הנוער של הציונות ההרצלאית [א]

עמוד:50

קלסתר םנים אחיד , ודבר זה רצוי . ואולם לא הייתי מייעץ למהר בהשכבת האחידות על פי פקודות מלמעלה . דבר זה מסוכן תמיד , ומסוכן בייחוד כאשר יש לנו עסק , כאמור , עם צמח מורכב , שטרם היה מצוי כמותו . רבגוניות נגרמת לא רק בתוקף תנאי המקום או השפעות מקריות . היא מתרחשת גם בתוקף העובדה , שבנשמת הדור הציוני החדש , הגדל תחת דגלה של בית"ר , ישנם , יתכן , צדדים רבים כאלה , שעדיין אינם ידועים לנו . נחוץ ניסיון ממושך הרבה יותר לפני שניתן להגיד בביטחון , מה עיקר כאן ומה טפל . אני כותב את כל זה לא נגד ההשפעה המלכדת מן המרכז : להיפד , השפעה זו היא הכרחית . אבל לא הייתי מייעץ למהר , וכן לא הייתי מייעץ להתרגז , בשעה שמתנגדינו "מתגרים : " בית"ר , לדבריהם , אינה הסתדרות אחת , אלא הסתדרויות אחדות . יתכן , שבית"ר , כפי שעלתה במחשבה תחילה , היא באמת במידת מה הרבה יותר מ"הסתדרות אחת : " כפי שעלתה במחשבה תחילה , עליה להיות מיקרוקוסמוס של כ ל הנוער היהודי , שעוד בעריסתו נשק לו אותו המלאך , שנגע בשפתותיו במצחו של הרצל . כ ל הנוער של הדור הזה אינו מסוגל להתלכד או לחיות לפי נוסח אחד . עקרונות יםוד אחדים ( לדעתי , שלושה במספר ) צריכים להתגשם בכל מקום , ואילו משאר הבחינות יתכן שמוטב להניח לצמחים לצמוח מאליהם . אני כשלעצמי איני פוחד אפילו יעלה במקום כל שהוא — באותה סביבה רוויזיוניסטית — בד בבד עם השם ברית טרומפלדור שם אחר , ותיווצרנה באותה עיר שתי קבוצות מקבילות ואוטונומיות . לא הייתי אומר שזה רצוי ; אבל איני פוחד , ולפעילי בית"ר גם כן אינני מייעץ לפחוד . זהו רק אחד המקרים , שבהם אפשר לדון על איכותה של התופעה רק אחרי שמתבוננים בה בתשומת לב ובדייקנות . אם סיבת התיחום ביניהן היא "סנוביזם , " נטייה להתגאות בגלל ה"מעמד , " או העמדת פני חשיבות מבחינת ההשכלה , או אז נחשב דבר זר . בעינינו לתופעה בלתי בריאה . ואולם , הרי עשויות להיות גם סיבות אחרות . יתכן , למשל , שבעיר מסויימת נוצרה קבוצה בשם מסויים עוד לפני היות בית"ר , או בשעה שרעיונותיה עדיין היו ידועים במידה מועטה . הדעת נותנת כי עתה על קבוצה זו להצטרף לבית"ר ; אך בפועל חוששים בני אדם תמיד לקפוץ אל תוך הים , ואפילו אל תוך הים הביתי שלהם . כל "קבוצה , " אם נתגבשה כהלכה , יש לה פאטריוטיזם משלה , יש לה אמביציה קולקטיווית , ובכלל — היא בחזקת נכס נכסף ביותר בעולם — התודעה שבתחושת היחד . אם כך הוא הדבר , אם סיבת ההתבדלות אינה נעוצה בסנוביזם ( אין לעשות שום ויתורים כלפי הסנוביזם , ( אלא באינדיווידואליזם "היסטורי , " אפילו הוא דמיוני , הרי לא הייתי מייעץ גם כאן למהר ולפתור את שאלת ההתמזגות לפי פקודה . פעמים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר