|
עמוד:9
להתייחסות הולמת למרות השימוש הנרחב של אנשי מקצועות הסיוע במתודולוגיה זו . מפגש ההיוועצות יוצר אצל איש המקצוע , מעצם טבעו של המפגש , התחבטויות הנובעות מן המאפיינים הייחודיים של סוג התערבות מקצועית זו , בעיקר כאשר ההקשר הארגוני שבו מתקיימות ההיוועצויות הוא בית הספר . דבר זה נובע מכך שאנשי המקצוע העובדים בתוך בית הספר מצויים באופן מבני ב"יחסים כפולים" עם הארגון , ומשום שבית הספר הוא ארגון המיועד לקטינים , וסטנדרטים אתיים כמו "הגנה על טובת הנועץ " ו '' שמירת סודיות" מזמנים כאן בעייתיות ומורכבות ייחודית . בפרק שמונה עשר נידונות סוגיות עיוניות ומעשיות של ההכשרה להיוועצות בבית הספר . המצב כיום הוא שמרבית אנשי המקצועות המסייעים בבית הספר מקדישים את חלק הארי של זמנם להיוועצויות מבלי שהשתתפו גם בקורס אחד בנושא במסגרת הסוציאליזציה המקצועית שלהם . הואיל ועדיין לא התבררו הסוגיות הבסיסיות ביותר של הכשרת מייעצים , עצם הצגתן בפרק זה עשויה להניע לחשיבה , למחקר ולפיתוח , ולהגדלת הסיכויים כי החסר בתורת ההכשרה הסדורה יתמלא אט אט . פרק תשעה עשר , הסוגר את הספר , מספק מענה לחסר מדאיג של שימוש בהיוועצויות בלא ביצוע הערכות של התהליך ושל תוצריו . השימוש התדיר במתודולוגיה מקצועית זו , בעוד בסיסה האמפירי ( Evidence Based Practice ) הוא חלקי ביותר , אינו מאפשר את חיזוק ההיבטים העיוניים והיישומיים של ההיוועצות . הפרק נכתב על ידי פרופ' דייוויד פטרמן מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה , ארצות הברית , שפיתח את גישת ההערכה המעצימה ההולמת ביותר את ההיוועצות המעצימה . פרופ ' פטרמן ניאות להציג את גישתו בפני הקהילה המקצועית בישראל , ועל כך שלוחה לו תודתי . כמחברת ספר זה אני חובשת שני כובעים מקצועיים : כובעה של אשת שדה , המנוסה בעבודה עם בתי הספר ומערכת החינוך , וכובעה של אשת אקדמיה , העוסקת במחקר ובהכשרה . בעשותי את דרכי בשני נתיבים מקצועיים אלה חשתי מבשרי בחוסרים מטרידים , גם בעת שהכשרתי סטודנטים צעירים וגם בעת שליוויתי בהדרכה אנשי שדה ותיקים . מתוך הצורך להשלים חוסרים אלה , ועל מצע אמונותי החברתיות המקצועיות וניסיוני המגוון , הבשיל השילוב המוצג בספר זה בין תיאוריות ההעצמה לבין פרקטיקות ההיוועצות . יישום גישת ההיוועצות המעצימה המובאת כאן עשוי לשמש את אנשי מקצועות הסיוע בחיזוק התנהלותם המקצועית , בהכשרת סטודנטים , בהדרכת אנשי השדה , במחקר ובהערכה ובמימוש תפקידם כסוכני צדק חברתי . שלמי תודה שלוחים בזה לעמיתי המסורים וחברי היקרים , לפרופ' אביגדור קלינגמן ולפרופ' עמירם רביב , שקראו בקפידה את כתב היד , העירו , האירו ואתגרו לחידוד הסוגיות העיוניות שבהיוועצות המעצימה . תודה לחברותי האהובות ועמיתותי הוותיקות הילה זריצקי , עדנה דשבסקי וד"ר רות הדס , על השעות הרבות שהקדישו לדיונים בהיבטים היישומיים ובדוגמאות השזורות בספר . תודה לזיוה ברוש , שכתלמידת תואר שני קיבלה על עצמה לייצג את הסטודנטים שישתמשו בעתיד בספר זה ו הציגה שאלות מחכימות , תוך כדי מתן עזרה בהשלמת הביבליוגרפיה .
|
|