|
עמוד:332
של החינוך הכללי , ואת ערכה של ההכשרה הרוחנית בכלל בתוך הסתדרות כבית"ר , מתוך התאמה גמורה לטיפוס החדש , שבית"ר צריכה להקימו , על בסיסה של האידיאולוגיה הבית"רית . הבית"רי אינו סתם אזרח בכוח של המדינה העתידה לבוא , אלא חלוץ למופת כבעל הכרה מדינית , הנוטל על עצמו עול של חובות אזרחיות של מדינה בביניינה . 'החינוך הבית"רי צריך לעקור משורש את הפסיכולוגיה החולה של היהודי הגלותי עם חזיונותיו המשונים על זכות וחובה' - מישפט זה , לפי שנשתמר בנוסח הרשמי , ( ולאחר שכתבתי 'לעקור משורש' במקום 'להש מיד , ( ' מגבש בתוכו את הקוטב החינוכי האחד , ו'החינוך להכרה מדינית' — את הקוטב מצדו השני , שלילה כנגד חיוב . לימוד ההיסטוריה הישראלית נעשה מאליו הבסיס לפעולה התרבותית בבית"ר . מן ההיסטוריה ילמד הצעיר את גורל היהודים בגולה , ואת החוק הגדול , שהיהודי הוא בבחינת שעיר לעזאזל בעולמה של גלות . ליברטאל העלתה תוכנית מקפת לעבודה תרבותית , מתוך הדגשה , שבית"ר , שהיא אף בית ספר כלשון ראש בית"ר , צריכה לחייב לימודים של ממש , ולהימנע משיטות המרחיקות מרכי שתן של ידיעות ממש , כגון אלו המקובלות בהסתדרויות נוער ציוני , והן השיחות , הנאומים והוויכוחים , שבאמצעותם נלמדים דברים כאילו בדרך האינטואיציה , או בדרך הדביקות לסיסמאות פורחות באוויר . ליברטאל ביקשה לייחד תוכנית מיוחדת לכול דרגה ודרגה בבית"ר , מתוך תנופה והעמקה גדולה בחומר לימודי ובבעיות העם . ובהתאם לאופיו של בית ספר חייבה ליברטאל מישטר של בחינות , כדי 'שהלימוד יישא פירות ' . את הרצאתה סיימה בשאלה החמורה , בשאלת הידיעה של הלשון העברית . לא די בהכרזות , ש'ידיעת הלשון העברית היא "חובה אזרחית" ממדריגה ראשונה של כל בית"רי ובית"ריה ' . היא חייבה את הדיבור העברי ממש בין כל היודעים עברית בתוך בית"ר , והציעה לקבוע סימן מיוחד לבית"רים הדוברים עברית . לא כאן המקום להיכנס לפירטי התוכנית התרבותית שהוצעה . פרוות פרטנית ויותר כללית היתה הרצאתו של ראש ב י ת " ר , שבאה להדגיש את החשיבות והדחיפות שבפעולה המקיפה למען חינוך הגנתי בבית" ר . אומנם עניין קשה ומסובך הוא עניין ההכשרה ההגנתית , אלא שאין להסכים לכך , שמשום הקושי לנהל פעולה גדולה ושלימה בתחום זה לא תבוצע אף במיס גרת מצומצמת לפי היכולת האובייקטיבית . ' סניף בית"ר , שאינו מטפל בספורט ההגנה , מעמיד את עצמו אוטומאטית אל מחוץ למחנה בית"ר ' . ראש בית"ר הזכיר את בית הספר למדריכים , שהקים הלפרן בתל אביב , ואת ספר תר גילי המישטר לאדרי , את סיוף המקלות מימי הנעורים ( אף ללא מדריך , ( לימודי האיתות , הטופוגרפיה ( שאינם מחייבים מדריכים מומחים דווקא . ( 'עלינו לעבוד לפי שיטת אבותינו , שבנו את הפיראמידות במצריים : לעשות לבינים בלי חמר ' . בכלל ספורט המגן ציין ראש בית"ר את ספורט האוויר , ובמיוחד הזכיר את אגודת 'חדי גל' בפאריס . 'אולי מהסתדרות זו תצא בית"ר ימית ' . האחרונה בכלל ההכשרות בבית"ר היתה ההכשרה המיקצועית , שכן הקדימה בית"ר בהכשרה ההגנתית בסדר העדיפויות . בנושא זה היה פרו פס מסוגל להעביר קווי אבחנה ברורים בין ההכשרה המקובלת , כשבמקום לתת עבודה למעטים יושבים רבים ללא עבודה ומתפרנסים למעשה על חשבונו של התקציב הציוני , לבין ההכשרה הממשית , שיש עמה עבודה ממש ומיקצועיות ממש . אין ערך שלם לעלייה בלא הכשרה מיקצועית . 'ההכשרה המיקצועית בבית"ר עומדת על מדריגה משביעה רצון למדי , ומן העניין להעיר , שמדריך ההנהלה הציונית שלמה צמח הודיע , שהחווה הלאטבית לבית"ר היא אחת החוות הטובות ביותר . המצב בפולין גם הוא משביע רצוף . 'עלינו להתייחס אל ההכ לנה ליברטאל
|
|