פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:257

' ציון מדבר היתה ירושלם שממה' ( ישעיהו סד ט . ( היהודים סוכרים , כי כל אלה נתמלאו כימי האשורים והכבלים , ואילו אנו , על פי אלה המאורעות שהתרחשו עם הופעת המושיע ... 'נמצאתי ולא בקשני' ( ישעיהו סה א , ( אנו מייחסים כל אלה לזמן הניצחון הרומי ... אשר יוספוס , כותב ההיסטוריה היהודית , מסביר בשבעה כרכים . מנקודת ראות זו מהווה חורבן ירושלים היהודית הוכחה לאמיתות קיומה של הנצרות ; מה בצע לדון במה שנראה לכל עין , כלומר שמה שהיה יקר מכל יקר הפך לחורבה , והמקדש , שנודע ככל העולם , היה למזבלה של העיר החדשה , אשר שמה הוסב על פי שם מייסדה , איליה ; והוא המקדש , נהפך לקן אוחים . לשווא אומרים הם מדי יום בבתי תפילתם : 'העל אלה תתאפק ה' תחשה ותעננו עד מאד' ( ישעיה סד יא . ( אולם עתה נוצרה מציאות חדשה : לא ערר איליה T ; : - קפיטולינה T ? I- של האימפריה האלילית '; נוצרית היא ירושלים זה מאה שנים . כיצד יש להתייחס לירושלים הנוצרית ? שני גורמים השפיעו על השקפתו של הירונימוס . מחד גיסא , ברור כי לא יכול היה לקבל אלא את פרשנותה הרשמית של 'הכנסייה הלמדנית . ' מנקודת ראות נוצרית , בין אם עוסקים בתפילה ובין אם עוסקים בגאולה , אין מייחסים לירושלים כל יתרון או מעלה . מאידך גיסא , יש לה לירושלים משמעות מיוחדת , אם לא במסגרת הישועה הרי לפחות במסגרת החסידות , למרות שמן הבחינה העיונית כל המקומות שווים בעיני אלוהים . מצוי בידינו מכתב שכתבו הגבירות האצילות פאולה ( Paula ) ואוסטוכיום בבית לחם לירידתם מרקלה ( Marceiia ) ברומא , שהכל מסכימים כי נוסח למעשה בידי הירונימוס עצמו , והוא מעין חיבור דחוס וממצה על המקומות הקדושים : משלימה אותו רשימת הפךפיגוךאציות שבמקרא . ואולם , מכתב זה אינו חיבור דידאקטי בלבד ; מתוכו נשמעות קריאות הקרב של הירונימוס , שיצא להגנת המקומות הקדושים בכלל וירושלים בפרט . לפיכך הוא מצטרף אל כמה מכתבים אחרים שעניינם דומה . במנותו כמה אירועים חשובים מן המקרא , על משמעותם 'העמוקה , ' הוא מציג הסתייגות מקובלת , ואפשר אף להגיד כמעט מובנת , לאמור 1 'ותאמר כי בכל זאת אירע בשכבר הימים putant esse compieta . Nos autem iuxta ea quae ex Iudaei Assyriorum et Balyloniorum temporibus Hierusalem desolata" ( Is . 64 : 9 ) ... Quae omnia 739 ( PL , 24 , col . 626 ) : '" Sion descrta facta est , Comment . in Esaiam , VII , CCSL , LXXIII A , p . 20 expiicat voluminibus ... ' Josephus , iudaicae scriptor historiae , septem Romanae victoriae universa referimus ... quae his qui me non quaerebant" ( is . 61 : 1 ) , ad tempus persona Saivatoris sequuntur ... "inventus sum ab sterquilinium urbis novae , quae a conditore in ruinas , et templum in toto orbe celebratum , in pateant , cum omnia desiderabilia eorum versa sint superfluum est ea sermone disserere , quae oculis ibid ., p . 740 ( Comment . in Esaiam , c . 64 ) - . ' et 21 affliges nos , atque humiliabis vehementer '" suis : "Super his omnibus , Domine , et sustinebis et noctuarum , frustraque cotidie dicunt in synagogis appellabatur Elia ; et in habitaculum transierit 22 בניית המקדש בגורן ארונה היבוסי מוכיחה , דרך משל , כי הכנסייה תיבנה בקרב הגויים . מלכיצדק המביא יין ולחם מייצג את סעודת האיכךיסטיה , אדם הראשון חי ומת בגולגותא , כך שדמו של המשיח ( ישו , ( הוא האדם השני , טיהר את חטאיו של קודמו . השילוש מוצג בשלושה שמות : יבוס , שלם וירושלם . מובנו של הראשון הוא 'מובס' , ( caicata ) השני 'שלום' ( pax ) והשלישי 'חזון השלום' ( יח שלום Latinorum ( = CSEL ) , LIV , ep . XLVI 2 , 2-3 , 3 Hilberg . Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum S . Hieronymi Epistulae , ed . I . ; (' visio pacis' —

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר