|
עמוד:64
לאטביה , ושפעולתה נודעה לברכה מחוצה לגבולות המדינה . הדיון הקשה על החווה היה כרוך במישרין בדיון , שהוחל כבר מלפני חודשים אח דים , והוא הדיון על עלייתם של החברים לארץ . בקשר לחווה נתעוררו כבר בשנה הראשונה עוד שאלות משאלות שונות . האחת מהן , ולא בלתי תשובה , היתה שאלת השמירה על הכשרות , וכש'גרין ראה שבחווה איננו כשר' הצהיר פרופס מייד , ש'דבר כזה אסור שיארע אצלנו . האשמים בזה צריכים להיענש' ( פרוט' 925 . 6 . 4 ו . ( ולעניין זה חזר יואלסון : 'אסור שתהיה טריפה על החווה ... החברים שיעברו על דין הכשרות להבא יידחו מן החווה' . ( 1925 . 11 . 17 ) עם כל ההחלטיות שבכוונתם של ראשי בית" ר , עדיין היה הכרח לשוב ולדון בשאלה זו אף בהמשך הימים . שאלה לעצמה היתה שאלת הבחירה של היוצאים ל'הכשרה ' . החווה נרכשה על ידי בית"ר ונועדה לחבריה . כבר בשנה הראשונה ביקש חבר 'חשמונאי' לצאת לעבודה בחווה . גרין ופרופס , שביקשו לקרב את הסטודנטים אל האקטיביסם הציוני ואל עבודת האדמה , נטו לאשר את הבקשה . אף יואלסון , שתשש מאוד - לשיטתו — מהשפעה רעה , ודאי במובן המישמעת , לא נתכוון להכריע נגד קבלת הבקשה . ( 1925 . 5 . 15- 14 ) מצד אחר נתעוררה כבר אז השאלה של היוצאים ללימודים מיקצועיים או ללימודים עליונים באוניברסיטאות . פרניק , שביקש לנסוע לבית ספר לחקלאות בצרפת , הודיע ( 1925 . 9 . 16 ) בישיבה , ש'חפץ שיביטו עליו גם הלאה כחבר הסתדרות תרומפלדור , ועל לימודו כעל הכשרה ' . פרופס הכריז על קבלת בקשתו של פרניק . לאחר חמש שנים בא לתאר אותם ימים לובוצקי . אחר שסיפר על ההכשרה המיקצועית , הוא הוסיף ; ' בקייץ 1925 נוסף לנו מיקצוע חדש : יצרנו את חוותנו החקלאית . יצרנות יש מאיין ... הוכתה חיית של הפסוק הידוע 'בראשית היה הרצון . . . ' בשעה שנחתם החוזה עם האיכר , שהחכיר לנו את משקו , לא היתה לנו כמעט אף פרוטת כסף ... חוותנו הקימה עשרות חקלאים בית '' רים לביניין הארץ , איכרים וחיילים כאחד ... משורותינו קמים מיום ליום למאות ולאלפים יהודים רעננים , בעלי כוח ומרץ , נאמנים לעמם ומוכנים לביניין : איכ ריס , נגרים , מסגרים , חשמלאים , פדגוגים , ארדי כלים , רופאים , מהנדסים וכוי וכוי — זוהי חלוציו תנו . לא בסוג המיקצוע נמדדת החלוציות , אלא במידה שבעליו משמש לביניין . היום קיבלתי מיכתב מריגה ... דיברו גם על החלו ציות שבבית" ר . מפי אחדים נשמעה הסיסמה ' הלאה הסטודנטים שבינינו . . . ' לאחר שיחה ארו כה הודו , שאין זאת דרך בית'רית . אם נגביל את חברינו רק בעבודות גופניות ניהפך בהכרח למעמד , והן גם יוסף תרומפלדור כתב בחוברתו '' החלוץ , ' שעל '' החלוץ" לכלול בתוכו את כל העובדים , הן בגוף והן ברוח . «' ... ( 21 לובוצקי ב'משואות / נל' . 1928 . 12 . 10 , 9—8 בחווה
|
|