פרק שישי הקראים

עמוד:165

נותרת אפוא הבעיה לגבי הנשיאים הראשונים . קשה לקבל את ההנחה , שבירושלים כבר היו בשנת 825 בקירוב נשיאים קראיים . אם אכן פעל דויד בן בועז הנשיא לקראת סוף המאה הי , ' הרי שלפי כל חשבון שנעשה , ודאי שאינו יכול להיות דור שישי לענן . קרוב לוודאי , שרוב רשימות הנשיאים ורשימות היחס לוקות בחסר , ומחבריהן לא טרחו למצוא את החוליות החסרות בין שאול בן ענן לבין הנשיאים pxn ישראל . ועוד יש להביא בחשבון , שאיש מן הנשיאים שזמן כהונתם נקבע למאה הט' אינו נזכר במקור שאינו קראי . 10 אם אמנם היו האחים (?) צמח ויהושפט ( סבו של דויד בן בועז ) הנשיאים הקראיים הראשונים בירושלים , לא יכולים היו לכהן לפני סוף המאה הט' לכל המוקדם . ומכאן עולות שתי אפשרויות בלבד : או שבאמת לא היו קודם לכן נשיאים קראיים בירושלים , או שחסרות חוליות ברשימות בפרק הזמן שבין יהושפט לבין בועז אבי דויד . לאור הכרונולוגיה המוצעת למעלה לפעילותו של דניאל אלקומסי , נראית האפשרות הראשונה עדיפה . ומן הדברים עולה , שככל הנראה היתה בירושלים במחצית השנייה של המאה הט' עדה קראית קטנה , שהיתה מורכבת מעולים בודדים , תוקפנית אולי עד כדי עשיית מעשי אלימות חמורים ( ראה להלן , על דברי בן מאיר . ( אף אין זה מן הנמנע שהללו לא היו כלל קראים במשמע המאוחר והמקובל של שם זה , אלא 'ענניים , ' אחד מהפלגים שמתוכם התגבשה הקראות לקראת סוף המאה הט " . ' העלייה מן המזרח בעקבות דניאל אלקומסי , או יחד אתו , הביא לייסוד קהילה של ממש ובראשה מנהיג , שאפשר שכינוהו 'נשיא . ' כאמור , ניתן לקבוע את זמנו של שלב זה בתולדות העדה בירושלים משנת 880 בקירוב . מלבד הגידול המספרי , היו גם הנסיבות הפוליטיות הכלליות , עם התרופפות תלותו של אחמד בן טילון בשלטון המרכזי בבגדאד , רקע נוח להתפתחות זו . 8 ראה : מקורות ומחקרים , ב , עמ' B n ; 131 , 45 היהודים במצרים , ב , עמ' . 215-213 ראה : פוזננסקי , ספרות נגד רס"ג , עמ' ; 20-18 מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 133-132 פוזננסקי S . Poznanski , Babylonische Geonim im nach- ) ( gaonaischen Zeitalter , Berlin 1914 , p . 129 מצביע על פער הזמן בין תקופת נשיאותו המשוערת של דויד בן בועז , דור חמישי בערך לענן , לבין הנתונים הוודאיים על תקופת פעילותו הספרותית . פער זה הוא שישים שנה בקירוב . פוזננסקי אינו מציע שם שום פיתרון לבעיה . 10 השם היחיד הנזכר במקור רבני , דניאל בן שאול בן ענן ( ראה מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , ( 130-128 אינו נזכר כלל כנשיא . הגאון אהרן בן מאיר מזכיר אמנם את 'בני ענן , ' אך אינו מזכיר שום נשיא . אמנם ש' אברמסון ( במרכזים ובתפוצות , ירושלים תשכ"ה , עמ' ( 33-25 דן באפשרות שצמח , הנשיא וראש הישיבה הקראי , שימש נשיא וראש ישיבה של כל הקהילה בארץ ישראל , קראים ורבניים כאחד . כנגדו מ' גיל ' ) לתולדות גאוני ארץ ישראל , ' תרביץ , מד [ תשל '' ה , [ עמ' , 150-144 ובייחוד שם , עמ' ( 148 מפקפק במוצאה הקראי של הרשימה שבה נזכר צמח , ומנסה לזהות את כותב האיגרת , המיוחסת לבן מאיר ( שם , עמ' . ( 146 גיל , ארץ ישראל , א , עמ' , 538-537 ס' , 852 מציע שצמח ויהושפט מצאצאי ענן היו , אך לא קראים . לדבריו קו הפילוג הברור בין קראים ורבניים מאוחר משני אלה , ורק אחרי שנשתרש שמו של ענן כמייסד הקראות נחשבו גם הללו קראים . קרקסאני , אלאנואר , ( by L . Nemoy , 1-V , New York 1943 Code of Karaite Law by Ya'qub al-Qirqisani , ed . Kitab al-Anwar wal-Maraqib . ) מזכיר תכופות את הענניים , היינו מי שהחזיקו בדעותיו של ענן דווקא , שחלק מהן נדחו על ידי הקראים , במאות הט' והי . ' ראה שם במפתח , ערך / Ananites' לעניין הנידון יש להזכיר , שבסיפורו של בן מאיר על ההתנגשות שבה נהרג מוסא , נזכרים 'זרע ענן , ' 'בני ענן , ' ' שונאים , ' אך לא 'מינים' ( הכינוי הרבני השגור לקראים ) ולא כל שכן 'קראים , ' וראה להלן הערה . 65 ראה אנקורי , ביזנטיון , עמ' , 23-22 והשווה מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 4 לסיכום דעות מאן ופוזננסקי , ראה : ספר הישוב , ב , עמ' נ-נא .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר