האנגלי

עמוד:171

שהוא סתם חיימוביץ , ' אך יכול להיות גם שהוא אחיינו של לורד רדינג . משום כך אני רוחש אליו רגשות איבה עוד לפני שהוא פותח את פיו לדבר , ואותו דבר חשים גם כל ידידי . " כאשר יש לו לפקיד אנגלי גבוה מצב רוח כזה , הוא נעשה לבלתי נעים . זהו חסרונו השלישי . האנגלים מתגאים n "Fair Play" ( יושר , הגינות ) שלהם . זו אמת , אך אין להגזים בערכה של אמת זו . פעמים שוכח דווקא טיפוס זה של אנגלי , חניכו המזהיר של n , "Public School" אה ה"צדדים הטובים" שלו ואפילו סובר , שכך צריך להיות . על קו אופי טיפוסי זה הצביע סופר אנגלי פיקח אחד , שהוא עצמו מתייחס למעמד זה י האדון גולזוו רתי . אני מניח , שרבים מבין קוראי ראו או קראו את הקומדיה שלו "לויאליות . " יש בו תיאור שהוא פרי התבוננות חדה ושיקול דעת מעמיק לגבי מצב , שבו אין בחירי הג'נטלמנים והליידיס בחברה האנגלית רוצים ואינם יכולים להתחשב בשום מידת צדק , אלא רק בכך , שזה הוא "משלנו" והלה הוא "זר . " בקומדיה זו עוברים לפנינו עשרה ג'נטלמנים אנגלים , ראשונים במעלה , אריסטוקראטים , כולם משכילים , אנשים בעלי רמת תרבות גבוהה . כולם , פרט לאחד , הינם ג'נטלמנים ישרים . אולם אחד מהם , קצין צעיר מן החברה המובחרת , גנב ברגע של היעדר שיקול דעת אלף לירות מכיסו של "זר . " במקרה עיצב גולזוורתי את ה"זר" בדמות יהודי ; ואולם אין בכך כדי לסמל דמות טיפוסית דווקא — האיש היה עלול להיות גם צרפתי , איטלקי או גרמני , או אפילו אנגלי ; העיקר הוא בזה , שהאיש אינו משתייך לחוג "שלהם" — הוא "Outsider" ( איש מן החוץ , ( שניחן בתכונות זרות ובפסיכולוגיה זרה . גולזוורתי מראה לנו , איך כל האדונים והגברות המעודנים האלה , שהם עצמם לא יגעו לעולם בפרוטת הזולת , איך הם כולם , באורח אינסטנקטיווי , מיכאני , אך בלב ונפש , חשים להגן על הגנב " משלנו" מפני "הזר" שנחמס ; איך גנראל זקן , שבעיניו גרוע השקר ממוות , מוכן להעיד עדות שקר בבית המשפט ; איד עורך דין זקן , העומד בראש חברת עורכי דין מכובדת , משיא עצות , איך להונות את בית המשפט , כיון שהגנב הוא "משלנו , " והנחמס — "זר . " 2 גולזוורתי , ג'ון , ( 1933-1867 ) סופר ומחזאי אנגלי . יצירתו המרכזית היא סדרת רומאנים בשם הכולל "ההגדה לבית פורסייט . " במחזותיו הוא מתאר את החברה שנהרסה על ידי מלהמת העולם הראשונה . מחזהו "לויאליות" ( Loyalties ) נתפרסם ב . 1922 זכה בפרס נובל לספרות ב . 1932

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר