|
עמוד:343
סיכום נוסף כינוס דאנציג היה כינוס חשוב : מוקד לחילוף דעות ולהתנגשות דעות . תנועת הנוער לא ויתרה על שום בית"רי המבקש להיות בית"רי , ולו עד יומו האחרון . תנועת הנוער לא ויתרה לברית הצה"ר , ולא הניחה לה זכות ההוצאה של בית"רי ללא הסכמת בית"ר . בית" ר לא קיבלה את העקרון של 'עלייה - זכות / ונמנעה להסתכן בפתיחת פירצה , שתקרא לחלשי דעת ולקארייריסטים , ותגרור מבוכה והתרוצצות בשורות . הכינוס קיבל עקרון של כינוס עולמי , נבחר למחצה וממונה למחצה . היה בכך שינוי גדול כנגד ההחלטה בפגישה העולמית בווארשה , ובשינוי זה לא היה כדי לסכן את המישמעת בבית'' ר , ובוודאי לא בחייו של ראש בית" ר , ואף לא כדי לסכן את מגמתו של כינוס עולמי , או את יעילותו , ובכול זאת היה בו מן המוזר במישטר המחייב את המינויים מלמעלה למטה . היה בו אף בנותן חשש , שמא תיגרם התרוצצות בקן נגד המפקד או המיפקדה , שתמצא לה ביטוי בדרך של בחירות הפגנתיות . הכינוס סמך את ידו על הצעת המיפקדה העליונה לגדוד גדודים בבית" ר , שבתוכם צרורות מכול הדרגות - יחידה קבועה בחיי בית '' ר ומרכז קבוע לגעגועים ולגאווה לכול החברים במשך שנים . רעיון זה לא היה בר קיום מעיקרו של דבר בתנאי בית '' ר על כל השוני שבקנניה , מבחינת הגיל , המין , הרמה התרבותית , הוותק בבית" ר , ועל כל המוביליות שבחבירות בבית"ר , אפילו עד לעלייה המצופה לארץ ישראל . אף שיטת הגדודים בארץ ישראל כיחידה קבועה , כגון יחידה צבאית , שומרת מסורתה ותפארתה , לא יכלה לעמוד לימים , ומתחילתה נוסתה במיבחנים קשים מטעמים דומים של שוני בהרכב החברים , מוביליות , וכיו '' ב , ואפילו מלכתחילה הושתתו רק על גילאי דרגה ג' וד . ' אף הגדודים הללו לא יכלו להגיע לידי חיווי של יחידות 'היסטוריות' וגדודי ה'נשרים' שסופחו על ידם הועמדו לאחר שנים מעטות בגדודים מיוחדים - בדרגות נפרדות . בייחוד נשברה החטיבתיות של גדודי ארץ ישראל משום ההכרח לייחד פלוגות לענפים מיקצועיים , לפלוגה הימית , לתיזמורת , לעזרה ראשונה , וכיו"ב . נתגלה ההכרח להבדיל את ה'נשרים' מן ה'פרטים' ( שהם המבוגרים ) ולא רק בתוכנית , ( 1931 . 4 . 15 ) על פי כתובתו של י . נחנאלי רוטמאן בלבוב , ביקש להדגיש בכול לשון את הקשר ההדוק שבין בית'ר לבין הצה'ר : 'הנני כותב מדאנציג , באמצע הוויכוחים של ועידת בית'ר . בכול מלה והגה שהובעו כאן שמעתי הד נמרץ של רות האחווה המקשרת את ביתיר והצהיר , אלה שתי הזרועות של הגוף האחד , אלה שני הלוחות , אשר עליהם חרותה התורה האתת של הרעיון ההרצלאי . כל בן צה * ר קשיש יזכור , כי בני ביח '' ר הם אחיו הצעירים . כל בן ביתיר יזכור , כי איננו אלא חניך המתכונן לתפוס את מקומו בשורות התנועה ההרצלאית , היא הצהיר . אני דורש אחדות ואחווה , יחסי אבירות והארנזו ניה . תמיכה הדדית במילחמתנו המשותפת . ' התקנון שעובד בדאנציג איחד את שני העקרונות , השואפים לביטוי בחיי אירגוננו המורכב — אירגון שהוא "תנועה" מצד אחד , צבא ואסכולה מצד שני . שני העקרונות הם בחירה המונית ושילטון צבאי . לכינוס העולמי ישלחו המוני בית '' ר את נבחריהם , והנבחרים האלה יבחרו את ראש בית" ר עם קציני שילטונו להנהלה ואת שופט בית '' ר להשגחה ולביקורת . אבל המפקדים כולם החל מנציבי בית" ר הארציים ועד ראשי הצרורות והגדודים , יתמנו מלמעלה למטה , ורשות ניתנה לכול בית '' רי לפנות אל שופט בית"ר , והשופט יבדוק את תלונת הבית"רי ויביע את דעתו לראש בית"ר ... בית"ר התבגרה והינה עומדת על מיפתן חיי בוגר , חיי מיפעל וכיבוש . לא תישכח מלבנו זכותם של אלה , אשר לפני שבע שנים יצרו את הגרעין הראשון לברית תרומפלדור ואשר ניהלוה עד עתה . והיום מתחילה לפנינו התקופה השנייה לחיי בית"ר . התקופה המוחלטת , אשר על פי מסקנותיה ישפטו דורות העתיד את טיבו של הדור הזה . '
|
|