|
עמוד:34
הרצל - 'מדינת היהודים' הרצל ורעיון 'מדינת היהודים' היו בבחינת דבר מובן מאליו בבית" ר . הצעיר הבית"רי - כאחיו המבוגר וכאביו - ראה בציונות את הפיתרון לבעיה היהודית הלאומית , ואת הממלכתיות העברית כפירוש יחיד לפיתרון זה . הבית"רי הלך בדרך המאכסימאליסם בציונות , ולא חלשה דעתו , שבאו שנות ירידה להשקפות ההרצלאיות המדי ניות , ואפילו באים שוב ושוב בדברי התעוררות בנוסח 'חזרה אל הרצל ' . ההנהגה בציונות מלאחר קבלת הצהרת באלפור והמאנדאט בראשותו של חיים וייצמאן לא האמינה בכוחו של העם היהודי , ואף לא ברצונו , להקים את מדינתו . רעיונותיו של נורדאו על מיבצע עלייה כיבושי חדפעמי הרגיזו את מנהלי המדיניות הציונית הרשמית . וגרוע מזה : אף עצם הרעיון של ממלכתיות עב רית לא משך את לבם , הן משום שפירשו את תורת ה'מרכז הרוחני' לאחד העם בצימצום קיצוני , עד כדי סילופה , והן משום שלא העזו לבוא ברעיונות גדולים ובדרישות גדולות כלפי מחזיקי המאנדאט הבינלאומי על ארץ ישראל . רעיון הממלכתיות העברית לא משך את לבם של הסוציאליסטים שבציונות . הללו נוסף על נכונותם הנפשית המליאה לקבל השקפות אחד העמיות ווייצמאניות בעניין דרכה של הציונות בעם ובעניין מדיניותה של הציונות בזירה הבינלאומית , אף אימצו לעצמם השקפות ערטילאיות , בהשפעתם של הסוציאליסטים האוסטריים , שמיסודן ביקשו לקיים את העדפתה של החברה הסוציאליסטית היה בה אהרן פ ר ו פ ס - כולו נשמה וסנטי מנטאליות והשראה , צעיר מקסים , נוח לבריות , שהכול אהבוהו , ושמשך בשיריו ובשיחתו המלבבת . הוא נטל על עצמו את עיקר העול של העבודה האירגונית , ולמעשה - את כל האחריות לתחילת הפעולה בתנועה . כמבוגר מעט יותר מחבריו היה הנציג הראשון של בית"ר בלאטביה כלפי תנועת הצה"ר העולמית . לימים נציב בית"ר פולין . עורך 'המדינה ' . היה בה משה י ו א ל ס ו , ן הקפדן , המישפטן , המשכיל ואיש העברית , אידיאולוג , הטובע מטבעות לשון לרעיונות ולכללי התנהגות וקובע מינות עברי לחיי התנועה . עורך 'משואות' ועורך ראשון של 'המדינה ' . היה בה מאיר גרין , מחברי קבוצת 'מנורה ' , שקשר בינה לבין בית"ר בארץ ישראל . לאחר זמן קצר נצטרף ונמנה עליה בנימין ל ו ב ו צ ק י , שנהיה לימים נושא דברה של בית'ר בשער הרבים - בנאום ובמאמר , ובוויכוח , והיה מזכיר שילטון בית"ר בפאריס בתקופה מכרעת . כן נצטרף אריה ד י ס נ צ' י ק , המארגן , הדינאמי , הקושר חוטים , היורד אל העם , נושא דגל ברמה , המזכיר הראשון של שילטון בית"ר . כל אחד מאלה נתן מלבו וממוחו לבית"ר , לבית"ר העולמית , וקידם את עניינה בתחומים שונים . ז'בוטינסקי עשה תמיד לשמירת זכותם של הראשונים , ולא אחת יצא לחלוק להם כבוד גדול . מעניינת תגובתו , כשקראו לו 'יוצר' בית '' ר ' ) חזית העם , ;( 1932 . 1 . 29 ' ' אין זו אלא טעות . תנועת בית"ר נוצרה מאליה , על-ידי צעירים אחדים ( אז היו ילדים ) בריגה , אשר היטו אוזן קשבת לקריאות הרעיון הצה"רי , וביקשו בעצמם דרך לנטוע את הרעיון הזה בלבות הנוער . ועובדה זו היא אולי הסימן המובהק ביותר לכישרונה החיוני של תנועה : לא ביד אנוש , כי אם ברוח השמיים מרע הזרע ביער שממנו צמח אלון כביר . איטית וכבידה צמיחתו , אבל סופו לעלות על שאר העצים ' . התנועה החדשה שאבה ממעינות העבר וההווה . ההווה היה — ז'בוטינסקי ומשורריה של סיפרות ציון החדשה , והעבר - קודם כל הרצל , ומן העבר הקרוב - תרומפלדור . מסירות לענייני הציונות ואהבת הדור הצעיר קיבל את עבודתו בנוער ברצינות חמורה , וראה להעדיף אותה על מיקצועו ופרנסתו . החולים היו מחכים בחדר ההמתנה , כשהוא מקבל נער או צעיר בענייני בית'ר . השעה הקבועה לטיפולים בשאלות החווה היחה השעה 9—8 בבוקר . ד'ר הופמאן עמד בצמרת הציבוריות היהודית בריגה , ובמשך תקופת זמן היה חבר מועצת העיר ( ערות לוינברנ . (
|
|