פרק חמישי היישוב היהודי

עמוד:143

מחצלות כהות באלכסנדריה וישלחו אותן בידי מישהו המפליג בים לארץ ישראל , כי הן הקדש ל'מערה' ( פהי ללמגארה מקדסה . ( סוחר מגרבי אחר , אבון בן צדקה , כותב אף הוא אל נהראי בן נסים , ומספר ששמח כשמצא בעבור בנות משפחתו של נהראי דירה הסמוכה לבית הכנסת ( קריבה מן אלכניסיה , ( אחרי שנואש ממשא רמתן בדבר שכירת דירה אצל מוסלם , שביתו בשכנות לבית הכנסת ( בגואר אלכניסיה . ( ידוע לנו על אחד מתלמידי החכמים שבירושלים , שמעיה החבר בן ישועה , שהתגורר סמוך לשער 'המערה' ( באב אלמגארה . ( זאת , על פי המען הרשום במכתב שנשלח אליו מרמלה , במאי " . 1054 לשון 'ירידה , ' המשמש כשמדובר בבית הכנסת , מחזק את ההכרה שבית הכנסת שכן במבנה תת קרקעי כלשהו , ולכן כינוהו מערה . ראוי לשים לב , כי במעשה ההתמוטטות שהובא לעיל מדובר בפירוש על כותל ( חומה ) שהתמוטט . לכאן ראוי לצרף את האזכורים של 'שער הכהן , ' אשר כפי שראינו היה שער בחומה המערבית של הר הבית . המקור היחיד המזכיר במפורש את הכותל המערבי במשך כל התקופה שקדמה לכיבוש הצלבני הוא מגילת אחימעץ . שם מסופר ששמואל בן פלטיאל נידב כספים , בין השאר , ל'שמן למקדש בכותל מערבי למזבח שבפנים . ' ממשפט נמלץ זה משתמע שמדובר בבית הכנסת ' ) מזבח , ( ' אשר היה כמבנה תת קרקעי ' ) בפנים ( ' הצמוד לכותל המערבי . דומה שלא נהיה רחוקים מן האמת אם נשער , שמדובר באולם התת קרקעי שמאחורי 'שער ברקלי' ( במפלס התחתון של 'שער המגרבים' בימינו . ( מידותיושל האולם הן : 6 א 12 מטר , והוא נקרא בפי המוסלמים בדורות האחרונים 'מסג'ד אלבראק . ' אולי מתקשרים לכך גם דבריו של שמואל בן שמשון בשנת ד' תתקע"א , ( 1211 ) על שער בכותל המערבי אשר בצמוד אליו נמצא אולם גדול אשר 'ביסוד ההיכל . ' לדבריו , באותו שער היו הכוהנים נוהגים לעכור דרך מחילה לעין עיטם , ושם היה בית הטבילה . 15 מכתבי שלמה בן יהודה וכנו : , 3 Bodi . MS Heb . a 3 , f . שורה 29 ( נדפס אצל מאן , היהודים , ב , עמ' , TS 20 . 102 ;( 149-148 שורה 28 ( נדפס אצל , TS NS J 172 ;( 111-113 Schechter [ ed . ] , Saadyana , Cambridge 1903 , pp . s . שורות j . 2 TS 13 J 34 , ; 17-12 ע"א , שורות 28-23 ( נדפס אצל מאן , היהודים , עמ' TS NS 320 . 42 ;( 350-349 ( נדפס בידי : , 1975 , p . 529 Gaonate ' , S . W . Baron Jubilee Volume , Jerusalem Goitein , 'New Sources on the Palestinian S . D . וראה תצלומו בעמ' 530 ואת הדיון אצלו בעמ' ; 515-508 מסומן שם ;( TS NS 320 . 16 אלכניס , ראה , ULC Or . 1080 j , f . 45 / שורה 4 ( כנראה משנת ;( 1038 מכתברשל אברהם בן דויד אבן סגמאר : TS 12 . 365 ע"א , בשוליים הימניים ; מכתב יוסף הכהן : TS 13 J 8 , f . 30 ע"א , שורות ; 11-6 משה בן יעקב : TS 13 J 6 , f . 22 ע"ב , שורות 11-9 ( והשווה : גיל , שכונות , עמ' , 23 ושם בטעות : אלמגארה אלקדסה . ( אבון בן צדקה , ראה : , Freer Collection , New York 1927 Worrell , Fragments from the Cairo Genizah in the R . Gottheil & w . H . מס' , 27 ע"א , שורות 31-26 ( והשווה גיל , שכונות , עמ' 23-21 והערה . ( 15-14 אבון מזכיר את אלכניסיה גם במכתב אחר שלו : , TS 10 . 1 5 , f . 10 יחד עם TS 10 J 1 1 f . 13 ע"ב , שורה 21 ( אלכניסיה . ( המכתב אל שמעיה החבר : כתב יד שהיה ברשותו של אל"ד שפירא ( ולא נודעו עקבותיו ; ראה אותו מודפס : 'מכתב מרמלה לירושלים , ' ירושלים [ מחקרי px w , ^ x תשי"ג [ ספר י' פרס , [ עמ' קכ-קכא . ( מכתב ישיבת ירושלים שכבר הזכרנוהו ( לעיל , הערה , ( 5 עמ' , 79 שורות , 8-7 מזכיר אף הוא את בית הכנסת בלשון נמלצת ... ' -. וזה תמיד כקשתינו = ) תפילתנו ) כן במקדש מעט כן בהר הזיתים , ' ... וברור שב'מקדש מעט' כיוון לבית הכנסת . מגילת אחימעץ , ראה מהדורת א' נויבאואר , סדר החכמים וקורות הימים , ב , אוקספורד תרנ"ג , עמ' ; 130 והשווה ב' קלאר , מגילת אחימעץ , ירושלים תש"ד , עמ' קעג = ) ירושלים תשל"ד , עמ' , ( 151 הסבור ש'מזבח' הנזכר במגילת אחימעץ משמעותו כנראה בימת בית הכנסת , והוא מביא שימוש דומה מתוך קרובה של הקליר . פיסקה זו שבמגילת אחימעץ שימשה לב"צ דינור ( דינבורג ) אחת ההוכחות לסברתו , שבית הכנסת של יהודי ירושלים היה על הר

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר