'מוניסם' של התיישבות

עמוד:185

' מוניסם' של התיישבות בבניימינה התמידה הקבוצה 'מנורה' בפעולתה במשך כל שנת . 1929 תנאי העבודה הוסיפו להיות קשים . אף כאן לא היתה העבודה מליאה , אלא שבכול זאת ניתן כאן לחברים איזה מינימום של שלוש ארוחות - לרוב דלות למדי - בכוח מאמצו וכישרונו המשקי של צבי אביעזר . אחר התנגשות אלימה עם אנשי הלישכה - לישכת העבודה — בבניימינה , הגיעו ימים של ' שלום ביית . ' אנשי 'מנורה' והריביזיוניסטים יחד עם אנשי 'אחדות העבודה' היוו את מחצית החברים במקום , ונטלו חלק פעיל במועצת הפועלים ובעבודת הלישכה . גרשון שץ היה השליח אל ה'הסתדרות / והוסיף לגלות כאן את פעלתנותו המסורה ללא שיור . ה'הסתדרות' בבניימינה היתה רק סניף קטן ונידח ב ' הסתדרות . ' יחסי המקום לא היה להם מישקל גדול ביחסים שבין הצה '' ר לבין ה'הסתדרות' בארץ בכלל . עם עלייתו של הכוח הצה '' רי כבר החלו חוששים מפניו הן מצד 'אחדות העבודה' והן מצד 'הפועל הצעיר . ' אומנם מתחילה נתקבלו כרגיל בליגלוג , כגון לשון הפיזמון של ' הפועל הצעיר : ' 'וגם הריביזיוניסטים , טובי הפוטבוליסטים , גם הופיעו במצע : חה , חה , חה . ' החששות הללו כמעט שלא הורגשו בבניימינה גופה , ולא השפיעו דבר על עמדתם של החברים ב'מנורה ' . דוב הרלב הביא את דברה של 'מנורה' בבניימינה לז'בוטינסקי בשיחה מיוחדת עמו , וכתב ( 1929 . 4 . 8 ) ל : 1 ' כפי שנדברנו בחדרה שולחים אנו לך את תמצית הסיכסוך בינינו ובין הברית תרומפלדור הארץ ישראלית . באותו זמן , שלברית תרומפלדור בגולה יש התפקיד להכין ולהכשיר חומר חלוצי בשביל ארץ-ישראל בכול שלוש הדרגות , עלינו מוטל להגשים בחיים את זה למה שחינכונו והכשירונו בגולה . ובכן מצאנו לנחוץ להדגיש את ההבדל הזה , וזה התבטא ביצירת דרגה ד / דרגת העובדים של בית '' ר , שבה נכנסים כל החבריס שגמרו הכשרתם בגולה ונכנסים באופן אקטיבי לביניין הארץ . כדי לברר לך דרכי דרגת העובדים כמו שאנו חושבים אותן , שולחים אנו לך מאמר , שהודפס גם ב'איגרת' לפני הוועידה העולמית = / הפגישה העולמית הראשונה בווארשה . / כדי למלא תפקידנו ולקלוט החברים מהגולה יש לנו גם תוכנית ברורה , שנברר אותה לך בהזדמנות , אבל זה כרגע לא שייך לבירור הסיכסוך בינינו ובין בית"ר הארץ ישראלית . ' מגמתו של המאמר לברר מהו למעשה תפקידו של אותו חלוץ כל בו , שהוא החלוץ הבית"רי . 'אנו תושבים , שכרגע תפקידנו העברת הנוער מהעיר לכפר , מעבודה בלתי פרודוקטיבית לעבודה פרודוקטי בית , ובפרט שמירה על העבודה העברית במושבה . אומנם צריכים להשתדל למצוא קשר בין מילוי התפקיד הזה ובין דרישות כל פרט ופרט , ויצירת דרגת העובדים עוזרת ליצור את הקשר הזה . פרק כב 'מנורה' תובעת דרגה ד' - דרגת עול י בית"ר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר