|
עמוד:57
בוועידה ה עולמית הראשונה של הצה"ר ( פאריס , אפריל ( 925 1 עדות , לפחות נסיבתית , על אודות הדיונים על אירגון לגיוניסטי צרוף , נתונה לנו בתוצאת דיוניה של הוועידה הראשונה של ברית הצה"ר בפאריס n-pvra . ( 1925 . 4 . 30-26 ) זו השתתפו הדיר יעקב הופמאן , ועמו אהרן פרופס , שמסר בה הודעה על עבודת הסתדרות תרומפלדור בלאט ביה . לדבריו של הרנרוט ניהלו השניים שיחות עם ז'בוטינסקי ועם 'מנהיגי ברית השומר / ואף 'הגנו יפה ובכישרון על עמדתם , אף הסכימו להוסיף הכשרה צבאית בתוך תוכנית העבודה בחוותם החקלאית . וכיוון שלא התנגדו להכשרה הצבאית , נעשה קשר חי במשך הזמן בין הסתדרות תרומ פלדור בריגה לבין המיפקדה הראשית של ברית השומר . ' אלא שלא היה מקום לטעון נגד הסתדרות תרומפלדור בלאטביה , שהקלה ראש ולא שמרה על מקומו של הלגיוניסם בתוכניתה , זו התוכנית , שכידוע , ניתן לפרשה רק כהמשכה של פרשת הגדודים העבריים . אותה חווה - אם דובר בה — היתה רק בת ימים אחדים , שהרי החוזה על חבירתה נחתם ב 925 . 4 . 23 ו . ודאי היה מקום להוסיף ולחזק את ההכשרה הצבאית בבית" ר ריגה וערי השדה בלאטביה במידה רבה מאוד , אלא שלא הוכח , ש'ברית השומר' פעלה פעולה של ממש במגמת ההכשרה הלגיוניסטית בפאריס , או במקום אחר , ואף חסרה לנו הוכחה ברורה לפעילותה של איזו ' מיפקדה' של 'ברית השומר' בפאריס , עם שיש להביא בחשבון אפשרות של ניהול תיכתובת בין הקבוצה בפאריס לבין קבוצות או אישים מחוצה לה - תיכתובת שלא נשתמרה לנו כלל . עובדה היא , שהוועידה העולמית של הצהיר באפריל 1925 החליטה על אירגונה של 'ברית עוררות בעניין אירגונו של הנוער צמודה בזמן לפעילות המיוחדת , שהיתה כרוכה בדרך הטבע באירגונה של הוועידה הקרובה מאוד . וזו לשון ההמלצה של ז'בוטינסקי בפני ריקא נאטי : ' בזה הנני מודיע לכול הנאמנים לזיכרון הגדוד העברי : מילאתי את ידי החברים אברהם הרנרוט ואריה צ'סקיס לייסד כאן , בפאריס , לישכה מרכזית זמנית לשם אירגון "ברית השומר" — הסתדרות עולמית של הנוער העברי בארץ ובגולה , בתוכנית של חינוך רוחני וגופני המתאים לתעודתו של שומר עברי . בקשתי אליכם , כי תמוך תתמכו בשני חברי אלה ותעזרו להשגת תפקידם' . פעולה זו מצדו של ז'בוטינסקי ניתנה להתפרש רק פירוש אחד , שנתייחס לבית" ר בלאטביה כאל הסתדרות לוקאלית , ועם שידע להעריך את פעולותיה נתכוון להקמת הסתדרות דינאמית יותר בקנה מידה יהודי עולמי . לא יתואר , שפעולתה של בית"ר - הבת היחידה - לא היתה מוכרת - על כל הצלחותיה המרובות - לז'בוטינ סקי , או לחברים הפעילים בפאריס . אומנם לא מן הנמנע , שראה את 'ברית השומר ' מעין הסתד רות גג לכול אירגוני הנוער הצה"רי בעולם , כשם שאפשר ש'ברית השומר' נתכוון לא לנוער במובן הגיל החינוכי , אלא דווקא לנוער , מגיל שמונה עשרה , לנוער בגיל השירות הצבאי , ומעלה . ידועה אהבתו הגדולה של ז'בוטינסקי לסטודנט העברי וידועה ציפייתו הגדולה מהפעלתו כנושא תסיסה אידיאולוגית בעם וכגורם אירגוני חדש , ( 18 בספר 'תולדות ההגנה / ב , עמ' , 613 נאמר , שאירגון ' ברית השומר' נקרא שמו על שם הסתדרות 'השומר' — ' ראשית הכוח העברי המאורגן' — 'אולם לאחר שישראל שוחט מייסד '' השומר ' מחה טל כך , שינה את שמו לברית תרומפלדור . ' בחזקת ודאי , שז'בוטינסקי לא העריך את 'השומר' עד כדי לעשותו מופת לנוער , אלא ביקש שם נייטראלי יותר כנגד שמות צבאיים מדי . ביטול השם שנתקבל משום שמתו אינו אלא סיפור סתם . השם 'תרומפלדור' נתקבל קודם ל'ברית השומר , ' ושם זה נקבע ככללי עם מסירת ההנהגה העולמית הזמנית לידי ביתיר לאטביה . 'ברית השומר' היה בבחינת שם מקביל ונרדף לשם 'ברית הצופים , ' כפי שנקראו תקופת זמן כמה סניפים של הנוער הריביזיוני . 'השומר , ' " שומרים , " היה מובנם המקובל באירופה באותן השנים זהה עם תרגום 'סקאוט , ' 'םקאוטיס . '
|
|