למען בלעדיותה של בית"ר במחנה הצה"ר

עמוד:235

מדריכיה הנחוצים לה ; הכנת מדריכים ועזרה לבית"ר בדרך של 'מסדה' אינה אלא התחכמות ; אין לצפות ל'ריווח' בכוח אדם אנושי מביטול ה'מוניסם' האירגוני לגבי הנוער . ( ג ) קיומן של שתי הסתדרויות במיסגרת רחבה אחת יחייב כל אחת ואחת מהן ליצור לעצמה אידיאולוגיה נפרדת , שיטות מיוחדות , ולהתחרות ביניהן לבין עצמן בדרך של תעמולה כלפי חוץ , שתשתרבב אף כלפי פנים . התנועה בכללה תלקה בחוסר מנהלים , וריבוי הסתדרויות יביא לידי פיצול יתר ולידי רישול בביצוע , ללא אפשרות להרים מעמסה של ממש . ( ד ) בית"ר אינה דורשת מן הנוער העברי את המרובה , שאפשר וראוי להפחית ממנו , ואם מחייב החינוך הבית"רי את נוער העם , על שכבותיו השונות , הריהו מחייב קודם כל את כל הנוער הריביזיוני . אין סעיפים מיותרים בתקנות בית"ר . אף התילבושת אינה סתם דרישה , ואף ספורט המגן אינו סתם ספורט . בית"ר רואה את עצמה כמחייבת את כל הנוער העברי , השואף למדינה , והיא מרכזת בקרבה חלק גדול של נוער לומד , ובקננים מסויימים - אף חלק גדול מאוד . היא זקוקה לנוער הלומד , כדי להקים בתוכה את מדריכיה , שהרי לא יבואו אליה מדריכים מצויי נים מחוץ , אלא לעתים רחוקות ביותר , ולא זו דרך ההתפתחות הטיבעית . התארגנותו של נוער לומד באה לו , כדי למעט בחובותיו ולסלק ממנו תפקידים , עבודה ואחריות , עד כדי השתמטות של סנוביסם . בית"ר דורשת סדר של חובה , ולא תוכל להסכים לקיומה של אפשרות בתוך המחנה שתיעשה עבודת אקראי ורשות . עובדת הלימודים עובדה של נורמה היא , ואין לעשות ממנה עניין להתפארות ריקה . הלמידה אינה בוחן לרי גימנטאציה . אין ודאות לגבי המשך הלימודים התיכוניים , ובוודאי לא לגבי המשך הלימודים העליונים של הצעיר , ולא יהיו שני אפיקים לע לייה , אפיק למי שאינו סטודנט — בית"ר , ואפיק לסטודנטים , ההולכים ללמוד באוניברסיטה ובטכ ניון — הסתדרות 'מסדה . ' ( ה ) ההתגודדות תביא עמה מילחמה על נפשם של יחידים - ובייחוד במקומות הקטנים , והללו הם רוב יישובי היהודים , ותעשה את התנועה מגוחכת בדרכה . מרבית הסניפים קטנים הם , ופחותים ממאת החברים , מכל הדרגות והגילים , ובמרבית יישובי ישראל אין מקום לא לשני קננים של בית"ר , ובוודאי לא לשתי הסתדרויות שונות מאותה דמות אידיאולוגית . בית"ר , שאינה יכולה לוותר על שום חלק מן הנוער העברי יש לה לא רק זכות הקיום , אלא אף זכות הכיבוש בנוער העברי . 'מסדה' אין לה זכות זו , ואין לה זכות ההפרעה לבית"ר . ' "מסדה" לא מיגדל עוז , ולא מיבצר בטחון , לא כלום' - קרא בעל התזכיר , שקבע , שכול התעמו לה המרובה בעיתונות , אירגון ועידה ארצית , נסיעות מבקרים , עזרתו של הוועד המרכזי של הצה"ר בפולין , שכול אלה לא עזרו ולא יעזרו . הנוער שואף אל הגופים , שיש בהם חיות , עירנות , פעל תנות , ואף כמות . אין תימה , שכמה מן הקננים של 'מסדה' נתפרקו , ואחרים - הסתפחו כשלימות , כמו קן גרודנה , או בחלק , לבית"ר . אפשר שייסודה של 'מסדה' בווארשה בשנת 928 ו היה בתנאים שהיה בהם משום צידוק , אלא שאין מכאן לחייב את המשך קיומה שם , משבית '' ר וארשה נתפתחה ועלתה בדרך הנכונה . הקננים הגדולים היו דווקא בערים , שבהן נתקיי - מה רק בית"ר , כגון וילנה , סובאלקי , 122 ולוצלא בק , ביאליסטוק 400 ) חבר , 70 אחוז תלמידים , ( ואילו גרודנה הוקפאה התפתחותה במשך שנתיים , משום ששתי הסתדרויות ביקשו להתחרות בה על קיומן . משנכנס סניף 'מסדה' לבית"ר גרודנה הח לה התפתחות מצויינת לקן . לפי אותו תזכיר היו בכול פולין קיימים עשרה סניפים של 'מסדה , ' ( 122 דווקא בווילנה נתקיים לאחר מכן במשד שנים אחדות קן 'מסדה / וזאת מטעמים מקומיים , ברם תוך שיתוף פעולה מלא עם בית"ר . ואילו בסובאלקי קויימו בבית"ר גופה שני גדודים , גדוד של תלמידים וגדוד שני של לא תלמידים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר