|
עמוד:165
בלא שכלל יחוש בכך , שדבר ז'בוטינסקי נכנס בדמו . הגיעו הדברים לידי כך , ששיטתו של ז'בוטינסקי במאמריו , המשולבים בבהירותה , בחד משמעיותה ובעיקביותה , נספגה בלבות של חברים צעירים ותלמידים מובהקים , עד כדי שביקשו לנחש על איזה נושא יכתוב ביום שישי הקרוב . ואם את דברי ז'בוטינסקי בכללם היו לומדים , אין תימה שמיכתביו לבית" ר , או מיכתביו לבית"רים — והוא נהג לכתוב דברי ברכה , תודה והוקרה לרבים רבים — היו זוכים להערצה מיוחדת . במיכתב לחג חמש השנים הודיע ז'בוטינסקי , שעד עכשיו היה בבחינת מסתכל מן הצד , ואילו מעכשיו יעבוד עם בית"ר יחד . בשורה היא . אחר המיכתב ששלח על האידיאולוגיה של בית"ר לבית"ר ארץ ישראל חמישה חודשים קודם ( ט"ו בסיוון תרפ"ח ) נמצא ז'בוטינסקי מציין במיכתבו החדש קווי אופייה של התנועה , שזה עכשיו נולדה ומבשרת גזע רוחני חדש . את מיכתבו חתם ' חברכם זאב ז'בוטינסקי / והמערכת שהביאה את תצלומו רשמה מתחתיו : 'מנהיגנו וחברנו . ' מיכתבו הועתק כאן מ'משואות' . ( 1928 . 12 . 10 ) העתק זה שונה מן הטיוטה בכמה וכמה מלים . מובא להלן תצלום של חלק מן הטיוטה , וזו לשון המיכתב : ' ירושלים , כ"ב חשוון תרפ"ט לברית תרומפלדור בלטוניה , שלום . ידידי הצעירים , "בני חלומי וסברי , " מה אגיד לכם ביום הולדתה של בית"ר ו רק דבר אחד : את האמת . מה היא בית"ר ? מה טיבה , מהותה , מה הוא הסוד הנפשי המבדיל בינה לבין יתר הסתדרויות הנוער העברי ז אינני יודע . ואולי האמת הזאת היא תהילה הגדולה מכול התהילות שתשמעו ביום זה - שהנה אדם הקרוב לרוחבם כמוני אף הוא אינו יודע לבטא את השם המפורש של קדושתכם המיוחדת . רבים הם השמות , שבהם ניסיתי לתאר את תבניתכם הרוחנית : "צירוף של חייל וחלוץ , " " פועלי הרעיון הממלכתי , " "תשוקה לאצילות ואבירות בישראל , " אבל אץ כל אחד מהכינויים האלה מבליט אלא צד אחד של החיזיון עשיר התכונות הנקרא "ברית תרומפלדור , " כי אומנם יש בה כל היסודות שהזכרתי , ואולם יש עוד דבר , והוא העיקר , ואותו - אינני יודע . אמרתי : שבח זה גדול הוא מכול שאר התיש בתות . סימן הוא , כי מה שנולד בריגה לפני חמש שנים איננה הסתדרות חדשה , וגם לא מיפלגה חדשה , וגם לא תוכנית חדשה ; כי תופעות כאלה קל להקיף במבט ולהגדיר בנוסחה . עולם חדש נולד ביום ההוא , גזע רוחני חדש , "ספירה" חדשה לשכינתו הפנימית של ישראל . אל לנו להגזים : רק "נולד . " עוד לא נתגבש ולא נתבשל . בית" ר הריהי עדיין לא יותר מגרעין , אשר אולי יצמח ממנו השתיל ; רמז , אילם-למחצה , למחשבה שרק בעתיד תתפרץ . יחד אתכם נטפח את הגרעין : יחד נוסיף לחפש ונטעה , ונתעה - עד שנמצא ( אולי (! את מה שביקש ולא מצא הרצל , ביקש ולא מצא אחד העם , ביקש ולא מצא תרומפלדור — את פרצופו הנכון של דור עברי , לא רק מתגעגע לתחייה , כי אם מוכשר לתחייה . אפלות כתבתי פה ; לו ידעתי מלים ברורות ופשוטות להביע את מחשבתי זו , מה שמחתי — אבל קשה לנסח בשפת לוח הכפל את מה שעוד אין אתה רואה , רק מרגיש מרחוק . ואולי יהיה בין חבריכם הצעירים-יותר מי שלא יבין ברגע זה מה רציתי לומר - אין דבר . יבוא זמן ויבין , ויבוא זמננו ויבין העולם כולו שתמו ימי דורות המדבר , ושוב עלה ישראל הנסיך על כיסא מלכותו . בית"ר היא גם נזירות . כנזירים שבימי קדם , ( 83 התצלום של החלק וההעתקה של הטיוטה כולה הובאו ב'האומה' ( חוברת ( 7 על ידי א . שנארי , המסב את תשומת הלב למתיקות הרבות שבטיוטה — דבר שלא היה תיל אצל ז'בוטינסקי .
|
|