסטראציות של ראשון במאי , והשתתף בדימונסטראציות של שלישי במאי" / הוא יום החג הלאומי של פולין , יום הקונסטיטוציה . ' / דרויאנוב בא לבדוק את ה'דופק' הציוני של הסתדרויות הנוער , נתעכב בשאלת ההכשרה הנפשית והרוחנית של הנוער , והקביל את ביתיר אל 'השומר הצעיר : ' 'בית" ר מתחבט בשאלה זו . עדות לכך הוראותיו האחרונות של ראש בית'ר ( עי' "מישמעת של אבאנטורות , " ו"מיכתב מאת ראש בית"ר , " "ראזסבייט , " נומר 30 לש"ז / מתכוון למיכתב אל ד"ר פרויליך , שהובא כאן בספר . / אבל עדות הן גם לכך , שאף הסתדרות תקיפה זו אין לה עדיין תוכנית ברורה של הכשרה . - תוכנית ברורה לא עלה בידי להציל גם לא מפי מנהיגיה ולא מסיפרותה של הגדולה והתקיפה שבהסתדחיות הנוער - של "השומר הצעיר . " מעיד אני עלי , שלא חסתי על זקנותי ועל עמלי וטרחתי להבין לשון סיפרותו , שהוא קורא לה עברית , ולא מצאתי את אשר ביקשתי . פירורי צופיות , פירורי סוציאליות , פירורי פסיכולוגיה - לשעבר פירורי פסיכואנאליסה של פרויד , עכשיו פירורי פסיכולוגיה אינדיבידואלית של אדלר . היש בזה די ? האומנם פירורים תיבנה ההכשרה הנפשית והרוחנית . ' ? תיאור נאמן ומחריד על המצב החינוכי בנוער הציוני תיאר דרויאנוב תוך סיפור מעשה : 'נכנסתי לאסיפה של נוער וראיתי : ילד בן עשר וילדה בת אחת-עשרה מתווכחים זה עם זו בהתלהבות עצומה : הוא אומר : ז'בוטינסקי עדיף , והיא אומרת : וייצמאן עדיף . היה שם מורה אחד והסביר לי : אח ואחות הם , ושניהם לומדים ( 225 חוברתו של א . דרויאנוב 'ציונות בפולניה' יצאה בהו צאת 'מסדה' בשנת תרצ '' ב . המובאות להלן הן מחוברת זו , לפי הסדר : טנז' , 29—28 טמ' , 30 טמ' , 33—32 טמ' , 67—66 טמ' . 95—90
|
|