|
עמוד:11
אחידות של התנהגות , השכלה ומיומנויות שביטאו את הצרכים החיוניים בעיני מנהיגות סמכותית ופטרונית . בניגוד לתביעות נורמטיביות נוקשות אלה , החלות על כל יחיד במעמדו , העלה החינוך החדש את התביעה להתחשבות מירבית ביחיד , בנטיותיו וכשרונותיו ובבחירתו החופשית . האדם הצעיר צריך לבחור במה שמעניין אותו מבחינת הלימוד והמיומנות והוא שצריך להחליט על מסלול קידומו בעבודה ובחברה . לשם כך יש לעודד בו את הרצון לפעילות יוצרת ולסייע לו ללכת בדרך שבחר בה . פיתוח העצמיות של כל יחיד , זו כמדומה תמצית החדש בחינוך . כמובן צריך היה להניח שהעדפה זו איננה סותרת את התכלית השנייה . ההכנה לחיים . הרי בכלל רצונותיו של הפרט גם הרצון להצליח ולזכות לקיום של רווחה ושל הוקרה . במידה מסוימת של אופטימיות הדרושה למחנכים היה צריך לקוות , כי בחברה חופשית בעלת תרבות עשירה , הנענית לכל משאלות האדם ולכל חידושי משאלותיו , יוכל כל יחיד למצוא את המשבצת המתאימה לנטיותיו , לכשרונותיו ולבחירותיו . כלומר , צריך היה לקוות שפיתוח יצירתי וחופשי של העצמיות האישית הוא גם ההכנה המעולה ביותר לחיים מבחינת התפקוד החברתי הכלכלי מדיני . מן הבחינה התיאורטית אין , כמדומה , דופי בשיקול דעת וציפיות אלה . יכולת תפקוד בחברה המתבטאת במיומנויות ובידע היא יכולת יצירתית , ופיתוח האישיות מהווה תנאי לתפקוד יעיל ותכליתי . אולם בכל זאת מתעוררת השאלה r מה יהיו הגורמים שישפיעו למעשה על בחירותיו של אדם צעיר , שהצלחתו כפרט מוצגת לפניו כמטרה בלעדית ? האמנם יתן עדיפות ראשונה לאפשרויות התפקוד הנראות חיוניות מבחינת הציבור ? והאמנם יתן עדיפות ראשונה לאפשרויות התפקוד הממצות את כשרונותיו היצירתיים כפרט ? האם יוכל לעמוד בפני כוח הפיתוי מזה והלחץ החברתי מזה , של מה שנראה כעדיף מבחינת ההצלחה החיצונית המתבטאת במקצוע יוקרה , שכל מי שיכול מתחרה על השגתו ? בדיעבד למדים אנו מן הניסיון שנוצרת מתיחות ואפילו סתירה בין קיום שתי התכליות , וכי המאמץ להגיע להישג משביע רצון של כל אחת מהן פוגע למעשה בשנייה . הדבר יתבטא קודם כל בקושי לעבור מן ההגדרה הכללית והסתמית לתיאור מפורט של המטרות והאמצעים . איזוהי אישיות מפותחת ומה יש לעשות כדי לפתחה ? איזוהי אישיות המסוגלת לתפקד כראוי בחברה , ומה יש לעשות כדי להכשירה ? נקל להיווכח שהתשובות תשתנינה לא רק כתוצאה מהבדלים בין מחנכים , או מהבדלים ברקע התרבותי שלהם ובנסיבות עבודתם , אלא בראש ובראשונה כתוצאה מן ההעדפה הקודמת
|
|