|
עמוד:8
אנו עדים מפעם לפעם ללחצים ציבוריים הקוראים לנו לתמוך בקו מדיניות רשמי מסוים או להתנגד לו , או להביע את "דעתו של בית הספר ' בנושא חינוכי העומד על הפרק . מקורם של לחצים אלה באי הבנה בסיסית של תפקיד בית הספר בעיצוב מדיניות החינוך . חברי הסגל שותפים בעיצוב המדיניות בתחומים שונים מתוקף הידע המקצועי שלהם ומחקריהם בשטח . לכן , אין הציפייה שבית הספר יציג עמדה אחידה , תומכת או מתנגדת , מתקבלת על הדעת . חברי סגל שונים עשויים לתמוך בגישות שונות בנושא מדיניות מסוים , ומגוון הדעות המקצועיות הוא מבורך . יתר על כן , ההקפדה על עצמאותו האקדמית של בית הספר ועל אי תלותם של חברי הסגל בלחצים חיצוניים היא בבחינת אבן יסוד בעצם מעורבותנו בעיצוב מדיניות החינוך . מסיבה זו מהווה בית הספר נדבך חשוב בעיצוב מדיניות החינוך בישראל , בשיתוף עם גורמים אחרים . ההכשרה להוראה ולפרופסיות השונות בחינוך היא חלק בלתי נפרד מפעילותו הכוללת של בית הספר במחקר ובמעשה . בכמה מדינות , דוגמת ארצות הברית , קיימת הפרדה בין בתי ספר אוניברסיטאיים לחינוך המתמחים במחקר לבין כאלה המתמחים בהכשרה להוראה . רק באחרונה , עקב ההכרה במשבר ההכשרה להוראה במדינה זו , חל שינוי במדיניותם של כמה בתי ספר לחינוך . בתי הספר לחינוך באוניברסיטות בישראל אינם דוגלים בהפרדה זו , מתוך הכרה בחשיבות ההכשרה הפרופסיונלית של עובדי חינוך והוראה . בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב פיתח , במקביל להכשרה לתעודות הוראה בחינוך העל יסודי , מגמות לתואר שני בהוראת המקצועות השונים , שייעודן הוא לקדם את המחקר ואת הצוות הפרופסיונלי הבכיר בהוראת המקצוע . מעבר להכשרת מורים , עוסק בית הספר בהכשרת מנהלים , מפקחים , יועצים חינוכיים ויועצים ועובדים בכירים בחינוך המיוחד . ההכשרה המקצועית משולבת במחקר הנערך בבית הספר ונתמכת על ידו . שלושת התפקידים של בית הספר לחינוך באים לידי ביטוי בספר הנוכחי . קובץ המאמרים שלפנינו כולל סיכומי מחקר , הצעות למדיניות חינוך בנושאים מגוונים ומאמרים הקשורים להכשרת עובדי חינוך והוראה . יש לקוות שהמאמרים בקובץ זה ישרתו גם את חוקרי החינוך וגם את קובעי המדיניות ומבצעיה במערכת החינוך בישראל . אברהם » וגב ראש מת הספר
|
|