|
עמוד:6
גישה שמקוריותה נובעת משילוב בין פרקטיקת ההיוועצות , כפי שהתפתחה בעשורים האחרונים , לבין פרדיגמת ההעצמה . פרדיגמה זו התפתחה כתגובה לביקורת נוקבת על תוכניות שהיו מיועדות לשיפור מצבם של פרטים וקבוצות בחברה , אך בפועל נמצא כי חיזקו את חוסר האונים , השוליות והחולשה , שאותם ביקשו להפחית . למושג "העצמה , " שהוטבע בתחילת שנות ה 60 למאה העשרים , יש שתי משמעויות . בראש וראשונה ההעצמה היא אוריינטציה ערכית , הכוללת אמונות , יעדים ומטרות שמקורם באידיאולוגיה חברתית ליברלית , המבקשת לקדם קבוצות חברתיות חלשות . בה בעת ההעצמה היא מודל תיאורטי , המציע המשגה למבנה , למרכיבים ולתהליכים בין אישיים המיועדים להשגת מטרותיה . באמצעות מודל זה אפשר ליישם את מושג ההעצמה להקשרים שונים , כפי שנעשה כאן בהקשר הייחודי של היוועצות בבית הספר . גישת ההיוועצות המעצימה מציעה מענה לטענה כי "התהליך המסייע" מעודד בלי משים תלות באנשי המקצוע , אין אונים נרכש , חולשה ופסיביות . באמצעות ההיוועצות המעצימה עשויים אנשי מקצועות הסיוע בבית הספר להגביר את תחושת המסוגלות והיכולת של המשתתפים כהיוועצות , לחזק את מוקד השליטה הפנימי ולהעלות את תפיסת החוללות העצמית ואת המוטיבציה הפנימית שלהם . יישום ההיוועצות המעצימה עשוי לקדם בעת ובעונה אחת את ערכי השוויון והצדק , לסייע בצמצום פערים לימודיים וחברתיים בין תלמידים ממעמדות חברתיים שונים ולהגדיל את שוויון ההזדמנויות להתפתחות מיטבית של כלל התלמידים . ההיוועצות המעצימה בבית הספר הולמת במיוחד תפיסות חינוכיות עדכניות ושיטות ארגוניות ניהוליות חדשניות , ומתאימה למדיניותם ולתרבותם של בתי הספר בישראל המצויים בתהליך מעבר לקראת היותם אוטונומיים יותר , בעלי ייחודיות מוכרת ולקיחת אחריות על הישגיהם הלימודיים של התלמידים . ספר זה מתמקד בהיוועצויות המתקיימות בסוגיות הקשורות לילדים ובני נוער במערכת החינוך למן הגיל הרך ואילך . גישת ההיוועצות המעצימה המוצגת כאן ניתנת ליישום בהקשרים מגוונים בנושאים שלשמם היא מתקיימת , במספר המשתתפים בהיוועצות ( מהיוועצות פרטנית ועד להיוועצות קבוצתית רחבת היקף ) ובמספר מפגשי ההיוועצות ( ממפגש חד פעמי קצר ועד מפגשים סדירים לאורך זמן . ( על כן היא מיועדת לכל אנשי המערך המסייע - לסטודנטים המכשירים את עצמם ולאנשי מעשה "בשדה" כאחד - השותפים להיוועצויות בהקשר הבית ספרי . הזיקה בין אנשי המערך המסייע לבין בית הספר נמצאת על רצף , שבצדו האחד מצויים היועצים החינוכיים הנמנים על הסגל הקבוע של בית הספר והפסיכולוגים העובדים על בסיס קבוע עם בית הספר או גן הילדים , ובצדו האחר מצויים אנשי התחנה לבריאות הנפש או המרכז להתפתחות הילד , המספקים שירותים לכל בתי הספר בקהילה ומידת המעורבות שלהם בכל בית ספר בנפרד היא נמוכה יחסית . אנשי מקצוע אלה מייצגים מגוון של דיסציפלינות מתחומי הרפואה , הפסיכולוגיה , החינוך , הרווחה ובריאות הנפש . איש המקצוע הפועל לאורה של ההיוועצות המעצימה מבקש להגיע לידי כך שבהיוועצות זו ייווצר תהליך סינרגטי ייחודי ושהמשתתפים בו יוכלו לפתח את הפתרונות המתאימים להם תוך כדי התבוננות , חשיבה משותפת , ניסוי וטעייה , משוב וניתוח ביקורתי . במסגרת ההיוועצות המעצימה אין איש המערך המסייע אמור להשתמש בסמכותו המקצועית
|
|