|
עמוד:7
כבאמצעי השפעה ושכנוע , אלא כבאמצעי ליצירת תנאים שבהם יחושו המשתתפים האחרים שיש להם כוח , סמכות והשפעה . לכן מתאימה ההיוועצות המעצימה רק לאנשי מקצוע שהם בעלי מוכנות ויכולת לקיים דיאלוג אמיתי , המבוסס על אמון , הדדיות ושיתוף פעולה ומתאפיין בהקשבה וברגש של כבוד למשתתפים , ספר זה מנסה "ללכוד שתי ציפורים בבת אחת . " קודם כול הוא שואף להעביר מסר מקצועי מוגדר לעמיתים במערך המסייע בבתי הספר ולהניעם להטמיע בעבודתם את האידיאולוגיה והתיאוריה של ההעצמה . השימוש בהיוועצות מעצימה מגדיל את הסיכוי שאנשי המקצוע אמנם יממשו את חזונם ויסייעו ביצירת סביבה לימודית חברתית מיטבית להתפתחותם של ילדים ובני נוער , שכן לנוכח המיצוב הייחודי שלהם בבית הספר באפשרותם למלא תפקיד מרכזי בבתי הספר בפרט ובחברה בכלל . ושנית , ספר זה מבקש לספק לאנשי המקצוע תשתית סדורה לשיטת ההתערבות המוגדרת כהיוועצות . מעבר לליבת הספר , שהיא ההיוועצות המעצימה , יש בו אפוא גם התייחסות לסוגיות העיוניות והמעשיות של היוועצויות בכלל . שתי מטרות משלימות אלה עיצבו את מבנה הספר , כמתואר להלן . השער הראשון של הספר מהווה הקדמה , הכוללת שני פרקי מבוא . הראשון שבהם מתייחס להיוועצות בכלל , והשני - להיוועצות במסגרת בית הספר בפרט . לנוכח השימוש התכוף וריבוי ייחוסים למושג "היוועצות , " הנחנו בתחילת הפרק הראשון את התשתית ליצירת מערכת מושגית ברורה . בהמשך הפרק ממוקם השימוש בהיוועצות בהקשר הרחב של מקצועות המערך המסייע ומובא תיאור ה"עבר , הווה , עתיד" של שיטת התערבות זו . הפרק הראשון מסתיים בהבהרת ההבחנות בין היוועצות לבין התערבויות אחרות כגון ייעוץ ישיר , הדרכה , הוראה , עבודת צוות ושיתוף פעולה . בפרק השני , המתמקד בהיוועצות בבית הספר , ממופים הגורמים החברתיים תרבותיים והחינוכיים שביסוד תהליך המעבר מייעוץ ישיר לייעוץ עקיף באמצעות היוועצות . בהמשך הפרק מוצע דגם מקורי , המשלב ארבעה מאפיינים בסיסיים של כל היוועצות על מערכת דו צירית : ציר המבנה על פי המשתתפים ומסגרת ההיוועצות , וציר התוכן על פי נושא ההיוועצות ורמת ההתערבות . בשער השני מוצגת , בפרקים השלישי , הרביעי , החמישי והשישי , סקירה קצרה של כמה גישות מרכזיות להיוועצות . הצגה זו מאפשרת , בשערים הבאים של הספר , לתאר את ייחודה של ההיוועצות המעצימה ולהבליט את השוני בינה לבין הגישות האחרות . תיאור נקודות המוצא התיאורטיות , מודל ההיוועצות , ה"חוזה" הפסיכולוגי בין המייעץ למתייעצים , עקרונות ותהליכי ההתערבות של הגישות המסורתיות קלאסיות להיוועצות - כל אלה משמשים כרקע , שלנכחו נפרשים מאפייניה של ההיוועצות המעצימה בהמשך הספר . השער השלישי הוא לב ליבו של הספר , ובו מוצג מכלול המרכיבים האידיאולוגיים , המוסדיים , התוך אישיים והבין אישיים , שמצךפם מאפשר מפגש של היוועצות
|
|