פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:333

נאטוראליסטיים צמחיים — שריגים , אשכולות , עלי גפן , ורדות , קומפוזיציות סימטריות , שימוש בסלים ובאמפורות , או רישומן של קומפוזיציות בתוך קשתות ; ומאידך גיסא , תימורות סאסאניות , פרחים 'מזרחיים' ואותו שלב של אמנות אמיית , שהתגבשה והלכה בירושלים במאה הח' ( איור . ( 10 קבוצה נדירה אחרת של עצים מעטרים , אף היא ממסגד אלאקצא , נשתמרה מתקופה מאוחרת יותר ( כיום היא נמצאת באוסף המוזיאון של הר הבית . ( אלה הן קורות הקירוי עצמן , השייכות ככל הנראה בחלקן לתקופה הפאטמית , כלומר למאה הי"א לערך . קורות אלה היו מעוטרות בציור פוליכרומי , ללא גילוף ; הדגם הבולט ביותר בקבוצה זו הוא של שריג מסוגנן . פרסקאות נוסף על השימוש בצבע על גבי חומרים שונים , כגון מתכת , עץ ותבליטי שיש , נתגלו גם שרידים של תמשיחי קיר , מן התקופה האמיית , פרסקאות , על גבי טיח . שרידי תמשיחי הקיר נתגלו במספר מקומות באיזור החפירות , בשטח הדרום מערבי שמחוץ להר הבית , שם חפר ב' מזר . העדויות לציור על גבי המבנים הנן גם על גבי טיח הקירות , כלומר תמשיחי קיר , וגם על גבי כותרות שנצבו על גבי עמודים . ' על גבי שרידים אלה עדיין אפשר לראות מספר צבעים . הדגמים הם צמחיים , וסגנונם מלמד על שייכותם לאמנות האופיינית לתקופה האמיית ( איור . ( 11 קרמיקה בירושלים נתגלו טיפוסים וקבוצות קרמיות שונות , שמוכרות לנו ברובן גם מאתרים אחרים בארץ . אך בירושלים אפשר אולי לעקוב אחר אחד השלבים המוקדמים ביותר של הקרמיקה המוסלמית , שכן מצויים בה שרידים , הממשיכים באופן ברור בתקופה המוסלמית את שכבת היישוב הביזאנטי . וכך ניתן ללמוד על רצף אמנות מן התקופה הביזאנטית לתקופה המוסלמית מן הממצא בקרמיקה . מרבית הקרמיקה המוקדמת מאוד הנה בלתי מזוגגת . נמצאו כמה ספלים כדוריים , אדמדמים , המעוטרים לפעמים נמרח בהיר . כמו כן נתגלו כמעט בכל החפירות נרות אופייניים לתקופה זו , דמויי שקד , העשויים בתבנית , עם דגם משני צדי החרטום . 35 לא מן הנמנע שקורות אלה שייכות בחל קן גם לתקופה האיובית : על כך ראה במאמר על האמנות , שיתפרסם בחלקו השני של ספר זה . 6 י בן דב , לוח לד . איור . 11 תמשיח קיר . חפירות דרום הר הבית ( על פי ב' מזר ומי בן דב )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר