|
עמוד:5
הקדמה Examinations measure Examinees . " to measure men and women : "No instrument smaller than the world is fit Sir WalterRaleigh ( II ) העשור הנוכחי מאופיין במודעות הולכת וגוברת לחשיבות של הערכת הישגים בהכוונת ההוראה והלמידה , וכן במגוון רחב של דרכי הערכה . בספר זה נידון הנושא של הערכת ההישגים הלימודיים הן מן ההיבט התיאורטי והן מן ההיבט המעשי . הספר מיועד לעוסקים ולמתכשרים לעסוק בהערכת הישגים : מומחי הערכה , מורי מורים , מורים בכל מסגרות החינוך ופרחי הוראה , וכן מפתחי תוכניות לימודים , אנשי מינהל ופיקוח . שלושת המונחים הרווחים להגדרת התחום הם : הערכה , ( assessment ) בחינה ( testing ) ומדידה . ( measurement ) נבהיר תחילה מונחים אלה על מנת להקל על התקשורת עם הקוראים . הערכה היא מונח כללי הכולל את המגוון המלא של שיטות ודרכים לקבלת מידע על אודות הלמידה של התלמיד ואת השיפוט הערכי לגבי התקדמותו בלימודים . הערכה מתייחסת לטיב הביצוע של הפרט . בחינה היא סוג של הערכה , כלי או הליך שיטתי , המכיל בדרך כלל מקבץ שאלות המועברות לכל התלמידים בפרק זמן קצוב ובתנאים אחידים . גם בחינה מתייחסת לטיב הביצוע של הפרט , בין ביחס לביצוע של אחרים ובין ביחס לחומר הלימוד . מדידה היא הליך לקבלת תיאורים כמותיים לגבי הדרגה של אפיון מסוים של הפרט . היא מתבטאת במתן מספרים , על פי חוק מסוים , לתוצאות המבחן או סוגים אחרים של הערכה . הנושא של הערכת הישגים עבר תהפוכות רבות במהלך השנים . כמו בתחום החקירה המדעית , גם בתחום של הערכת הישגים הנגזר ממנה המטוטלת נעה בין גישות כמותיות לאיכותיות . כשם שרבים מהחוקרים של מדעי ההתנהגות מסתייגים כיום מהגישה הפוזיטיביסטית ומצדדים בגישה הקונסטרוקטיביסטית , כך גם רבים מהעוסקים בהערכת הישגים עוברים כיום מהגישה המסורתית , הכמותית , לגישה המבוססת על הערכה איכותית , המכונה הערכה חלופית . ( alternative assessment ) המעברים חדים : מפרדיגמה פסיכומטרית , המניחה אוניוורסליות ומכתיבה שימוש במבחנים אובייקטיביים בעלי תשובה נכונה אחת , המעריכים תוצרים והעומדים בתנאי סטנדרטיזציה נוקשים ומנותחים על פי מודלים מתמטיים מתוחכמים , כגון תיאוריית התגובה על פריט , ( 1 RT ) עוברים לפרדיגמה קונטקסטואלית הדוגלת בהתייחסות להקשר שהלמידה מתרחשת בו , מכתיבה שימוש בכלים פחות מובנים , המעריכים תהליכים ותוצרים כאחד , כמו תלקיטים , ( portfolios ) מתארת ומתעדת את הלמידה , תוך שיתוף התלמיד בהערכת הישגיו . מעבר זה מקבל תמיכה מתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית ותיאוריית הלמידה , שגם בהן
|
|