|
עמוד:13
הדו שיח או הרב שיח עומד כיום בבסיסה של שיטת הלמידה השיתופית ( שרן ושרן , ; 1975 שרן והרץ לזרוביץ , ( 1983 , 1987 Johnson & Johnson , 1974 , 1991 ; Slavin , ; 1978 והלמידה בקבוצות חקר . ( Sharan & Sharan , 1992 ) גם לימוד באמצעות מרכזי תקשורת ( Aviram , 1993 ) שקהילה חוקרת מתפתחת בהם ( Anderson & Garrison , 1994 ) בנוי על עיקרון זה , תוך שילוב יתרונות המחשוב , המתבטאים בנגישות למאגרי מידע ולקישור בין משתמשים המרוחקים גיאוגרפית זה מזה . כל זאת מתוך ההכרה ההולכת וגוברת בחשיבות ההקשר החברתי . להקשר זה , הנוצר במהלך הלמידה , יש השפעה על האופי של פעילויות הלימוד , על בחירת התוכן של הלימוד ועל הנלמד ( ראו . ( Resnick , Levine , & Teasley , 1991 כמה התנהגויות המאפיינות למידה שיתופית נמצאו בתורמות משמעותית לפיתוח חשיבה ביקורתית . מבין התנהגויות אלה ניתן לציין את הבאות : חברי הקבוצה שואלים זה את זה שאלות ; מבקשים זה מזה לנמק דעה ; משלימים ומפתחים האחד את רעיונו של האחר , דנים ביניהם , מנסים למצוא דוגמאות סותרות להשערות שהעלו חבריהם לקבוצה ; יוצרים ועושים שימוש בקריטריונים ספציפיים לצורך שיפוטיהם ; משתפים פעולה בפיתוח אסטרטגיות לפתרון בעיות וכדומה . יתר על כן , למיומנות עבודה בצוות יש חשיבות רבה כשלעצמה , בהיותה אחת המיומנויות הנדרשות כיום למסגרות עבודה רבות . ההבדלים בין שיטות ההוראה המסורתיות לבין השיטות החלופיות מעוגנים בתיאוריות למידה חדשות , המבוססות על מודלים חדשים בתחום האינטליגנציה . במקביל , ובמשתמע מכך , חלים גם שינויים בתפיסה של הערכת הישגים . מתרבות של מדידה כמותית של מה שניתן למדוד , אך לא בהכרח מה שחשוב , עוברים כיום , לפחות ברמה הרטורית , לתרבות של הערכה , דהיינו , לבחינה איכותית של מה שחשוב להעריך . בהמשך נסקור בקצרה את מאפייני התפיסה העכשווית לגבי האינטליגנציה ואת השלכותיה על תיאוריית הלמידה המודרנית , על ההוראה ובעיקר על הערכת הישגים . הרי כי כן עדים אנו היום לתמורות החלות בשלושת הצירים המרכזיים של התהליך החינוכי . בשנות התשעים נראה איפוא עולם האופנה החינוכי כמוצג בתרשים : 1 מטרת ההוראה אינה עוד העברת ידע , אלא פיתוח לומד חושב בעל הכוונה עצמית . הדגש בלמידה אינו מושם עוד בשינון החומר , אלא בחקירה , בשימוש בידע ובבניית משמעות . הדגש בהערכת הישגים מוסט מהגישה הכמותית הפסיכומטרית לכיוון הגישה האיכותית הקונטקסטואלית . תמורות אלה עולות בקנה אחד עם הקביעה שהתפקידים , החוקים והריטואלים של החברה המודרנית במאה העשרים ואחת דורשים סוג שונה של תרבות הוראה , למידה והערכה . ( Kleinsasser , Horsch & Tastad , 1993 )
|
|