8 ההסתדרות הציונית החדשה

עמוד:69

הרב קוק בפרשת סטאבסקי . שאיפתו של זיבוטינסקי היתה למצוא סינתיזה בין הפאתוס הלאומי לבין הפאתוס הדתי . הוא האמין כי ניתן למוטט את ההר שגבה במרוצת הדורות בין המחנה הדתי לבין המחנה החילוני : "עתה זקוקים אנו לניקבה דרך ההר הזה . ניקבה נחצבת משני צדדים . " הוא עמד על הכוח המוסרי של הדת . יש בה מן ה"מיסתורין שמעל להשגת אנוש" י הפאתוס הדתי כשלעצמו נחוץ לעס ישראל : "האדם שחסרה לו הנימה הדתית איננו יצור אנושי הרמוני , " אף-על-פי ש"אינני בטוח כי נצליח להחיותו בנשמות , אולי כבר איננו אלא 'תכונה מלידה הניתנת רק למעטים , כמוה ככשרון המוסיקאלי , אבל לו אפשר היה לברוא דור שכולו מאמין , הייתי שמח . " עם זאת לא גרס , כמובן , כפיה דתית , והליבראל שבו התקומם נגד יחס אי-השוויון והקיפוח הננקט ביהדות כלפי האשה . ההסתדרות הציונית החדשה סמכה ידה על "תכנית העשור , " שמטרתה היתה ליישב בארץ-ישראל מיליון וחצי יהודים תוך עשר שנים — מהם מיליון ממערב לירדן וחצי מיליון — ממזרחו . כך אמור היה להתהוות רוב יהודי , והמדינה היהודית היתה נהפכת למציאות . לשם הגשמת התכנית נזקקה ההסתדרות לתמיכתן של כמה מדינות באירופה במסגרת מסע הלחץ המופעל על בריטניה לפתיחת שערי ארץ-ישראל . בדרך זו נתגבשה "מדיניות הבריתות" של הצ"ח . מובן , שבראש וראשונה הסתמך זיבוטינסקי על המדינות שהיו מעוניינות בעידוד ההגירה היהודית מתחומיהן כדי להקל מעליהן את הלחץ הכלכלי והחברתי מבית . זיבוטינסקי הבחין בין " אנטישמיות של אנשים , " שיסודה בשנאת-ישראל "זואולוגית , " עיוורת , פרי מורשת דורות , לבין "אנטישמיות של דברים , " שהיא האנטישמיות ה"אובייקטיבית , " זו שרקעה הוא התחרות הכלכלית בין היהודי לבין הלא-יהודי . סיוע של ממש למדיניותם זו קיבלו ז'בוטינסקי ועמיתיו בעקבות מגעיהם ושיחותיהם עם מדינאי פולין , רומניה וצ'כוסלובקיה " ) הברית הקטנה , ( " וברור היה לו לזיבוטינסקי שבסופו של דבר לא יהא לה לבריטניה מנוס מן הלחץ המופעל ; שוב לא ניכר בה חוסן העמידה כבימי הזוהר לקיסרותה . באחד מנאומיו בווארשה ( בספטמבר ( 1936 אמר 1 "הפסיכולוגיה של אנגליה היתה לפנים זו של דון-קישוט , הלוחם בעד הכל ולמען כל האמיתות . ואילו כעת מופיע האמלט העדין , ללא רצון הכרעה , ואולי אף גרוע מזה — בדמות הגינטלמן הכרסני , החוסם את הדרך בפני דון-קישוט , — סאנשו פאנסא . בשנת 1917 עשינו חוזה עם דון-קישוט , ואילו היום עומד לפנינו סאנשו פאנסא ... ומה שהבטיח לך דון-קישוט אין האמלט יכול לקיים . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר