שאלות אירגון

עמוד:334

שאלות אירגון אריה ד י ס נ צ' י ק ( מיפקדה עליונה , ( שהיר צה בשאלות האירגוניות , התעכב על השיטות התקנוניות השונות שהיו נהוגות בבית"ר , למן מיבנה צבאי טהור ועד לנוהל דימוקראטי גמור . בהעדרו של תקנון קבוע ומחייב לא מצאה המיפקדה העליונה לנכון לכוון את שיטתה באיר גון הסניפים . המיפקדה העליונה הקפידה , שלא יחולו שינויים בהרכביהן של מיפקדות . תקנונה של בית"ר צריך להתאים 'הן למהות בית" ר בתורת הסתדרות לגיוניסטית הבנויה על מישמעת , והן לצורת בית" ר בתורת הסתדרות חופשית . עלינו ליצור אפוא תקנון , הבנוי על העקרון של היירארכיה מלמעלה למטה , כדי למנוע עצירת העבודה היום יומית בוויכוחים , ומצד אחר יש להביא בחשבון את האופי החופ שי של הברית , שהבית"רים באים לבית"ר ברצו נם הטוב , ויש לתת אפשרות לכול חבר וחבר להשפיע על דרכי התפתחותה של בית"ר . לפי כך אי אפשר לחקות את מישטר הצבא בכול מאת האחוזים . ' לפי הצעת התקנון יהיו בוועידה העולמית שני חלקים שווים : ממונים ונבחרים , וכדי למנוע השפעה יתירה על תירכובת השילטון ייבחר ראש בית"ר רק על ידי החלק הנבחר שבוועידה , והוא — ראש בית"ר — שיציע את חברי המיפקדה העליונה . שיטה חדשה , וקשה בייחוד לביצוע בהסתדרות חופשית דווקא , על כל המוביליות שבה , וביתר ייחוד בקננים קטנים ואף בינוניים , הוצעה לגבי חלוקת החברים בקן . 'כל הברית נחלקת לגדו דים . כל גדוד - לכיתות , לכול הפחות של שמו נה חברים , ותשיעי בראש . בכול גדוד צריכות להיות כל הדרגאות - מכול דרגה כיתה אחת , וכך יימצא כל חבר תשע שנות לימודיו בבית"ר באותו גדוד . עד כאן היה מרכז הכובד של איר גון בית"ר על כיתות , ששימשו כקבוצות העבודה התרבותית . מכאן הגדודים והכיתות יהיו יחידות צבאיות אדמיניסטראטיביות . ' שיטה זו ביסודה , אם גם לא בפרטיה , היתה מונחת בשיטתה האירגונית של בית"ר הארץ ישראלית , שביקשה להיות מושתתת על גדודיות , וכול גדוד נשא עליו מיספר , בהמשך למיספרי הגדודים העבריים במילחמת העולם הראשונה , וכול גדוד נתעתד להיות בהמשך השנים נושא מסורת , זיכרונות ותפארת לרבים . באמצעות דיסנצ'יק המרצה בשאלות אירגון הוצע לוועידה הרעיון , שעלה מלפני ראש בית"ר , לקבוע תפקיד חדש , והוא של שופט בית"ר . קרן תל ח' את חשיבותה של העבודה לקרן תל חי הדגיש מרדכי כץ ( ליטא ) בהרצאתו , שביססה על רקע אידיאולוגי רחב , ומרכזה רעיון ההגנה בישראל . ' תנאי החיים בגלות הרסו את נשמת היהודי , ושללו ממנו את האינסטינקט הראשוני והטיבעי , שיש לכול בעל חיים , אינסטינקט ההגנה העצ מית . כל תופעה , כל רעיון שקשור בכוח גופני ובגבורה פיסית , נתפסים כדבר מה טמא , דבר מה "גויי , " שאיננו לפי רוח היהדות . דעה משונה ומוטעית ... ירושת הגלות הארורה . ' ולאור המאורעות - 'גרם מזלו של רעיון ההגנה העברית שייהפך — סילחו לי את הביטוי — ל"ממזר" בתנועה הציונית . ' 'התנועה הציונית המתחדשת , ובראש וראשונה ברית תרומפלדור , הציגה לה למטרה להכשיר את ה" ממזר" ולהופכו ל"בן יקיר" לתנועת התחייה . ' דבר הפעולה המעשית של קרן תל חי ולמען קרן תל חי מחייב את בית"ר : 'ברית תרומפלדור היא נושאת דגלו של רעיון ההגנה , וקרן תל חי קרואה להיות המכשיר המעשי בהגשמתו של רעיון זה . זאת אומרת : קרן תל חי היא קודם כל קרנה של בית"ר , וגורלה של בית"ר קשור בגורלה של קרן תל חי . ' נות המדינית , ואילו תפקידה הישיר של בית"ר הוא : 'חינוך אנשי הצבא העברי' על כל המשתמע מזה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר